< Tilbake til oversikten

Å innta "mengder" med fett - hvor få karber?

mofe sa for siden:

Jo færre karber man spiser, jo mere fett kan man spise.
Jo flere karber man spiser, jo mindre fett kan man spise.

Hvor langt ned på man på gram i karber, for å kunne innta "så mye fett man bare orker"?

Nå tenker jeg både i forhold til vektoppgang, og vektnedgang.

Jeg skulle gjerne sett en slags graf på dette - om hvor krysningspunktet ligger.

Jeg tenker at dette er individuelt - men om det er SVÆRT individuelt?
Og om krysningspunktet er forskjellig, i forhold til om man skal opp eller ned i vekt?
Og om dette har noe med antall kilo man skal opp/ned i vekt?

Torkil sa for siden:

Hei
Det som er mest individuellt er hvor mange gram karbohydrat man kan innta og stadig være i ketose. I ketose kan man spise " store mengder" fett og stadig gå ned i vekt. Er man ikke i ketose, vil vekten øke.
Selv i ketose kan man spise så mye fett og protein, at vekten ikke går ned, ja faktisk opp. Men ketosens velsignelser er jo b.la. at man forbrenner mye, er mer aktiv, og ikke minst veldig lite sulten.Det siste er en del av grunnen til at ketolysekuren og liknende kurer gir litt større vekttap enn andre kurer der man i tilleg må slite med sult.

www.ketolyse.no info om kuren. brukererfaringer, har du journalisten i vi menn som gikk ned 242 gram fett hver dag i 105 dager. MENS han spiste veldig fet mat. Han mosjonerte moderat og har holdt sin vekt siden ( snakket med han før jul ).

Vennlig Hilsen
Torkil

mofe sa for siden:

Okei - så cluet her er egentlig, hvor lavt ned i karber må man, for å komme i ketose?
For så lenge man ER i ketose, kan man spise så mye fett man bare orker?

Albertine sa for siden:

Cluet er nok at man kutter helt ned til et minimum for å komme i ketose, og så øke på med de riktige karbohydratene for å komme opp på et litt høyere nivå mens man fortsatt er i ketose. Noen tåler 20 gram, andre 30 eller 40. Atkins bruker jo dette prinsippet. Da kan man nok spise mengder med fett og fortsatt gå ned.

mofe sa for siden:

Ja - jeg var bare plutselig litt usikker på om Atkins f.eks mente det, at man kunne spise ubegrensede mengder.

Albertine sa for siden:

Tror ikke han mener at man kan spise ubegrenset nei, men når det er sagt så er det begrenset hva man klarer å trøkke i seg etter en stund på dette kostholdet. Merker at mine porsjoner blir mindre etterhvert.

mofe sa for siden:

Helt klart. Men har Atkins en spesifikk grense?

Albertine sa for siden:

Jeg vet ikke...

NILLE!!!

ssskaldeman sa for siden:

Man kan inte obegränsat på någon diet, inte ens om man huvudsakligen äter fett. Ger man kroppen allt den behöver via dieten så behöver den inte röra fettförrådet. Då står man stilla i vikt.

Att gå upp i vikt på en fettrik och carbsnål kost är mycket svårt. Jag har aldrig lyckats med det. En av mina kvinnliga elever säger sig ha gjort det, men hon åt 6000 kcal om dagen och hade dessutom gått igenom en svår tumöroperation följt av mängder av cellgift. Hon är sannolikt inte representativ för andra än sig själv.

Sten Sture

mofe sa for siden:

Nå er det mulig jeg ikke er så flink i svensk.. eller om du misforstod meg. (Jeg glemte ordet "fett" helt på slutten i siste innlegget mitt.)

Du skriver, SSS;
Att gå upp i vikt på en fettrik och carbsnål kost är mycket svårt. Jag har aldrig lyckats med det.

Jeg skjønner ikke.. er det ikke det du har gjort? Altså i tillegg til proteiner.

forvirret

Albertine sa for siden:

Han sier det er vanskelig å gå OPP i vekt på fett og proteiner uten karber.

mofe sa for siden:

Ååh, okei. :)

Kristian sa for siden:

Atkins sier at du kan spise så mye som hjertet begjærer. Med det mener han at du kan spise til du er forsynt. Fortsetter du å spise etter at du er mett risikerer du å legge på deg.

mofe sa for siden:

Klokt, klokt. :ja:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.