< Tilbake til oversikten

Tips til planlegging

Fedonisten sa for siden:

Jeg erfarer selv at tiden ofte ikke strekker til - og ønsker meg da lettvinte løsninger når det gjelder mat. Men lettvinte løsninger er som oftest ikke sunne løsninger hvis man ikke har planlagt på forhånd. Tenkte jeg skulle starte en tips-tråd - og håper flere hjelper til med å fylle på med lure løsninger for travle dager.

Råkostbase
Dette kan gjerne wokes, spises rå, blandes i gryter osv…. Denne holder seg noen dager i kjøleskapet, så det kan lønne seg å lage stort, så har du alltid noe å ta av i kjøleskapet. Raskt og enkelt. Kan smakstilsettes med urter, hvitløk osv. for variasjon når du tilbereder måltidet.

• hvitkål og rødkål
  • squash, stangselleri og sukkererter
  • gulrøtter
  • paprika, purre, rødløk
  • friske urter

Bladsalat-base
Den mer tradisjonelle salaten vi kjenner. Trenger god beholder for ikke å bli vissen i løpet av en dag eller to. Personlig anbefaler jeg salatslyngene fra Tupperware.

• Ruccolasalat, hjertesalat, crispisalat, lollosalat
  • ..og hva de nå heter alle sammen…

I tillegg anbefaler jeg dere å bruke avokado i salaten. Det er godt samtidig som den inneholder masse sunne fettsyrer – og det trenger vi. Til hvert måltid!

Jeg tar også vare på tomme rømmebokser (f.eks.) og bruker dem til å lagre hakket rødløk, oppskåret agurk, hakkede sukkererter, hakket paprika osv. hver for seg -for da har jeg alltid grønnsaker klare til bruk for hånden. Og det holder seg delikat mye lenger. På den måten tar det bare noen få minutter å lage salater til lunsj eller middag - eller til matboksen for den saks skyld.

Veldig lurt!

Albertine sa for siden:

Hva med å ha taco-krydret kjøttdeig i kjøleskapet, evt. i fryseren? Med salat, ost, rømme og litt salsa er jo det et fantastisk måltid. Lage store middager de dagene man har tid, og fryse ned i porsjoner.

Daizy sa for siden:

Fantastisk godt råd med de rømmeboksene Fedonisten!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.