silje sa for siden:
Hei,
jeg pleier å lage dette brødet:
forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=79046&postcount=8
noen som har regna på hvor mye energi det er pr 100g? og fett, karbohydrater og proteiner?
mvh silje
silje sa for siden:
Hei,
jeg pleier å lage dette brødet:
forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=79046&postcount=8
noen som har regna på hvor mye energi det er pr 100g? og fett, karbohydrater og proteiner?
mvh silje
Nille sa for siden:
Hvis ingen har regna det ut skan jg sikkert få tid når jeg kommer hjem i kveld. Er på jobb til 2205 og får ikke gjort det nå ............
silje sa for siden:
Nille... hva skulle man ha gjort uten deg.....?
(ps.. jeg er forresten i ketose nå.. sjekka akkurat.. etter alle grønsakene..
:klem:
Nille sa for siden:
Eh, jeg vet ikke om det jeg har regnet ut stemmer. Det stemmer ikke med Princess Daizys utregning hva brødet inneholder.......Jeg tar alle forbehold altså.
[color=purple][/color]
Den typen linfrø jeg har i skapet har 16 karber i 46 gram (jeg har veid 4 ss og det veier 46 gram) - Mitt proteinpulver har lite karber, toppen 2.
Og det er jo flere karber i alle de andre frøene og. Jeg får det ikke ned i 24 karber for hele brødet uansett hva jeg gjør.
[color=purple][/color]
Jeg vet ikke hva hele brødet veier, men det inneholder i følge Fitday:
Total: 2489 Fat:210 1888 75% Sat:16 141 6% Poly:8 75 3% Mono:50 453 18%Carbs:74 145 6% Fiber:38 0 0%Protein:123 494 20%Alcohol:0 0 0%
Kalorier: 2489
Fett: 210 gram (75%)
Netto kaber: 36 (6%)
Protein: 123 gram (20 %)
silje sa for siden:
hmm.. dersom jeg legger sammen ingrediensene så får jeg ca 755g.
jeg skjønner ikke helt utregningen.. om 210g fett er 75% av vekta, så skulle jo hele brødet veie 280g..
om jeg regner at det er 210g fett i det.. og tar pr 100g, altså 210/100*755 blir det 27,8g fett pr 100g.
karbo: 4,77 og proteiner 16,3.
synes kanskje det er litt rart? hva betyr de ulike tallene ?
og hvordan kan man ha 75% fett, 6% karber og 20% proteiner..? det blir jo 101%.. skjønner ikke hvordan det er regna her...
mvh silje
Nille sa for siden:
Nei, prosenten har ikke noe med vekta på brødet å gjøre. Det er 75% energiprosent fett. Altså 75 % av kaloriene kommer fra fett. Det er 210 gram fett i hele brødet. 20 % av kaloriene kommer fra proteiner. Det er 123 gram protein i hele brødet. 5 % av kaloriene kommer fra karbohydrater - det er 74 karber. Men da er ikke fiberet trukket fra. Det er 38 gram fiber - og da blir det 36 karber i hele brødet.
[color=purple][/color]
At det blir 101 % er bare pga avrunding og ikke noe å henge seg opp i.
[color=purple][/color]
Det blir litt feil å legge sammen bare ingrediensene, - brødet kan godt veie mer enn ingrediensene når det er ferdig. Det er ferdigvekten du må regne fra. Eller så må du skjære hele brødet i nøyaktig like skiver og dele næringsinnholdet på antall skiver. Det mest riktige vil være å veie det ferdige brødet. Veier brødet f. eks. 1 kg når det er ferdig så vet du at næringsinnholdet gjelder for 1000 gram. Hver gang du spiser en skive må du veie den og regne ut fra det.
[color=purple][/color]
Skjønner du hva jeg mener ?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.