Grethe Støa Birketvedt sier dette i nettdebatten på VG i dag.
"Jeg har ikke noe annet å vise til enn de studiene som er publisert. Studiene viser at for høyt inntak av dyrefett over lang tid, øker homocystinnivåene i blodet" (min uth.)
Er det noen eksperter her inne som kan imøtegå dette? Evt. vise til gode artikler om det?
Det är oklart om homocystein är en riskfaktor eller inte. Ät inälvsmat så får du i dig stora mängder skyddande vitaminer! Det finns massor skrivet om homocystein. Jag letade i en minut och hittade mängder av artiklar. Läs t ex denna så ser du att det inte alls är så klart som professorn säger:
hei! Homosystin ekke no bra, det har jeg lest flere steder, saa jeg tar mega-doser b-vitamin daglig for aa holde nivaaet saa lavt som mulig (mange leger i norge er mongo og anbefaler bare en 1000del av det man egentlig trenger ved hoyt homosystin). For mer kan du jo lese kapittel 13 her:
Det er forresten den absolutt beste helseboka jeg noengang har lest, og er kompatibel med dietten lavkarbo/hoyprotein/hoy-omega-3-fett (men lavt mettet fett, saa ikke helt kompatibel med skaldemann)
Hehehehehehehe, slår grundig(med balltre) ihel argumentasjonen hennar.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.