Vi drar til syden!! 2 deilige uker...
Men; jeg vil jo prøve å være litt flink da...kjøtt, fisk osv er jo greit der og. men tilbehør når vi spiser ut da?? jeg tør ikke spise salat til...redd fro basselusker og matforgiftning. Kan jo håpe på kokte grønnsaker, men hva er "minst værst"?? Ris, poteter eller brød?
De har jo ofte sånne risottoretter med kjøtt/reker/skinke (hva du har lyst på) og ris og grønnsaker. Personlig ville jeg holdt meg mest unna brødet, men hva er vel som en lunch med tomatsuppe med egg og hvitløksbrød og cola light med sitron i, i solen. :o
Aioli smaker jo nydelig på kjøtt da! Og også på poteter dersom du har litt poteter til maten,- du trenger jo ikke spise alt, og det er jo mengden som teller.
Når HP startet med Atkinsinduksjonen, så spiste vi ganske lik mat, og jeg kjenner jeg får vann i munnnen med tanke på biff med alioli på. :)
Med masse aktivitet som det blir med små barn på sydentur og svømming så tror jeg ikke det er så ille med litt karbohydrater. Du får sikkert en skikkelig kick start når du kommer hjem igjen :)
Tror ikke Grand Canaria er det verste stedet å dra til. Jeg var der for 1 år siden og det går helt greit å spise bortimot lavkarbo!! Jeg spiste alle gr.sakene, også salaten. Kjøp inn masse deilige gr.saker på markedet så du kan lage deg litt mat selv - fylle på det du trenger. Vi bodde på et hotell (Sunving resort) hvor det var frokostbufet som var super for min del (anbefaler) egg, bacon, bønner, masse pålegg+++ Kan jeg spørre hvilket hotell dere skal bo på??
De er vel selv klar over salmonella-faren, slik at du ikke får bløtkokte egg eller annet som ikke har vært skikkelig varmebehandlet.
Og hvis du skulle være kjemperedd for magesjau, ta med deg et par poser sportsdrikke (XL1, Maxim), er man først syk, hjelper disse til å beholde væskebalansen og få energi - og man blir fortere frisk. I alle fall er de bedre mot dehydrering enn Cola som mange bruker med hell. Lavkarbo er de ikke, emn i nøden spiser fanden karbohydrater.
Jeg har hatt kjempegod erfaring med dette både i Sør-Amerika og Marokko, men jeg tror at det e bedre hygiene der hvor du skal.
Håper dere får en flott tur :blomster: Moren min og familien (barnekull og mann nr to :p ) er på Gran Canaria nå. Jeg skulle egentlig vært med, men det var bare fire plasser i leiligheten og på flyet... Hadde vært herlig med en sydentur nå ja :ja:
Kos dere masse! Og maten går helt sikkert bra :ja:
Jeg hadde ikke turt, men jeg spiser hverken egg eller kylling når jeg er i verige heller jeg da :o Jeg har svak mage, og tåler fint lite før jeg blir syk. stekt eller ikke. men det kan hende jeg er langt over grensa for hva som er normalt da...
sukk...ja jeg er redd fro at vi skal bli sjuke, men kan jo ikke la være å ete heller. Vi får kjøre ssafe ute også får jeg steke og brassere alt helt i gjennom sjøl! Blir jo gærn uten egg da?!
Jeg har alltid spist egg og kylling i Syden. Det har da ikke vært noe problem. Buffetene på hotellene er veldig bra, og de vasker og skreller grønnsakene godt, og steker maten godt.
All mat går bra å lage selv så lenge du steker/koker det godt.
På mine første sydenturer levde jeg 14 dager på pizza, spagetti og kylling til middag, og frukt og egg og sånn til frokost.
Da er det sikkert bare jeg som er veldig nervøs da, jeg spiser ikke egg og kylling i sverige en gang jeg... og tar alltid idoform i syden (men de hjelper ikke mot salmonella, så vidt jeg vet og det er jo det vi er bekymret for her ikke sant? )
men uansett så hadde jeg ikke kommet til å gitt egg eller kylling til en liten gutt på 18 mnd... stekt eller ikke
nei egg vil han vel kanskje ikke få, evt så vil det være godt stekt. men kylling...tja. Kommer an på. Har idoform og alle remedier med meg! skal passe godt på ham, og putte dose med mammapupp i ham hver morgen!
jeezz.. vær nå ikke så opptatt av hva man ikke kan, og kan spise i utlandet! jeg
har akkurat kommet hjem fra fire måneder i både afrika og asia (bl zimbabwe og kambodsja) og ble ikke litt syk en eneste gang. magen er tross alt ett ganske bra maskineri som jobber hardt for at du ikke skal bli syk.
selvfølgelig hvis man er på en karbofri diett, så fortsett på den i utlandet - null problem! klarte det jeg!
er man likevel urolig for å bli "uggen" så anbefaller jeg å få en såkaldt drikkevaksine på sykehuset. og selvfølgelig idoform :)
supertrist at trauste nordmenn ikke smaker seg frem på ulik mat i utlandet! noe av det beste jeg har spist har vært på portable moped-kjøkkener og i bushen i botswana!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.