< Tilbake til oversikten

Diabetes

Kristian sa for siden:

Jeg syns det er veldig lite fokus på diabetes på lavkarbo.no. Er det ingen med diabetes på dette forumet. har diabetikerne egne forum. Lavkarbodietter er jo utmerket for diabetikere.

Jeg hørte en påstand for litt siden og den gikk ut på at fett hemmer virkningen på insulin. Er det noen som vet noe om dette?

Albertine sa for siden:

Jeg har insulinresistens, som er forstadiet til diabetes. Hva mener du med at fett hemmer virkningen på insulin?

nøtta sa for siden:

hm dette har jeg ikke nok kunnskap om men jeg mener og vite at gi gaar den jo mer fett det er i maaltidet ihvertfall !

Albertine sa for siden:

Ja, fett senker GI og gir dermed lavere insulinutskillelse, men Kristian sier at fettet hemmer virkningen av insulin. Som jeg forstår det så blir ikke insulinet så godt utnyttet når man spiser fett?

jeef-micro sa for siden:

Jeg rekner med (uten at jeg vet noe om det) at fett hemmer opptak av sukker ved at det hemmer dannelsen av glucose (sukker) i leveren. når man spiser fett så jobber lever og galle med å fordøye fettet, og ikke med å danne glucose...

var dette helt på jordet? eller er det noen som forstår hva jeg mener???

Kristian sa for siden:

Problemet med diabetes2 er at insulinet ikke greier å senke blodsukkeret tilstrekkelig, derfor er noen av de avhengig av medisiner for å holde blodsukkeret nede.

Det kan godt hende at det kom fra den artikkelen i VG ja Iset.

Men er det virkelig ingen med diabetes her:confused:

[INDENT]

[/INDENT]

Torkil sa for siden:

Hei
Ketolysekuren fjerner alle symptomer på disbates type II så lenge man følger kuren ( under legekontroll for en sikkerhets skyld) Alle må slutte med medisin. Jeg har en pasient som er henvist fra en kollega på grunn av ustyrlig diabetes og et insulinbehov på 180 enheter pr dag ( voldsomt mye, glucophage 1 gram x 3 og amaryl) Etter 2 uker på ketolysekuren er blodsukker helt normalt ( uten noen medisin i det hele tatt) og etter 2 måneder er HbA1C ( langtidsblodsukker) normalt. Vekten går ned. Etter kuren må medisineringen revurderes. Ofte kan man slutte helt med medisin, eller redusere kreftig på medisinen. Dette er omtalt grunndig i " Slank med ketolysekuren" .

OBS OBS Ikke forsøk ketolysekuren uten avtale med din fastlege!!!!

Vennlig Hilsen
Torkil

jeef-micro sa for siden:

Alt dette er jo vel og bra Torkil, men det forklarer ikke hva som skjer i kroppen :snill:
i allefall er det for meg viktig å forstå hvorfor dette skjer. HVA er det som får blodsukkeret til å stabilisere seg? og ikke minst HVORDAN skjer dette?

des65 sa for siden:

Jeg har jo diabetes II og synes jeg har det bedre nå med tilnærmet Lindberg, enn før. Jeg har mindre følinger og slikt. Om det kommer av at jeg nå spiser oftere, eller om det er selve kosten, ja det vet ikke jeg nok om. Bedre er det iallefall, og ved blodprøvene som ble tatt en stund etter oppstart med dette kostholdet, så var både HbA1c og det fastende blodsukkeret gått ned. Er enda ett par måneder til før nye slike blodprøver, og da er jeg veldig spent på om de er blitt enda bedre.

ssskaldeman sa for siden:

Jag får diabetesmail varje dag. Det här tyckte jag var ganska kul:

"Om man talar med min mamma 83 år ung och sophiasyster,gavs ingen medicin till sk åldersdiabetes utan en sockerfri kolhydratlåg fettrik kost rekommenderades.Man gav vitamintillskott för frukt och bär bannlystes.Kosten var besvärlig att hålla mest beroende på att man inte fullt hade koll på vilka sorters grönsaker man kunde äta och att ovanjordgrönsaker var svåra att få tag på under vintern. Men kosten fungerade folk növerlevde. Sedan kom de nya rönen från det stora landet i väster.........
Nu är vi tillbaka igen.Mamma fick åldersdiabetes och började genast äta enligt sin utbildnings rön fick skäll av dietisten....man ska inte skälla på en gammal sophiasyster.Inte en som desutom tjänstgjort på militärsjukhus och pensionerats med komendörs grad ! Det slutade med att dietisten grät och min mor svävade iväg från sjukhuset MYCKET rakryggad och rasande ! Hon sköter fortfarande sin diabetes enligt urmodig modell utom att hon äter ovanjordgrönsaker året runt."

Sten Sture"

Summer sa for siden:

Oki, jeg prøver meg med en liten forklaring slik jeg har forstått det:

Når vi tilfører kroppen vår karbohydrater (all sukker og stivelse), så stiger blodsukkeret (jo høyere glykemisk indeks maten har, desto større blodsukkerstigning).

Når blodsukkeret vårt stiger, så blir insulin sendt ut for å få det ned igjen ved å hjelpe sukkeret ut av blodet og inn i cellene (er en slags nøkkel for å åpne).

I tillegg til å få ned blodsukkeret, så sirkulerer insuli rundt i kroppen vår med tre beskjeder: Lagre fett (både fra karbohydrater og fett i maten), ikke forbrenn fett, og øk sulten. Det siste fordi at høyt insulin i blodet og lavt blodsukker begge gir sterke biologiske signal om sult, (insulinet går seinere ut av blodet enn sukkeret, fordi de er igjen etter de har ”kastet ut” sukkeret).

Så matvarer med høy GI fører til høyt blodsukker, og økt insulinutskillelse, og økt insulinutskillelse fører til økt fettlagring, og store fettlagre fører til mer produskjon av insulin (pga mer insulinressistens).

Insulinressistens er når buksyttkjertelen er overbelastet av stadig utskillelse av insulin, slik at den overproduserer insulin, og så blir veldig utslitt, og produsere mindre og mindre insulin, og da får vi høyere og høyere blodsukker.
Dette er reversibelt gjennom hele prosessen, helt til produskjonen går i null, da har man fått diabetes type 2.
Siden det er reversibelt frem til null, så er det jo ekstra viktig at de som er overvektige legger om kostholdet, og skaper balanse i hormnene, og det kan man ikke få dersom man ikke tar tak i karbohydratene som trigger det hele. Dersom man slutter å belaste kroppen med karbohydrater før den har nådd en nullproduskjon av insulin, så vil vi gi bukspyttkjertelen ro til å lege seg selv og bygge seg opp igjen.

Kromtilskudd er anbefalt ved insulinressistens, fordi høyglykesmisk mat tapper kroppen for krom, og gjør oss mer følsom for insulin.

SÅ slik jeg har forstått det, så er poenget at man oppnår hormonbalanse, og da primært mellom insulin og glukagon (ned med insulin gjennom å kutte ut høyglykemiske karber og ned på mengden med lavglykemiske, og opp med glukagon gjennom å øke proteinmengden i maten). Og gjennom å blansere maten, så balanserer en disse hormonene og også alle de andre hormonene som aktiveres av disse to (for eksempel stesshormonene adrenalin og kortisol som kommer ved et raskt blodsukkerfall som alltid kommer etter en raks blodsukkertigning-og som har en mengde negative helsevirkninger i kroppen vår).

Kristian sa for siden:

Veldig bra forklart Lise, dette kan du. men det er også en annen type diabetes2 og den kommer ikke av for lite insulin men på grunn av for mye fett rundt tarmene som hindrer insulinet i å virke som det skal.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.