< Tilbake til oversikten

HJELP !! Oppskrifter for matvareintoleranse

Ruska sa for siden:

det er meg igjen da vet dere... :o
Nå som jeg ikke kan spise:

• Egg
  • Ku-melkprodukter
  • Soyaprodukter
  • Hvete, rug, bokhvete, havre
  • sukker
  • gjær

hvordan i all verden skal jeg kunne lage noe brød da ?
Ok, speltbrød vet jeg - men har noen av dere noen oppskrifter ? Alle de jeg har funnet inneholder et eller annet som jeg ikke skal ha.... :(

Kjøper speltbrød på helsekost, men den koster 40 kr... :eek:

Anybody .. ?

HP sa for siden:

Hvis du følger Atkins induksjon minus egg, rømme og ost (de 2 sistnevnte skal uansett begrenses i induksjonsfasen pga matvareintoleranser er så vanlig) så kan du spise det meste på denne listen: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=419

Ellers så er det jo rart at du tåler spelt, hvis du ikke tåler havre, rug, bokhvete. Havre og bokhvete er så langt (slektsmessig) fra hvete at også personer med cøliaki kan spise det. Spelt er nært beslektet med hvete.

Mel/brød/sukker har jo heller ikke så mye på Atkins å gjøre, - sånn egentlig :)

Aline sa for siden:

er nok best å kutte brødet en stund :)
fråtse i kjøttpålegg og grønnsaker :)

jeef-micro sa for siden:

Signerer det Aline sier her... Jeg har også intoleranse for egg og laktose (melksukker) Kan spise en del syrnede melkeprodukter da. litt youghurt og cottage cheese for eksempel. Det spørs hva det er du reagerer på...

Ruska sa for siden:

Hmmm... ja, dere har nok rett... jeg spiste en skive speltbrød til frokost, og fikk en sånn litt "hoven" følelse i ganen (litt sånn jeg har fått av hvete).. :confused: :confused: :confused: uff... så får jeg vel kutte ut det også..

En venninne av meg som har candida sa at jeg kunne spise puffet ris og rismelk til frokost som et alternativ, saken er jo at det ikke er Atkins - å spise noen form for ris. :(

Legen sa også at jeg kunne spise litt ris og poter, masse grønnsaker, noe frukt, masse bær, valnøtter, kjøtt og fisk, olivenolje, rapsolje, drikke litt kaffe og grønn te....men igjen.... vet jeg repeterer meg men, HAN mente at jeg ikke burde tenke et Atkins-kosthold nå, men fokuserer på det jeg kan spise og se på dette som en diett som er for å få bukt med tarm-problemene og matvareintoleransen.. :( :( :( Jeg vet ikke hva jeg skal tenke nå lenger....

Siljevanilje sa for siden:

jeg har også masse. delvis intoleranse og delvis candida.

det jeg ikke kan spise er
melk ( absolut alt av melkeinnholdige produkter)
hvete
sukker
gjær
absolut alle raffinerte karbere
lite frukt, de må ikke være modne, da sliter jeg med fruktsukkeret

så det jeg faktisk spiser er kjøtt og masse fisk, og masse forskjellige grønsaker hvertfall til middagen.

jeg skal gå over til skaldeman når jeg har fått boka.

men jeg har lagt ut ei oppskrift på et brød med høyt protein innhold og endel gode fettsyrer, samtidig som det skal ha få karber og mye grovt mel.
se på denne linken, her e d flere oppskrifter.
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7391

lykke til

Ruska sa for siden:

men jeg har lagt ut ei oppskrift på et brød med høyt protein innhold og endel gode fettsyrer, samtidig som det skal ha få karber og mye grovt mel.
se på denne linken, her e d flere oppskrifter.
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7391

Det så godt ut, men jeg kan ikke ha egg... og heller ikke nøtter (kun valnøtter... :o )

lykke til[/quote] takk skal du ha :)
[color=#8b0000][/color]
Det jeg også synes er litt rart, er at jeg tror vel at jeg nå reagerer på disse matvarene (særlig egg og melkeprodukter), fordi jeg har spist så veldig mye av de det siste året, men her var altså ikke legen min enig med meg og sa at det gjorde større utslag på prøvene, men at jeg hadde reagert uansett. :cool: lurer litt på det der jeg....
[color=#8b0000][/color]
Ja ja, vi får no sjå kos det går :rolleyes:

nøtta sa for siden:

[url="http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7391"][/url]

Det så godt ut, men jeg kan ikke ha egg... og heller ikke nøtter (kun valnøtter... :o )

men valnotter er vel bra nok det !! se litt positivt paa det, naar du unngaar alle disse matvarene blir du jo kvitt det du er plaget med naa ! Tenk hvor deilig det blir :)

Ruska sa for siden:

Joda, jeg ser positivt på det :p men det er bare så vanskelig å finne alternativer når så og si alt man bruker i brød/scones osv. er ting jeg reagerer på.
I børdoppskriften f.eks. skal det jo være egg og mel også.... :(

nøtta sa for siden:

men maa du ha brod ? lag frokost-pannekake ? bytt ut cc med snofrisk !!

detta blir bra vettu :ja:

Ruska sa for siden:

Kjære vakre vene... du har kanskje ikke sett det på toppen :o men altså slik er stova:

Jeg har matintoleranse for:

• Egg
  • Ku-melkprodukter
  • Soyaprodukter
  • Alle nøtter bortsett fra valnøtter
  • gjær
  • hvete, rug, havre, bokhvete, bygg

kan selvfølgelig spiser bare kjøtt, fisk og grønnsaker, men det blir veeeeldig ensidig - dessuten er jeg ikke veldig begeistret for svinekoteletter til frokost :p

Så, som du ser - det er lite variasjonsmuligheter for meg..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.