< Tilbake til oversikten

Bakeolje

205gti16v sa for siden:

I barnehagen eg jobber baker me rundstykker, og nå som eg har ansvaret for matbestilling lurer eg på kva olje som egner seg til baking. Vil raps sette smak foreksempel?

(er ikkje tilhenger av rundstykker til barn men vil forbedre kostholdet deiras med dei midla eg har til rådighet)

Helene sa for siden:

jeg synest raps har helt grei smak.. vist ikke kan du vel bruke meierismør.. men det har jo igjen mye smak og..

et tips er å trykke rundstykkene flate da får man mer pålegg i forhold til brødmengde. trykk de ned med håndflaten før du etter hever

Nille sa for siden:

Min favoritt til baking er avocado olje,- men den er frøktelig dyr da. Raps olje skal ikke sette smak om den er av god kvalitet og fersk. Svigers baker flotte boller, hun bruker olivenolje......

Albertine sa for siden:

Men det er ingenting som slår smaken av ekte smør i bakverk. Kanskje ungene vet å verdsette den?

205gti16v sa for siden:

Det er ikkje eg som baker, men eg har nå bestillt extra virgin olivenolje og smør. Usikker på kvaliteten på dei rapsoljene grosisten kunne tilby.

Tidligere har me brukt soyaolje, nå blir det olivenolje i rundstykkene og smør oppå dei.

Kommer til å prøve å påvirke til å bruke samalt fint mel i større grad, ellers er det lite eg kan gjere, meiner jo personleg at korn ikkje er menneskeføde.

Time will show.

205gti16v sa for siden:

Ja det var det med budsjett då. Skal jo fore 120 barn;)

Summer sa for siden:

Jeg liker å bruke olivenolje. :)

205gti16v sa for siden:

Skje din vilje Lise:D

Hadde bestemmt meg for olivenolje.
47 ganger bedre enn soyaolja til mills:eek:

Iset sa for siden:

Olje i bakverk? Neinei, smør er tingen. :D

205gti16v sa for siden:

veit.

Det er målet, men det er ikkje eg som baker.

Men du kan stole på at eg skal gjere mitt beste for å lure mest mulig smør i barna:D

Iset sa for siden:

:fnise: Flott, 205 (jeg bare kaller deg det siden du har så langt og vanskelig nick). :p

205gti16v sa for siden:

Det er greit;)

Skal jo begrense skit karbo og,ikkje berre pushe smør:)

Summer sa for siden:

Kan lage grover saftige smakfulle rundstykker med walnøtter. foreslår

Mum 4 2 sa for siden:

Ikke alle barn tåler smør da. Mine to er melkeintolerante og det er lettere for barnehagen og bruke olje i forhold til det.

Samme gjelder på barnehagen hvor mannen min jobber, ikke alle barna tåler melk. Dermed forenkler de mye ved å bruke olje.

Fysj, fysj, så kranglete jeg var i dag da. ;)

205gti16v sa for siden:

Det var det han som baker sa til meg, så det blir olje.

Har i allefall bytta ut soyaolje med xtravirgin olivenolje.

Du er ikkje kranglete,for du har eit bra poeng;)

Nå må eg komme meg ut å ake:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.