< Tilbake til oversikten

Kan noen redegjøre for homosystins virkning?

Goggen sa for siden:

Grethe Støa Birketvedt sier dette i nettdebatten på VG i dag.
"Jeg har ikke noe annet å vise til enn de studiene som er publisert. Studiene viser at for høyt inntak av dyrefett over lang tid, øker homocystinnivåene i blodet" (min uth.)

Er det noen eksperter her inne som kan imøtegå dette? Evt. vise til gode artikler om det?

ssskaldeman sa for siden:

Det är oklart om homocystein är en riskfaktor eller inte. Ät inälvsmat så får du i dig stora mängder skyddande vitaminer! Det finns massor skrivet om homocystein. Jag letade i en minut och hittade mängder av artiklar. Läs t ex denna så ser du att det inte alls är så klart som professorn säger:

www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1459

Sten Sture

Goggen sa for siden:

Takk Skaldeman! Jeg har ikke søkt rundt på nett enda, regnet egentlig med at noen kunne svare bra, og det stemte jo!

Interresant artikkel! Takk!

Innmat er jeg ikke psykisk i rute til :) Har en viss aversjon mot innmat, Lunger, lever, nyrer etc. har aldri vært en del kostholdet.

Men jeg drikker tran hverdag. (du er jo snart norsk, men for ordens skyld: Tran= fiskeolje)

Faxe83 sa for siden:

hei! Homosystin ekke no bra, det har jeg lest flere steder, saa jeg tar mega-doser b-vitamin daglig for aa holde nivaaet saa lavt som mulig (mange leger i norge er mongo og anbefaler bare en 1000del av det man egentlig trenger ved hoyt homosystin). For mer kan du jo lese kapittel 13 her:

www.fantastic-voyage.net/ShortGuide.htm

Det er forresten den absolutt beste helseboka jeg noengang har lest, og er kompatibel med dietten lavkarbo/hoyprotein/hoy-omega-3-fett (men lavt mettet fett, saa ikke helt kompatibel med skaldemann)

nøtta sa for siden:

hvor mye er mega doser b-vitamin ?

HP sa for siden:

Sakset fra en annen tråd:
[url="http://www.uib.no/info/dr_grad/2004/nurk.htm"][/url]

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.