< Tilbake til oversikten

Sjokoladespising under svangerskapet gir fornøyde barn!!!!

#1

Iset sa for siden:

Kanal 24 har visstnok lagt frem denne informasjonen.

Jeg blir så rasende når de VET at de fleste gravide her i landet spiser altfor mye sukker fra før av, og at dette er et stort problem, så kommer de med slike idiotiske utsagn. Leste at ei på Dinbaby.com syntes dette var kjempebra, siden hun hadde spist sjokolade i massevis hele svangerskapet, og ungen hennes var såå blid og fornøyd. GÅR DET AN????

Jeg blir så matt.... :mad:


#2

Skorpia sa for siden:

Hrmf,kanskje barna blir fornøyde, men jeg hadde hang til Cola og krokanrull under svangerskap nr.2 og var selv ikke særlig fornøyd etterpå:-(
Først etter at jeg begynnte på Atkins 11 år etterpå at kiloene har forsvunnet.
Derimot var jeg slank og fin etter første svangerskap hvor jeg spiste sunn mat.


#3

Summer sa for siden:

Det er mangt de forsker på... ;)

Bare så provoserende at de bruker tid og resurser på å forske på hypoteser som skal støtte folks uvaner og gi god samvittighet for ting som egentlig ikke er så bra..:rolleyes:


#4

Skorpia sa for siden:

Ja men den forskingen kan da ikke ha vært særlig seriøs,for det er mange år siden forskerne kom fram til at sukker ikke er bra for oss. Og økningen av diabetes 2 ,er helt klart høyest der det spises mye sukker. Og sukker er så vidt jeg husker årsaken til at Island fikk hjertesykdommer for første gang,noen år etter at sukker ble innført. Tydeligere kan det ikke bli

#5

Maz sa for siden:

Sjololade (eller rettere sagt kakao) inneholder vel stoffer som er bra for seratonin nivået i hjernen om jeg husker rett. Det er jo mulig å spise sjokolade uten å spise masse sukker.

Fikk i meg en god del 86% sjokolade i svangerskapet jeg men ikke mye tilsiktet sukker.


#6

Skorpia sa for siden:

Denne her fant jeg om kakao:-)
Antioksidantene i kakaoen heter polyfenoler. De hjelper kroppen med å ta knekken på frie radikalere som ødelegger celler og lager kreft. Dermed kan kakaoen beskytte både mot sykdommer og ekle effekter av aldring.

  • En kopp kakao eller to i ny og ne kan være en deilig, varm og sunn måte å skaffe seg flere antioksidanter, sier Dr Chang Yong Lee fra Cornell University.

Vi i forskning.no har i tillegg anekdotiske (men svært uvitenskapelige) beviser for at drikken hjelper mot kjærlighetssorg, vinterdepresjon, eksamensnerver, fylleangst og PMS. Men bruk for all del hjernen. Kakao inneholder energi, kalorier altså, og følgelig blir man feit av for mye.

Det var bare et utdrag av en artikkel og jeg er enig med deg og mange andre: Kakao er sunt,men sukkeret er farlig.
Det store spørsmålet er hvor sunne sukkererstatningene er????????????


#7

Iset sa for siden:

ja det er jo mye bedre, men hvor mange gravide tror du tenker over at de bør velge denne sorten, når undersøkelsen kun nevner sjokolade? :(


#8

Maz sa for siden:

Nå har ikke jeg lest forskningsrapporten men kun pressens versjon av dette. Av erfaring vet jeg at dette ofte er ekstremt overflatisk og tar utgangspunkt i ett av abstraktets konklusjoner og gir derfor et skjevt bilde.

Jeg kommer til å søke på dette på medscape å få lest orginalen.

Mitt poeng er dette at man kan ikke kritisere forskningen fordi pressen tar av på et poeng. Det er positive sider til sjokolade selv om mange nok tror dette betyr at en halvkilo firkløver er "helsekost".

Men jeg tror faktisk poenget om skikkelig mørk sjokolade begynner å snike seg inn hos ganske mange. Produktene er mer tilgjengelige for halvannet år siden fikk jeg ikke tak i 86% i Trondheim nå har de det over alt.

Det har iallefall vært misjonert for dette inne på barnimagen for ett drøyt år siden (av storemeg ) og på Snartmamma og Nybaktmamma av meg. Etter antall PM er å dømme så har dette gått inn hos flere gravide,


#9

Iset sa for siden:

Ja det er jo selvsagt pressen som skriver akkurat det DE vil, og får aldri med seg hele poenget...
Ja du sier noe der, folk beghynner faktisk å få øynene opp for mørk sjokolade! Jeg jobber jo som kjent i helsekosten, og før jeg gikk ut i permisjon tok det helt av med de mørke sjokoladene. Vi måtte bestille inn nytt hele tiden. Og det er jo mye sunnere.

Håper de fleste gravide, og andre, tenker over at det er mørk sjokolade de bør spise, og ikke jafse innpå med melkesjokolade i bøttelass hver dag pga at de har lest denne undersøkelsen.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.