hei der!
jeg har, som dere ser, nettopp joinet dette forumet, i håp om at dere kunne opplyse meg litt om lavkarbokosthold.
jeg har i det siste telt kalorier for full maskin, men ettersom jeg senker kaloriinntaket, senker kroppen forbrenningen, og jeg er nå nede på 700-800 kcal om dagen, og går ikke ned i det hele tatt. en nokså frustrerende situasjon, men jeg vet jo at hvis jeg begynner å spise normalt igjen, går jeg opp det som jeg har blitt kvitt fortere enn jeg rekker å rydde vekk middagstallerken. :(
håper å gå over til lavkarbo kan være en løsning. vil ned ca 10-15 kg til (har gått ned 7 siden i høst), og helst før bikinisesongen...
et problem for å følge en slik kur er at jeg er vegetarianer. vet at veldig mye av proteinene i en slik diett kommer fra kjøtt... spiser fisk, melk og egg, though - så det er kanskje håp for meg likevel..?
blir forvirret av alle de forskjellige kurene man hører om. atkins, lindberg, skaldeettellerannet osv osv. hva er forskjellen?
noen forslag til gode bøker som kan få meg i gang; særlig dersom det finnes noe litteratur om en vegetarianer-vennlig form for lavkarbo...
Velkommen, og gratulerer med valget om å få et sunt kosthold!
Kanskje Lindberg kunne vært noe for deg? Jeg vet ikke, kanskje andre har råd ang. vegetar-lavkarbo. Jeg vet iallfall at marianne har samlet endel oppskrifter.
Men du? Du MÅ begynne å spise mere!! 700 kalorier om dagen er skrekkelig lite..
Karbohydrater øker insulin som fremmer innlagring av fett. Er ikkje essensielle i det heile men det er tungt for kroppen å omdanne protein til glukose. Vi kan derfor ha litt karbohydrater,veldig lite når ein skal ned i vekt, skal ein ete litt meir karbo må dei ver trege og mink litt på fettet(lindberg)
Protein er byggesteinar for muskler,hud,o.s.v.
Vi treng ikkje ete veldig masse protein, då overskotet blir til glukose(sukker).
Fett stimulerer fettforbrenning,og er byggesteiner i stor grad.
Naturleg mat er kluet her, for soya,brød, posesuppe,pasta,ris er meir eller mindre unaturleg for mennesker.
Med fisk, egg, og melk(Kremfløte,seterrømme og ost) som basis og lavkarbo grønnsaker(sjå liste for atkins eller generelt prioriter det som veks over jorda) Ved sidan.
Med lavkarbo vektminsking treng du ikkje vere svolten.
jeg vet, men jeg vil ikke gå opp igjen..! ond sirkel jeg har havnet i her.. det er ganske bedrøvelig lite mat jeg spiser, og likevel går jeg ikke noe særlig ned. tror jeg har forbrenning på linje med en stein nå.
høyden min er rundt 160 et sted, og jeg veier 62 kg nå.
takk for fin innføring 205gti16v. :D
og én ting jeg lurer på, forresten: hva er glykemisk indeks, og hva betyr det? hører sånne ord overalt, men så skjønner jeg ikke sammenhengen helt.. og dette med at man i følge atkins kan trekke fiber fra karbohydrater? hvorfor det?
47 er kanskje litt drøyt, men 52, ja. da er jeg ikke undervektig (bmi på 20). :)
gjør dette kanskje mer for å få en sunnere livsstil enn for å gå ned, om du skjønner. eller; måten jeg prøver å gå ned på nå funker bare ikke, og er definitivt veldig usunn. spiser mindre enn en gjennomsnittlig afrikaner, hehe.
men jeg vil virkelig bli kvitt disse ekstra kiloene jeg bærer rundt på, og ikke synes er spesielt pyntelige! nå mister jeg jo bare muskler, og det er ikke noe bra. tror derfor en lavkarbo-approach er bedre for kroppen min. :)
Ja.. Vær snill og ikke vei under 52, det er ikke sunt for deg. Håper du er fornøyd når du ender opp rundt 56-57..! :)
Jeg gjetter at du har lite energi om dagen? Om du velger å gå over til lavkarbo, vil du få MYE mere energi - en ting fordi du vil spise mye mere mat, men også fordi du spiser sunnere mat. Men det er slik med lavkarbo - at den funker som vektoppgang for undervektige, og vektnedgang for overvektige. Så hvis du følger lavkarbo, vil kroppen ende opp der den er mest fornøyd - og det samsvarer jo ikke alltid med hva vi selv har lyst å veie. Men det er kroppens måte å si fra på, og den synes jeg vi skal akseptere. :)
Ja - jeg vil gjette på at det vekttapet du har hatt til nå, har vært mest muskler. Og DET vil man jo ikke miste :nei:
Vær også klar over at f.eks midjemålet ditt kan synke betrakelig med lavkarbo, men vekten kan stå BOM stille. Det er fordi du har fått mere muskler, og 1 kg med muskler har MYE mindre volum enn 1 kg med fett. (Lurer på om det er 1/4 eller noe sånt..). Vekten er ikke viktig, det er kroppssammensetningen, og fett/muskel-prosenten. Den kan du forresten få målt på en Lindberg-klinikk. Veldig lurt! :ja:
Synes du skal kjøpe en av Fedon Lindberg sine bøker, jeg! :ja: Ta en titt inne på den delen av forumet, og les litt rundt. Jeg husker ikke helt hva boken hans heter som jeg mener du bør lese, han har jo flere. :)
Eller så kan jeg også på det sterkeste anbefale boken "Bedre uten brød" av Wolfgang Lutz. Det er ingen ren slankebok, mere en helsebok som forklarer HVORFOR lavkarbo er det beste for kroppen vår. Og vektnedgang/oppgang er en effekt av lavkarbo. :)
Ja, en ting til jeg skulle si. Husk på at nå er du 18, og da jeg var 18, begynte jeg å få mere former/fett på kroppen - noe som jo er helt naturlig, og sånn det skal være. Så bare vær klar over det, at det er ikke meningen at du skal ha den samme kroppen som 16-åringer lengre! :)
jeg vil ikke ha samme kroppen som da jeg var 16 (da var jeg veldig undervektig), jeg vil bare få en litt lavere fettprosent, og som du sier, mer energi. nå prøver jeg å trene masse, men jeg får ikke så mye utbytte av det, ettersom jeg er helt ferdig etter bare en kort økt.. :(
Ja - og prøv og få lånt deg boken Bedre uten brød, evt. kjøp den. Du kommer til å sluke den på to dager :ja:
Som sagt - prøv og få veid deg på en Lindbergklinikk, de har en vekt (Tanita-vekt), som måler fettprosent og muskelprosent. Fedonisten kan mye om det, og HP og Lise, og..
tror ikke det er noen lindbergklinikker i nærheten.. hm. har vurdert å kjøpe sånn fettklype for å måle fettprosent med, men det blir jo ikke heeelt nøyaktig, da.
For å få utbytte må det vere tilgjengleg brensel(ved høg andel karbo er kroppen låst i lagringsmodus). Nok protein av høg kvalitet (animalsk, egg er perfekt) er og eit must.
Og når du et mykje fett forbrenner du fett.
[size=3][/size]
Er sjølv normalvektig, og kan reguler vekta mi på kiloet basert på lutz,poleszynski,kwaznievski,skaldemann og delvis lindberg sine metoder.
Og delvis atkins:)
Detta er mine personlege "guruar".
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.