For Atkins og Torkil anbefaler jo tilskudd av vitaminer/mineraler under ketose.
Nå vet jeg ikke hva Skaldeman og Lutz anbefaler (har ikke lest ferdig Lutz sin bok, og har ikke kjøpt Skaldeman sin enda.)
Men det jeg tenker på, f.eks om man følge Lutz/OE/Skaldeman - så kan det jo hende at man kommer i ketose.
Lutz/OE/Skaldeman = steinalderdiett/sånn vi er ment til å spise.
Er vi "ment" til å komme i ketose?
Ketose uten kaliumtilskudd er IKKE godt, det vet jeg av egen erfaring.
Jeg tenker at ketose uten tilskudd fører til kaliummangel (har ingen vitenskapelig dokumentasjon på det, dog.)
Kaliummangel er ikke bra. Kaliummangel er farlig, og man blir syk av det. (Også personlig erfaring, min farmor led udiagnostisert av det i flere år, med følger som sløvhet osv osv.)
Så hvordan gjorde de det da i steinalderen, om de kom i ketose? Fantes ikke helsekostbutikker på den tiden, liksom?
Nå var sikkert jordsmonnet noe anderledes i steinalderen enn det er nå. Jorda vår er ødelagt av forurensing og inneholder ikke den næringen den gjorde for millioner av år siden - ikke engang for hundrevis av år siden Dessverre.....
[color=purple][/color]
Og Skaldeman anbefaler kosttilskudd..... Det står iallefall i boka. Men det er ikke noe stikkord register i den så der vanskelig å finne tilbake til ting man har lest.
Hmja, du sier noe der! Jordsmonnet vårt nå er jo helt på bærtur.. :ja:
Hadde vært spennende å lese, om det fantes, undersøkelser på forskjell på vitamin/mineralinnhold på samme grønnsak forskjellige steder i verden! :ja: Type.. gulrøtter fra et digert landbruk, til gulrøttene mamma og pappa sår..?
aporopos gulerotter, viste du at der var tre ganger saa mye antioksydanter i kokte gulerotter som i raa ? men saa har kokot gulerot hoyere gi enn raa :rolleyes: og kokot eller stekt brokoli har dubbelt saa mye som raa saa veit vi det :D
Jeg vet ingenting om de bøkene dere har lest og har ikke satt meg inn i atkins dietten, men jeg personlig tror ikke det er bra å være i "ketose" stadig vekk eller over lang tid. Kroppen tror jo faktisk den er utsatt for hunger og det er derfor den begynner å ta av energilagrene (fettlagrene). Man lurer altså kroppen til å gå løs på fettreservene ved å få den til å tro at det er dårlig avling, uår osv.
Det må jo være slitsomt for kroppen og stadig tro at den må kjempe for å overleve?
Samtidig som en diett på kjøtt og meieriprodukter (kjøtt og melkeprodukter er syredannende)skaper alt for høy PH-verdi i kroppen (i følge mikrobiolog Robert Young, forfatter av PH-mirakelet). Hvis kroppen blir for sur trenger den masse kalium, kalsium og magnesium for å rette opp PH-verdien. Da begynner den desperat å hente kalsium fra knoklene og dette kan gi forklaring på osteoporose. Man har jo lenge lurt på hvorfor vi i Norge har så mange tilfeller av osteoporose når vi drikker så mye melk med kalsium, men kanskje nettopp dette er grunnen? Store mengder meieriprodukter øker PH-verdien, og økt PH-verdi gir kroppen problemer med å skape balsanse - den begynner å ta kalsium fra skjellettet. For høy PH kan føre til mange negative symptomer som hodepine, men kan tilslutt gi alvorligere symptomer.
Jeg lurer på om problemet heller kan løses ved å gå over til et basedannende kosthold. Da trenger ikke kroppen hele tiden kjempe for å få surhetsgraden i balanse igjen, men kan bruke energien på andre oppgaver.
Et lite tips til naturlige kilder:
-Det er mye kalium i avocado, som også har masse proteiner og lite sukker (banan har også høyt innhold kalium, men inneholder veldig mye sukker).
Det man ser ved vanlig slanking er at det er musklene som får gjennomgå hvis kroppen tror det er sult, er det ikke? Kroppen kan da ikke tro at det er sult hvis den får jevn og god tilførsel av fett? Jeg vil nå heller tro at kroppen tenker "jøss, nå er det vinter. Da trenger jeg musklene mine, og forbrenner heller av fettlageret jeg har ordnet med til tider som disse." Det er jo ikke uten grunn at kroppen har en mekanisme som lagrer overskuddsenergi som fett? Det betyr jo bare at kroppen foretrekker å bruke lagret fett i tider med mindre karbohydrater.
Det siste først: Volummessig vil en som spiser et riktig lavkarbokosthold få i seg langt mer grønnsaker enn en som spiser et sunt norsk kosthold.
Angående Syre-dannende kost, så har ikke jeg lest boken du referer til, men jeg har lest og hørt om endel andre rådende på området. Og de trekker fram sukker og stivelse som den store syrefaren - og det spiser en lavkarber som kjent ingenting av.
Videre så er mange som er opptatt av syre/base balansen også opptatt av måltidets sammensetning, kombinasjonen protein og stivelse er fy - da den gir syreoverskudd og dårlig fordøyelse.
Men så har vi jo igjen problemet med sammenblanding av "fagfelt", - jeg tviler på at syre/basebalansererne har gjort noe videre studier på folk som spiser riktig Atkins. De trekker sine konklusjoner basert på normalt sammensatte kosthold som jo inneholder sukker og stivelse - som (nok en gang) vi lavkarbere ikke spiser. Biff spises jo tradisjonellt(i USA) sammen med frityrstekt potet.
Syrebase balansen er et viktig tema som jeg har tenkt endel på, - stadig kommer tilbake til. Jeg skal sette boktipset ditt på ønskelisten min. :)
Med for lite fett vil kroppen ha problemer med å nyttiggjøre seg vitaminene uansett hvor mange vi dytter i oss, siden den har mer enn nok med å passe på insulinkastene vi får ved å spise karbo basert kosthold....
Dette tolker jeg dit hen at ved inntak av mer fett, ergo en kropp i ketose, vil kroppen kunne nyttiggjøre seg vitaminer og mineraler bedre, selv om vi inntar mindre doser enn ved høykarbokost
Ja, og hvis dette stemmer, må det som gjelder for sukker også gjelde for alle matvarer/drikkevarer som er sterkt syredannende.
Alt i alt er det nok summen av syredannende mat/drikke som er problemet. Det er når summen blir så stor at kroppen ikke klarer å nøytralisere blodets ph-verdi, at problemene oppstår.
Jeg er ikke enig siden sukker påvirker insulinet, det gjør ikke fett... Fettet bruker ikke kalium, det gjør det enklere for kroppen å ta opp kalium....
Ketose er en kostbar forbrenningsmetode for kroppen. Den krever en rekke enzymer som vi får i oss via vitaminer og mineraler i bl.a. grønnsaker. Det er derfor det er viktig med et variert kosthold med grønnsaker nåpr man er i ketose.
[color=purple][/color]
Torkil Andersen på Ketolyse anbefaler at man ikke går lenger enn 6 mnd på ketogen kost, dvs. at man ikke bør være i ketose lenger enn 6 mnd. Da anbefaler han å fylle på med frukt & bær og mer karbohydrater. Hans sier at man da etter en 3 mnd tid har "fyllt opp" lagrene og kan gå på en ny ketose periode.
[color=purple][/color]
Atkins anbefaler heller ikke lenger enn 6 mnd. Han mener det ikke er noen fare med å være i ketose lenger, - da hans erfaring med over 70000 pasienter i løpet av en 30 års periode ikke har vist noen som helst skadevirkninger. Men han drev sitt imperium i Amerika, og i Amerika blir man saksøkt for mindre enn slike uklarheter. Hans grunnlag for å ikke anbefale lenger periode er at det ikke finnes forskning som kan vise HVA langvarig ketose gjør med kroppen.
[color=purple][/color]
Selv har jeg vært i mer eller mindre i ketose i flere år (frivillig og ufrivillig) uten at jeg kan se at det har hatt noen dårlige bivirkninger. Men så passer jeg på å drikke nok vann og tar trofast mine kosttilskudd for å opprettholde mineral/vitamin/syre balansen. Jeg spiser også en del fett i maten og det er nok en medvirkende årsak. Jeg er i langt bedre form enn de fleste jeg kjenner som spiser "normal, sunn, norsk mat" etter ernæringsrådet sine anbefalinger. Har tatt en masse tester og prøver uten at det har påvist verdier utenom det normale. Det eneste "unormale" de har funnet er at jeg har friske tarmtotter og svært lite slaggstoffer i vevet. Det ser jeg som et pluss !
[color=purple][/color]
Jeg kjenner også en rekke andre "Atkinsere" som rett og slett trives bedre og har det bedre i ketose enn "utenfor". mange av dem har vært i ketose i optil 5-6 år om gangen uten problem.
[color=purple][/color]
Det er sammensetningen av kostholdet som betyr noe. Det er meg bekjent ikke noen spesielle næringsstoffer i potet, pasta, ris eller sukker kroppen vår er avhengig av for å fungere optimalt eller overleve - og som man ikke kan få i seg på andre måter. Sørger man for å få i seg fett, proteiner og antioksidanter i form av f.eks. grønnsaker og/eller nøtter & bær til hvert måltid har man et godt balansert kosthold.
[color=purple][/color]
Ellers sier jeg meg enig i det HP skriver om kost og syrebalanse. Kan også godt tenke meg å lese boka til Robert Young. Det er et spennende og interessant tema !
Det er ikke fettet i kjøttet og meieriprodukter som øker kaliumbehovet, det er det at kjøtt og meieriprodukter er syredannende. Det er syren som er problemet. Hva skaper så syre? Jo bl.a meieriprodukter, sukker, gjær, sopp, hvitt mel og kjøtt.
Det er altså ikke fett i seg selv som øker behov for kalium.
Etter det du skriver burde de som er vegetarianere være veldig friske da, og tynne.... Men det stemmer ikke helt med det jeg oppfatter....
Jeg har ikke så god forstand på det der med den balansen du henviser til, men har lest endel om det i dag, siden jeg fant teorien din interresant... Men finner ingen steder som underbygger den ang fett, kjøtt o.l
Sukker, hvitt mel derimot er en gjenganger....
Siden mine blodprøver viser at jeg ikke har noen mangler lengre, og slipper spise blodfortynnende o.l holder jeg meg til en diett med fett, fisk, kjøtt, egg og en "dæsj" grønnsaker
Saltbehovet øker fordi ketose er vanndrivende. Saltene skylles ut sammen ned væsken.
Mange på lavkarbo spiser 70-75% fett. Fete meieriprodukter (ikke noe videre melkesukker) blir en del av det fettet. Videre spises det kjøtt 15-20% av energiinntaket. Sammen med til dels store mengder friske grønnsaker så ser ikke jeg på det som en syredannende diett. De fleste som starter på lavkarbo starter garantert med et syreoverskudd - og blir friskere. Så hvis normalisering av ph er faktoren som styrer helsa så normaliserer lavkarbo også ph.
[quote=Caxa]Etter det du skriver burde de som er vegetarianere være veldig friske da, og tynne.... Men det stemmer ikke helt med det jeg oppfatter....
Teorien jeg snakker om er ikke ensbetydende med at alle vegetarianere er friske og slanke. De fleste vegetarianere lever ikke i utfra en tankegang om at Ph-verdien inni kroppen er avgjørende for god helse. Vegetarianerne flest lever utfra andre tankeganger, og tar derfor ikke hensyn til om maten er base eller syredannende.
Mange veggiser spiser syreproduserende mat på daglig basis: sukker, brus, mel, frukt (veldig mye sukker i frukt), kjeks, pasta, ris, poteter, sopp, egg, sauser, godteri, saft, brød av alle typer m gjær, for mye kaffe, melk og feil korn...
Spørsmålet er ikke om du er vegetarianer eller ei, men om det du spiser opprettholder en god base/syre-balanse eller om det forstyrrer den.
Ok mye av dette jeg ikke skjønner, men jeg håper dette funker for deg.... :)
Jeg er veldig godt fornøyd med måten kroppen fungerer på og de verdiene jeg har hver mandag hos legen så jeg får holde meg til det jeg gjør siden legen sier det går så bra.....
Så får jeg håpe kroppen syns den balansen den er i er ok :p
Heisan jeg spiser både noe bær og nøtter, men har til tross for dette vært i ketose siden september i følge stixen. Jeg spiser heller ingen kosttilskudd annet enn c vit i forkjølelsessesongen. Jeg føler meg helt fin og har ingen plager. Tok nettopp masse prøver og alle verdiene mine var bra.
Vet ikke om dette hjelper deg noe eller om jeg gjør noe som kan være farlig, men som sagt jeg føler meg helt fin og har gjort det lenge
Hei
Denne tråd er veldig spennende men veldig omfattende. Jeg klarer ikke å gå i dybden med dette når jeg svarer, men det er alltid foruftig å se på mennesker i naturlige settinger, å stille spørsmål som - de hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen. ? slikt kan man bli klok av.
I steinalderen spiste man veldig mye østers, skjell og annen sjømat!
Da jeg lanserte "slank med ketolysekuren" tilbød jeg kosttilskudd på min hjemmeside, slik man skulle kunne få allt man trengte for å gjennomføre kuren på et sted.
Når man er i ketose er mineraler ( spesiellt Kalium, kalsium og magnesium) allerviktigst de første ukene, mens kroppen venner seg til ketose. Senere tilpasser kroppen seg ketose og behovet for tilskudd minsker.
Jeg mener man med en godt variert kost i følge ketolysekuren vil kunne dekke de fleste behov med kosten. De første ketolysetabletter inneholdt ikke kalium, jeg anbefalte i stedet seltin og mineralvann, men det viser seg at slike råd ikke alltid følges. Derfor er det nå kalium i ketolysetablettene slik man er sikker på å få det man trenger.
Kalsium hadde jeg i tablettene fra starten, da ketose medfører surgjøring av kroppen og urinen utskiller negative ketoner som må ha følge av positiv ladet kalsium. En av årsakene til at jeg anbefaler grønnsaker hver dag (man kan være i ketose uten) er at de også virker syreneutraliserende.
Kobber er tilsatt for å balansere jernopptaket etc. Ketolysetablettene er således balanserte og sammensatt for de som følger slankekurer baserte på ketose. Man får det man trenger og trenger ikke være ernæringsspesialist for å følge ketolysekuren.
Hadde man vært veldig flink med kostsammensetningen når man er i ketose hadde man ikke trengt så mye kosttilskudd. Ketolysetablettene er for de mange som ikke er så godt inne i temaet som de fleste her på lavkarbo.
Atkinesere som handler på www.ketolyse.no tar dobbelt dose av ketolysetablettene på grunn av amerikanske anbefalinger. Jeg vet ikke så mye om atkins at jeg kan stå inne for det, men kanskje Nille har en kommentar.?
Vennlig Påskehilsen fra Skagen Danmark
Torkil
Steinaldermannen var nok flink til å finne de karbokildene som var tilgjengelig, alt etter hvilke årstid han befant seg i. På sensommer og høst vil jeg anta de gassa seg i bær, nøtter,frukt, honning, røtter av mange slag. På den måten fikk de bevart og økt sitt kroppsfett, slik at de hadde noe å tære på om vintern. Men de kunne visst også enkle konserveringsmetoder, feks. tørking. Tviler egentlilg på at de var i ketose mer enn høyst nødvendig, utpå vårknipa kanskje. Da alle lagre begynte å bli tømt. Bær og frukter var, ikke minst, eneste kilde til vitaminer.
Dette er feil. kjøtt og fisk inneholder masse vitaminer, Det eneste vitaminet som ikke er i kjøtt og fisk er C-vitamin. det kunne de få ifra binyrene fra slakt.
De spiste nok karbohydratholdige matvarer når de hadde tilgang til det, men karbohydratrike matvarer var det nok lite av. Men selv om de spiste veldig lite karbohydrater var de nok sjelden i ketose fordi kroppen venner seg til lite karbohydrater.
Jeg syns Atkins sine anbefalinger er hyperamerikanske og som normalt for USA ligger de i overkant av hva som er nødvendig. Jeg ville ikke anbefale dobbel dose av Ketolysetabelettene. Kroppen vår skal "prosessere" disse kosttilskuddene og jeg kan iallefall ikke se noen fordeler med å ta for mye "for sikkerhets skyld".
Vel, ikke eneste kilde. Men en viktig kilde.Og ikke bare c-vitamin, som jo er livsnødvendig, men også vit. A,E, K og B finner man mest av i planteverdenen. Tror urmennesket visste instiktivt hva som måtte spises.
Men når man nå snakker om naturmennesker og ketose, må jo eskimoene være en intressant folkegruppe å kikke på. De levde jo på fisk og kjøtt fra havet. Det kunne ikke være mye fra planteverdenen de fikk i seg.Det måtte da være et meget karbofattig kosthold de levde på.Og de led da ikke av livsstilsykdommer før de ble influert av det vestlige kostholdet.
Skal vi tro Skaldeman så er kjøtt og fisk mye rikere på vitaminer enn grønnsaker. Du vet kanskje at for eksempel tran er rikt på A og D-vitamin mens kjøtt er rik på B og K-vitamin.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.