< Tilbake til oversikten

Debattinnlegg

janmesi sa for siden:

Her er innlegget jeg har sendt VG i dag. Dersom de ikke tar det inn, så får vi trykke på knapper hos andre medier ...

Hva vil VG gjøre den dagen flere og flere av Vektklubbens medlemmer, 31 000 i tallet, oppdager at kosten som anbefales ikke gir grunnlag for langvarig god helse, men heller grunnlaget for jojoslanking og derved en rekke livsstilssykdommer senere i livet? Vil de få sine fem hundre kroner tilbake fra avisen?

Om et par måneder fyller VGs vektklubb ett år. På nettsidene til VG-vektklubben skrytes det av at medlemmene har slanket bort over femti tonn ved hjelp av kaloristyring og trening. Profilerte personer som Vegard Ulvang og ernæringsprofessor Christian Drevon står frem og skal hjelpe overvektige å holde ut, komme i gang, bite tennene sammen og så videre. En overvektig og hjelpesøkende person kan mot betaling, en femhundrelapp per år, få e-postbrev, tilgang til slankende oppskrifter, kalorikalkulatorer og andre ”hjelpemidler” for å gå ned i vekt. Løsningen på det økende fedmeproblemet ser altså endelig ut til å ha blitt funnet.

VGs vektklubb er en stor suksess. En stor økonomisk suksess. Dersom 31 000 overvektige har betalt 498 kroner hver, så blir dette over 15 millioner kroner. Ingen dårlig start.

Hvorfor vil undertegnede og flere med meg sette spørsmålstegn ved denne slankende og informative virksomheten?

Jo, det er mange grunner til det. Mest tungtveiende er at VGs vektråd er ganske gammeldagse og omstridte. VG, med ernæringsprofessor Christian Drevon i spissen, anbefaler de samme gamle rådene og det samme, gamle kostholdet som nettopp har brakt oss fedmeproblemene samfunnet sliter med i dag. Hovedbudskapet til VG og Drevon er at du skal bruke mer energi enn du tilfører kroppen i form av næring. Altså: hvis du forbrenner mer enn du tilfører, du gå ned i vekt. ”Hold ut”, sier Christian Drevon. Og den ”oppmuntringen” tviler jeg ikke på at Vektklubbens medlemmer trenger. For problemet med dette programmet er at slankeren vil oppleve sult, og at Drevon ordinerer en kost som er unaturlig for mennesker. Det sier seg selv at man ikke blir mett av tynne brødskiver uten smør og litt frukt og grønnsaker. (Det sier seg selv at dette er unaturlig mat for kjøtteetere som menneskerasen!)

Hovedankepunktet mot VGs anbefalinger er at dette kostholdet gjennom flere tiår har vært gjenstand for kritisk granskning, hvor stadig flere har stilt spørsmålstegn ved hvor helsebringende det er. Mange tusen nordmenn vet nå at det finnes kosthold som er langt bedre for helsen og som fungerer langt mer effektivt som slankediett enn kaloritellingen til Drevon og hans lagkamerater. Med VGs og Drevons anbefalinger legger du grunnlag for jojoslanking, ustabilt blodsukker og insulinstigning, noe som legger grunnlag for en rekke sykdommer senere i livet. Mange tusen nordmenn har spist som VG og Drevon anbefaler i hele sitt voksne liv, men sliter likevel med overvekt, hjerte- og karsykdom og sukkersyke (diabetes type 2).

Som landets ledende og mest leste avis burde VG ha fått med seg at det er en dyp uenighet i om hvorvidt Drevons ernæringsanbefalinger er helsebringende!

Hvilken vurdering har VG gjort, og hvem i VG har gjort denne vurderingen? Har VG i det hele tatt sjekket med andre kilder enn Drevon? I tilfelle, hvilke?

Hver søndag får VGs lesere tre sider gratis Vektklubb-stoff som omhandler oppskrifter, treningsråd og ikke minst kostholdsråd. I samme utgave ”annonseres” det for Vektklubben over flere helsider. (Andre tilbydere av varer og tjenester må betale nærmere 250 000 kroner for å få en tilsvarende oppmerksomhet.) Disse helsidene er også å se på hverdager, i tillegg til store annonser i helgebillag og på nettet. Flere har stilt spørsmålstegn ved denne type kobling mellom redaksjon og butikk, og selv om PFU (Pressens Faglige Utvalg) så langt har gitt VG grønt lys så blir ikke kostrådene til Drevon & Co noe bedre av den grunn. PFUs grønne lys gjør imidlertid at det blir viktigere å appellere til VGs redaksjonelle ledelse; nettopp på grunn av den dype uenigheten om kostholdsrådene som presenteres i avisen – se bare på debatten og engasjementet i kostholdsdebatten for noen år siden, da Fedon Lindberg ble hudflettet av Kåre Norum, Christian Drevon og andre fordi han hevdet stivelsesrik mat som brød og pasta ikke egner seg for overvektige. Nylig presenterte ernæringsprofessor Birger Svihus tall som viste at brød er langt mer kaloririkt enn hva Statens Ernæringsråd, Christian Drevon og Kåre Norum vil vedgå. Flere ernæringsterapauter i Norge har kurert Diabetes-2 (sukkersyke) pasienter ved hjelp av et kosthold som den østerriske legen Wolfgang Lutz ordinerer i sin bok. Lutz ordinerer ikke det kostholdet som Drevon & Co anbefaler, snarere det helt motsatte – nemlig mye animalsk fett og protein, på bekostning stivelsesrike (og derved også sukkerholdige) varer som brød, pasta og poteter. Flere tusen nordmenn vet også at de kan oppnå en sunn, naturlig vektreduksjon ved å kutte ut disse (kunstige) matvarene. Men dette vil ikke Drevon høre noe om.

Jeg tror ikke, jeg gjør virkelig ikke det, at Drevon har lagt – eller hatt sjansen til å legge – føringer på det redaksjonelle innholdet i VG. Likevel er det problematisk at kun den ene siden i ernæringsdebatten får slippe til på de redaksjonelle ”vektklubbsidene” hver søndag.

Har landets største avis et genuint ønske om å slanke sine lesere, eller er Vektklubben utelukkende et økonomisk prosjekt? Dersom VG har kastet seg inn i ernæringsdebatten og tatt sitt standpunkt, da må vi vel bøye oss for det og respektere at landets største avis ikke er en uavhengig aktør i debatten om kosthold og ernæring, og ikke minst i sammenhengen mellom sykdom og feilernæring.

Uansett hvilken motivasjon som ligger til grunn så bør VGs Vektklubb skilles klart ut fra avisen for øvrig, og presenteres som en egen forretningsenhet (det er jo nettopp det det er, eller?) uavhengig av avisens navn og ikke minst redaksjon.

Vil VG fortsette å gi Christian Drevon carte blance i sine omstridte anbefalinger, slik han blant annet gjør i VG 22/1 når han anbefaler produktet ”Vita” (lettmargarin, altså kunstig, unaturlig fett) til leserne?

Eller er det på tide at landets ledende og største avis på nytt vurderer sin uavhengighet i ernæringsdebatten, til tross for at dette kan bety tapte inntekter?

En god start kan være å gjøre de redaksjonelle sidene i avisen hver søndag nøytrale, og derved bekrefte ovenfor landets avislesere at Christian Drevon og hans meningsfeller ikke ukritisk kan dominere det som kommer på trykk. Hva Drevon predikerer ovenfor Vektklubbens medlemmer i et Vektklubbens lukkede fora får stå for hans egen regning.

VGs ledelse bør benytte anledningen til å si at ett år med vektklubb i avisens søndagsutgave er nok. På ett-årsdagen bør avisen si takk og farvel til bindingene med Christian Drevon. Leserne vil heller sette større pris på å høre ulike meninger om viktige spørsmål som ernæring, medisin, kosttilskudd, alternativ behandling, trening og livssyn. VG bør ikke vente til leserne har gått lei av Vektklubbens repeterende budskap, og heller gi leserne en uavhengig og nytenkende redaksjon med temaer som berører folks helse og hverdag. Norge trenger nytenkning, åpenhet og ikke minst fordomsfrihet for å bekjempe overvekt og livsstilssykdommer. VGs vektklubb bidrar ikke til det i dag med sine føringer og Christian Drevon sin dominans i søndagsavisen.

Ser ikke VG en betydelig troverdighet i å være uavhengig i disse viktige spørsmålene?

Iset sa for siden:

Kjempebra!!! Her er innlegget jeg skal sende til 3 aviser (RA, SA og VG), måtte finjustere litt på det og lage en helt ny innledning, siden det jo ble skrevet til Albertine i bloggen hennes:

Er Ernæringsrådets kostholdsanbefalinger utdaterte?

Sten Sture Skaldeman gav nylig ut en bok der han forteller om sine fantastiske erfaringer med et kosthold som hovedsakelig er basert på animalsk mettet fett. Dette er stikk i strid med rådene som kommer fra Ernæringsrådet. Skaldeman gikk ned 60 kg på dette kostholdet. Man skulle jo tro, etter det diverse ernæringseksperter og ikke minst Ernæringsrådet sier, at han skulle vært død av hjerteinfarkt og høyt blodtrykk og -kolesterol for lenge siden med alt det animalske fettet han inntok og fremdeles inntar. Men "utrolig" nok så er alle prøvene hans nå perfekte, og han er helt kvitt hjerteproblemene, det høye kolesterolet og det vanvittig høye blodtrykket han hadde da han var overvektig.
Det mest interessante er jo at Skaldeman slett ikke er unik! Det finnes tusenvis av mennesker som har fått bedre helse og som har gått dramatisk ned i vekt med et slikt kosthold. Hva forteller dette oss?Hvordan kan myndighetene gå ut og kritisere et kosthold menneskene har levd på i millioner av år, samtidig som de fremmer et "kunstig" kosthold basert på korn, poteter, sukker og kunstig fremstilte lettprodukter, noe menneskene overhodet ikke er ment for å spise og ikke har spist i mer enn maks 10.000 år? Dette gjelder korn, andre matvarer er jo ikke spist i mer enn få hundreår. Når genene våre er så og si uforandret fra urtiden, så sier det vel seg selv at vi er best tilpasset det kostholdet vi hadde i den tiden. Et kosthold som IKKE inneholdt korn, sukker eller lettprodukter, men derimot mengder av kjøtt og animalsk fett.

Hvor er logikken? Hvorfor tviholder de på de gamle rådene uten å engang ØNSKE å stille spørsmål ved det? Jeg og mange med meg tror selvsagt dette er pga økonomiske interesser. Det er på tide at Ola Nordmann stiller seg litt kritiske til myndighetenes utdaterte anbefalinger og heller stoler litt på seg selv og sin egen kropp. Prøv ut et kosthold basert på mettet fett og kjenn forskjellen! Ikke vær redd for å få hjerteproblemer eller høyt kolesterol, det finnes ingen seriøs dokumentasjon som kan påvise dette. Ta blodprøver, om dere er i tvil, de vil garantert vise BEDRING etter en stund!

Skaldemans bok vil nok sette ernærings-Norge på hodet, og det er jeg sannelig glad for! Det er på tide å erkjenne at genene våre ikke er tilpasset et kosthold rikt på kunstige stoffer. Naturlig mat er det vi er ment for å spise, og i naturen finner man ikke lettmelk, lettrømme, lettost og lettmajones!

Hvorfor er overvekt et så økende problem i dagens fettfobiske samfunn? Er det kun pga økt sukkerinntak? Ja, sukkeret har en STOR del av skylden, selvsagt. Men det er nok ikke den eneste grunnen! Mager mat er ikke naturlig menneskemat, og når det finnes så mye dokumentasjon på at mettet fett faktisk øker vektnedgangen og fremmer en god helse, hvorfor blir det så dysset ned av myndighetene, tilogmed kritisert? Hva er de redde for? Som sagt, økonomiske grunner... Trenger jeg å si mer?

Jeg er ingen ernæringsfyisiolog, jeg er ingen professor med flere års utdannelse. Ergo er det enda mer skremmende at JEG klarer å tenke logisk og forstå at umettet fett harskner fort og er mer ustabilt enn mettet fett. Hva har så det å si for kroppen? Når vi inntar store mengder umettet fett, må vi samtidig innta utrolig store mengder antioksidanter for å bekjempe forharskningen som pågår i kroppen!
Mettet fett er mye mer stabilt, ergo man trenger ikke disse enorme antioksidant-mengdene.

Jeg syns det er skremmende at denne informasjonen ikke blir "godtatt" av ernæringsrådet, og håper alle overvektige kjøper et eksemplar av Skaldemans bok og virkelig prøver dette ut på seg selv. Jeg lover dere en fantastisk gourmet-opplevelse hver eneste dag, kiloene raser helt uten sult og man får en fantastisk helse på kjøpet!

Cathrine G

Hvis dere syns noe er dårlig her, kan dere ikke bare gi meg beskjed før jeg sender det (i kveld), så jeg slipper å drite meg loddrett ut? :lol:
Jeg er jo ingen super skribent, ikke i det hele tatt, men jeg syns alle burde skrive ned noen tanker og bombadere aviser og kanskje ukeblader. Vi må vise oss frem, få frem synet vårt. :D

AnnaV sa for siden:

:D Kjempeflott, begge to! Jeg bøyer meg i støvet for at dere så fint og poengtert får frem det vi her inne VET men andre lures bortfra på daglig basis. Jeg håper inderlig folk tar det til seg - jo flere vi kan omvende, jo bedre - TENK bare på hvilken ENORM forskjell det faktisk kan gjøre for folk som sliter med energinivå, overvekt, sukkersyke osv. Fikk bare lyst å tilføye en ting på slutten av inleggene, og det var "amen, broder!" :D

Nille sa for siden:

Signerer Anna !!
Dette er bare såååååå flott ! Kjempeflotte innlegg fra begge to. Bøyer meg i støvet !!
[color=purple][/color]

mofe sa for siden:

Åh! Kjempebra, begge to!!! :ja: :ja:

Bøyer meg i støvet som de andre - og håper inderlig at avisene trykker disse innleggene.

Kristian sa for siden:

Jo du er en super skribent, dette var både informativt og lettlest. begge er dyktige skribenter.

Iset sa for siden:

Tusen takk, dette var jo virkelig flott å høre. :klem:

janmesi sa for siden:

Hei folkens

Har nettopp fått (rask) tilbakemelding fra VG om at de ønsker å trykke innlegget! Ergo. kjøp VG denne uken!

Jeg anbefaler at flere engasjerer seg og skriver inn til avisene, det være seg riksaviser eller sine lokale aviser.

Jeg leser gjerne igjennom og kommer med tilbakemeldinger og forbedringsforslag hvis det er ønskelig, send det da til meg per e-post [EMAIL="[email protected]"="[email protected]"][email protected][/EMAIL]

Ha en strålende uke, alle sammen!

-- Jan

Iset sa for siden:

Jeg sendte mitt inn i morges, og skrev jeg ville ha rask tilbakemelding. Jeg tenkte først "aldri om de trykker dette her", men siden de faktisk trykker ditt innlegg, som angriper dem direkte, så må de vel trykke mitt og?? :P

Håper flere engasjerer seg ja. :D:D

Gamla sa for siden:

Ja, kan en annet enn å bøye seg i støvet for dere begge!
Kjempeflotte innlegg!:)

janmesi sa for siden:

Det er bare å slenge seg på! I følge VGs debattredaktør kommer altså mitt innlegg på kommende søndag.

Finn frem pennen alle sammen!

David sa for siden:

Dette var virkelig gode innlegg fra dere begge! Det skal bli moro å følge debatten!

themonk sa for siden:

Når skal ernæringsrådet høre?

Dette innlegget er et resultat av striden mellom Statens Ernæringsråd og tilhengerne av et karbohydratfattig kosthold. Denne evige debatten har fått mye fokus i det siste. RedaksjonEN i NRK hadde 21.12.05 tittelen ”Brød gjør oss fete”, og 12. januar i år ble det lansert en bok med tittelen ”Spis deg ned i vekt” av Sten Sture Skaldeman, som beskriver et kosthold uten brød men med store mengder fett. Skaldemans bok og ernæringsrådets kostholdspolitikk kan sees som to motpoler, men det er nå ennå slik at det kun finnes én sannhet. Hvem har rett og hvem lyver?

Det er ikke første gang i historien at eksperter tar feil. I 1633 ble Galileo stilt for inkvisisjonen, fordi han sa at jorda ikke er universets sentrum, til tross for at dette ble gjort kjent nesten hundre år tidligere. Galileo sparket bein under alle grunnpilarene til den katolske kirken. Ernæringsrådet spiller denne katolske kirkens rolle i dagens ernæringsdebatt. Ideen om et karbohydratfattig kosthold ble skrevet ned allerede i 1864, da William Banting ga ut sin ”Letter on Corpulence”. Leger ifra Polen, Østerrike og USA har over lang tid gitt titusenvis av pasienter et nytt liv, med en diett helt uten korn og med rikelig fett. Disse ideene slår fullstendig bein under ernæringsrådets grunnpilarer.

Hvis vi ser tilbake på den katolske kirkens situasjon i 1633, ser vi at Galileos påstander rokket ved kirkens ubestridte posisjon. På samme måte svekker Skaldemans påstander det etablerte ernæringsmiljøets selvpåståtte overlegenhet. Dersom ernæringsrådet i dag skulle velge å ikke kritisere et karbohydratfattig kosthold, blir dette det samme som å innrømme at de har gitt befolkningen feilinformasjon i 60 år. Dette bidrar utvilsomt til å gjøre debatten unyansert fra ernæringsrådets side. Det slår meg at argumentene ernæringsekspertene bruker mot karbohydratfattige kosthold bærer preg av myter og fordommer. Om det er bevisst, for å styrke sin egen posisjon, eller om det rett og slett er mangel på kunnskap vet jeg ikke.

Jeg vil at alle som leser begynner å stille seg selv et enkelt spørsmål: Hvorfor?

Hvorfor velger ernæringsekspertene å avfeie alle fornuftige argumenter som bryter med deres egen kostholdsfilosofi? Hvorfor ønsker ikke ernæringsekspertene å prøve ut effektene av et karbohydratfattig kosthold på egen kropp? Hvorfor slakter ernæringsrådet alle bøker som ikke er i tråd med deres retningslinjer? Hvorfor har ikke Skaldemans bok ”Spis deg ned i vekt” blitt omtalt i VG, til tross for at den er årets mest oppsiktsvekkende bok om kosthold? Hvordan kan ernæringseksperter, som er naturlig slanke, gi råd til de som sliter med ekstrem overvekt?

Det er lett å kjenne igjen en ildsjel. Ildsjelene driver verden framover. Galileo var en ildsjel. Han flyttet verden ganske dramatisk. Bokstavelig talt, kan vi si. Ernæringsrådet er blottet for ildsjeler. Å bruke krefter på å ensporet fremme de retningslinjene som ble meislet ut da ernæringsrådet ble opprettet for 60 år siden, flytter ikke verden én millimeter videre. Aldri i historien har vi spist så lite fett som det vi gjør i dag, samtidig er vi fetere og sykere enn noen gang. At ernæringsrådet holder fast bestemt på sin ernæringspolitikk, til tross for den utviklingen vi ser, må kunne betegnes som et alvorlig feilskjær.

Ernæringsrådet kommer allikevel til å fortsette å lukke ørene for denne debatten i årene framover. De vil tåkelegge og avfeie den veloverveide og godt dokumenterte kunnskapen som de oppriktig helseinteresserte prøver å få ut til samfunnet. Flere og flere der ute begynner samtidig å åpne øynene, og oppdager hvem som lyver og hvem som snakker sant. Ønsker du å vite sannheten krever det at du selv tar ansvar for å tilegne deg nødvendig kunnskap omkring kostholdet vårt. Er du klar for å ta ansvar for din egen helse, eller tør du fortsette å legge den i ekspertenes hender?

themonk sa for siden:

Jeg har prøvd å slenge meg på jeg også. :D Jeg snappet tittelen fra forslagene til janmesi. Vet ikke helt om det passer men...

Valgte kanskje en litt vel krass form, men er det ikke meningen at vi skal trekke oppmerksomhet? :)

Jeg er i uansett veldig åpen for forslag til forbedringer. Synes det er et ekstremt vanskelig tema å skrive et helhetlig innlegg til.

(Jeg fikk forresten sjelden bedre enn G+ eller 4 på norskstiler. :o)

janmesi sa for siden:

Kjempebra - jeg har sendt deg noen kommentarer privat!

La oss sende til våre lokale aviser, og fordele litt på de store avisene.

Glimrende ; dere andre - kom igjen! Både lange og korte innlegg er passe.

hilsen Jan

Iset sa for siden:

Sier som Montgomery Burns: "excellent" :gnir seg i hendene:

Dette blir bedre og bedre. Håper bare avisene tar det inn (noen må vel gjøre det!! Vi må ikke gi oss uansett!). Jeg venter på svar fra VG, får sikkert svar i morgen.

Danioh sa for siden:

Det er utrolig flott å lese deres innlegg! For et engasjement! Skulle ønske jeg og var en dyktig skribent, slik at jeg kunne skrive slike innlegg.

mofe sa for siden:

Wiih!

Dette ER så bra!! :ja:

ssskaldeman sa for siden:

Alldeles utmärkta inlägg. Det ska bli intressant att se hur länge ernaeringsprofessorerna kan hålla för öronen!

Sten Sture

Iset sa for siden:

Jeg har aldri ment jeg er en dyktig skribent, og turde såvidt å si ja til å skrive noe. Tenkte egentlig å bare rable ned noen linjer fordi jeg er så gira på å vise hele verden at Ernæringsrådet tar feil, men så klarte jeg jo ikke slutte å skrive!! :p
Bare begynn å skriv, så kommer det ofte av seg selv. :)

themonk sa for siden:

Nå har jeg endre litt igjen, så nå trenger jeg nye innspill... Er det riktig at "Spis deg slank" ikke har blitt omtalt i VG? :o

HP sa for siden:

"Spis deg ned i vekt" heter den vel :)

Aline sa for siden:

glimrende :D

Iset sa for siden:

Er du gal? Hva hadde vel den dyrebare vektklubben deres (og ikke minst deres vanvittig store inntekt derfra) sagt da? :p
Syns det var rart de ville ta inn innlegget til Jan, som jo omtrent slakter dem og klubben deres, men det var jo glimrende at de faktisk gjorde det!!! :D:D

Albertine sa for siden:

Det er mer enn jeg trodde de ville gjøre. Kanskje det er håp likevel?

themonk sa for siden:

:o Takk for den! Litt pinlig.

janmesi sa for siden:

He he ! Innlegget kom inn det, håper det var noen som fikk det med seg! Jeg anbefaler alle på forumet til å skrive inn til å følge opp, bruke debatten mens den er varm - gjerne bruke Skaldeman som referanse.
Jeg leser gjerne gjennom og kommer med tips.

-- ha en riktig fin uke, alle sammen.

--jm

des65 sa for siden:

Leste innlegget ditt i går, hadde ikke sett at du var her inne og denne tråden før i dag. Innlegget var knallbra!! Satt spørsmål ved en del vesentlige ting. Iset, ditt håper jeg også kommer inn for det var også bra!

Goggen sa for siden:

Det verste er at jeg var nære på å gå på limpinnen selv. Vurderte å melde både min kone og meg inn i vektlubb.no. Men midt oppe i vurdering kom debatten på nrk, tror det var redaksjon 21, og der var kostholdssiden og Skaldeman. Da ble jeg nysgjerrig da! Og leste og leste i mange dager, og sugde til meg informasjon. Jeg leste sikkert flere hundre sider på norsk og engelsk. Og da var det bare en mulighet igjen. Å bli en Skaldeman. Og her er jeg heldigvis. Sa noen at fjernsyn er fordummende? :)

des65 sa for siden:

Ja jeg vurderte og vektklubben i vg, men begynte å lese litt her inne og studere Fedon. Heldigvis sier jeg bare!

HP sa for siden:

Hva mener du med kostholdssiden? :)

Goggen sa for siden:

Husker ikke navnene, men det var representanter fra den "rette" siden der. Det var prfessor et eller annet. Lys dame mye brukt på tv. Og en brødsjef. Og et par til.Altså den etablerte og riktige kostholdssiden. Ble litt hastig skrevet det over her.

På andre siden var det en professos som gikk hardt ut mot brød til feite folk. Dag Vuljen p. og enda en. Hør med Skaldeman, han vet kanske hvem det var. Ellers ble alle nevnt med navn så klippet kan sees på NRK web.

Begod sa for siden:

å du mener DVP!

janmesi sa for siden:

Veldig sent svar, men du sikter til Birger Svihus, ved Landbrukshøgskolen i Ås. mvh Jan

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.