< Tilbake til oversikten

Lavkarbo og metformin

Albertine sa for siden:

Jeg har prøvd å komme opp i full dose metformin i det siste (2550 mg), men kjenner at det er umulig når jeg er i ketose. Det ender opp med at jeg bare blir kvalm og ekkel, og mister matlysten fullstendig. Det er jo ingen god ting... Nå kutter jeg ned til en tablett for å unngå kvalmen, men da mister jeg vel hele virkningen. Er det noen vits i det hele tatt å ta metformin? Jeg er jo i ketose, og normaliserer hormonene fint på den måten?
Noen synspunkter?

jeef-micro sa for siden:

Litajenta: metformin er IKKE et slankemiddel...
Albertine: min lege (som jeg tror du har vært innom her i trondheim også viss jeg ikke tar helt feil) sa at det var bedre at jeg tok en tabelett enn ingen... men nå har jeg aldri jobbet for å komme i ketose da, så i forhold til det vet jeg ikke. Mum tar jo metformin i ketose, så jeg vil tro det har en hensikt...
:klem:

Albertine sa for siden:

Ok, da fortsetter jeg med en tablett.

litajenta sa for siden:

Jeg vet det. ;)

jeef-micro sa for siden:

Oki var ikke meningen å kritisere deg, jeg fikk bare inntrykk av at du trodde det...
:klem:

litajenta sa for siden:

Jeg tok det ikke som kritikk. ;) så det går bra.

Jeg leste faktisk inne på nettet at det er mennesker som bruker det som slankemiddel.

jeef-micro sa for siden:

hvordan får de til det?

Torkil sa for siden:

Hei
Når du er i ketose kan ku kutte glucophage tvert! ;blodsukkerverdiene vil bli perfekte.Når du tilnærmer deg en normal kost, kan glucophage være akuell igjenn - i lavere dose. Evt Avandia som virker bedre på insulinresistens,
lykke til
Torkil

jeef-micro sa for siden:

dersom avandia er bedre for insulinressistens, hvorfor får vi metformin da?

Albertine sa for siden:

Glucophage/Metformin har jo hatt så stor effekt mot PCOS rundt om i verden. Har Avandia vært prøvd ut i like stor grad?

Torkil sa for siden:

Hei
Fordi avandia ennå ikke er på vanlig blå resept, og fordi metformin er et godt ( og billigt) medikament for mange med overvekt og type II diabetes.
MVH
Torkil

jeef-micro sa for siden:

så egentlig burde jeg fått metformin på blå resept? hmmm fikk en sånn hvit en jeg

Mum 4 2 sa for siden:

Gjør det kjære Albertine. Hun du vet, sa det var bedre med en enn ingen. Det samme har de to Lindberglegene jeg har vært ho,s sagt. Men i ketose så har jeg aldri greid å komme opp i mer enn 2 tbl. pr dag. Ikke ellers heller forresten. Strevde fælt med å få i meg den dosen mens jeg var gravid også jeg.

Lykke til :klem: blåses langt nord.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.