Tidl. medlem sa for siden:
har sett at man skal ta kosttilskudd uten jern - hvorfor det? har jern en negativ virkning på fettforbrenningen..?
Tidl. medlem sa for siden:
har sett at man skal ta kosttilskudd uten jern - hvorfor det? har jern en negativ virkning på fettforbrenningen..?
mofe sa for siden:
Man skal IKKE ta jerntilskudd, såfremt man ikke har fått PÅVIST jernmangel.
Jeg mener at jeg leste et sted, at jernoverskudd i kroppen er mere vanlig blant det norske folk, enn jernunderskudd.
flap sa for siden:
Det er helt korrekt. Litt av problemet er at for mye jern i kroppen har mye av de samme symptomene som jernmangel, f.eks. slapphet.
Når en kvinne da kommer til legen/søker rundt på internett og sier hun er trøtt og slapp blir hun ofte anbefalt jerntilskudd uten noe blodprøver til grunn. Og dermed forsterkes problemet.
Kristian sa for siden:
Når en tar multivitaminer vil en få rikelig med andre mineraler enn jern og da kan jern komme litt i bakleksa. Har du for mye jern kan multivitamin være med å senke jernbeholdningen i kroppen. Og altså når du tar multivitamin kan du få for lite jern hvis du ikke hadde for mye fra før.
mofe sa for siden:
Hm.. dette visste jeg ikke. Så kanskje man da, etter en viss tid med inntak av multivitamin - bør sjekke jernlageret hos lege?
silje sa for siden:
Hei!
Henger meg på denne tråden her, jeg.
Jeg har sagt noen andre steder på forumet at jeg blir veldig sliten av trening, om jeg feks trener om morningen,så klarer jeg nesten ikke gjøre noe resten av dagen.. Jeg tar diverse kosttilskudd, uten jern. Jeg har igrunn ikke tenkt på dette med jernmangel før, men broren min har vært så sliten og slapp i det siste. Han har trodd at han har vært syk, og nesten ikke klart å trene. Svimler når han reiser seg og sånt. Jeg snakka med mamma i går, og da sa hun at han hadde fått påvist jernmangel...
Jeg tenkte kanskje jeg også kunne ha det.. men bør teste meg først da skjønner jeg..
silje
Kristian sa for siden:
Hadde din bror brukt multivitaminer eller krom?
Huldr sa for siden:
Silje - sjekk stoffskiftet ditt i samme slengen! Det kan være det også... Det er en enkel blodprøve, men du bør be om det selv, tror ikke mange leger gjør det automatisk. Det kan evt være andre mangler enn jern også, så spør om å få tatt en mer omfattende blodprøve.
Jeg tok også jernfritt multivitamintilskudd, helt til legen min sa at jeg ikke skulle gjøre det... Jeg har ikke hatt jernmangel, men har heller ikke ligget høyt på jern på blodprøvene. Så jeg vet ikke om han snakket generelt eller om det var spesielt for meg.
Som kvinne i menstruerende alder har man et månedlig tap av jern... så det er mindre fare for å få for mye jern i kroppen om man er i den kategorien - og større fare for jernmangel hvis blødningene er kraftige.
Nille sa for siden:
Skal ikke uttale meg om folk bør/ikke bør ta jern. Har bare lært at alle har et jerndepot og at det er viktig å få fylt opp dette når man har gjennomgått operasjoner etc. Kvinner med mens har også et større jernbehov enn mennn.
[color=purple][/color]
I vår familie er det arvelig anemi over hele linja, - og før jeg la om kostholdet merket jeg veldig fort om jeg hadde glemt å ta dagens "folifer/ferrofer" eller hva den nå het jernpilla mi. Nå viser blodprøver og tester at jeg ikke behøver jern tilskudd lenger. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg er happy jeg !
[color=#800080][/color]
Har klippet litt inn litt fra Helsenytt - sjekk gjerne linkene: (www.helsenytt.no/artikler/blodmangel.htm
www.helsenytt.no/artikler/jernmangel.htm
www.helsenytt.no/artikler/jernoverskudd.htm):
(har uthevet noe med rødt)
silje sa for siden:
multivitaminer vil jeg tro. det er jeg ganske sikker på.
silje sa for siden:
jeg sjekka sånne stoffskifteting i vår, men det kan ha endra seg?
jeg vet egentlig ikke hva i maten som jeg får jern fra.. hmm
silje
Nett sa for siden:
Stoffskifte ditt kan ha endret seg fra i vår ja, kan være på vei nedover! Hvordan føler du deg, har du mistanke om lavt stoffskifte??
Mye jern i grønne grønsaker og korn!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.