< Tilbake til oversikten

OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok

Iset sa for siden:

FLOTT, Ziggy!! Dette får mange bruk for!! :D:D

Iset sa for siden:

Men når du sier Polly peanøtter, mener du vel ikke de ristede salte? De er vel ikke så bra? Er vel bedre å bruke rå og evt tilsette LITT havsalt eller noe?

Ziggy sa for siden:

Har man tid til å renske peanøtter, eller har tilgang til ferdigrenskede, uristede peanøtter er det selvsagt det beste... men i mangel av annet, så kan man også bruke ristede , salte peanøtter...

Selv har jeg i både litt cashewnøtter og pistasjenøtter...mmmm... spør du meg...

Iset sa for siden:

Jeg elsker cashewnøtter. :sikle:
Vi solgte cashewsmør på helsekosten. 72 kr for en liten krukke!! :eek:

Ziggy sa for siden:

Lykke til videre, alle sammen!!!

David sa for siden:

Jeg fatter ikke hvor du handler, Iset :eek:

På innvandrersjappa nedi gata her, koster alle typer nøtter 14 kr for en hekto. Det blir ei diger krukke for bare et par tiere ;)

Summer sa for siden:

Cashewnøttsmør.

Det koster det samme på helsekosten i diverse andre byer jeg har vært i også. :) Men nøtter har en litt annen pris da. :)

Iset sa for siden:

Hehe nøtteSMØRET er nok endel dyrere enn nøttene selv. Er nok fordi det trengs mye nøtter for å lage en liten krukke smør. Tror jeg.

David sa for siden:

Aha... Jeg får begynne å følge bedre med i timen :)

bubavon sa for siden:

Jeg bare gjenoppliver dette teamet her, for å si at RÅ peanøtter er giftige, eller dvs. du dør ikke av a spise en håndfull, men kan få skikkelig vondt i magen og dårlig fordøyelse. Så akkurat peanøtter, er bedre når de er ristet.
Inkaene i syd-amerika som startet å dyrke peanøtter, ristet dem ikke, men kokte dem faktisk, jeg har prøvd det hjemme, men det er en helt annen smak enn når de er ristet.
Peanøtter ikke er en nøtt, men en belgfrukt som bønner og erter. Man spiser ikke rå bønner heller. Ekte nøtter derimot er ikke giftige når de er rå.

Ziggy sa for siden:

Må si meg helt enig i det du sier her... personlig rister jeg dem i ovnen før jeg har litt olje over dem sammen med salt.... Og smaken??? Fortreffelig!!!:D

bubavon sa for siden:

Jepp, det er akkurat slik det skal gjøres...;)
Jeg kan gjerne gå litt dypere inn på hvorfor man ikke bør spise rå peanøtter. Først og fremst er det innholdet av trypsinhemmere som er problematisk. Trypsin er et fordøyelses enzym som er ansvarlig for å bryte ned proteiner, men trypsinhemmere, ødelegger virkningen av trypsin, og dersom du spiser rå peanøtter regelmessig, kan du etterhvert få en nedsatt evne til å fordøye protein, som er noe du ikke vil ha. De samme gjelder belgfrukter og også bønnespirer, ikke spis dem rå heller.

Ziggy sa for siden:

Kan skrive under på dette ja.

Forresten så er det trivelig å se at jeg ikke er alene her inne som følger Kwasniewski's OE kosthold lenger og da!!! :)

Carisma sa for siden:

De fløte-ternigene.. Kan det samme gjøres med f.eks kesam?
Forøvrig har jeg i det siste stadig kommet over kesam med en eller to dager til "utløpsdato" i butikkene jeg handler, og da er det halv pris. Sparetips...

Er ikke Creme Fraiche veldig fett?

Ziggy sa for siden:

Joda, det går utmerket å fryse ned kesam på samme måte, men den må røres litt for å bli flytende nok da...

Creme Fraiche er det samme som rømme, ja, og full av sunt, mettet fett uten kunstige tilsetninger eller transfettsyrer. Forskjellen mot rømme er at Creme Fraiche er laget slik at den ikke skiller seg når den blir varmet opp, og det har med graden av pasteurisering å gjøre.

themonk sa for siden:

Mer om peanøtter...

Peanøtter som er dyrket i strøk med høy fuktighet blir lett angrepet av en muggsopp som produserer aflatoksiner, spesielt giftige stoffer. Muggsoppen kan drepes, men ikke giftstoffene. Derfor bør man holde seg til peanøtter dyrket i tørre områder, og innta ekstra c-vitamin når man skal spise peanøttene. Bare et tips.

Nille sa for siden:

Nå er jeg jammen glad jeg aldri har likt peanøtter spesielt godt....:p
Dette her blir altfor kompliser for meg....

nøtta sa for siden:

:lol:

men kokkospannekaker :sikle: oj har du oppskrift eller ?

Trolljenta sa for siden:

Hvor selger de rå peanøtter da?
Trodde alle var ristet.. og jeg som ble sur når jeg oppdaget at peanøttene med skall på var ristet.. hehe
Og hvordan skal vi vite om de er dyrket i tørre områder?

Jaja, jeg har nå spist 50 peanøtter i dag med god samvittighet :p

bubavon sa for siden:

Rå peanøtter selges i innvandrer forretninger iallfall. Peanøtter er et spesialtilfelle, alle ''ekte'' nøtter er sunnest rå, mens peanøtter som ikke er en nøtt, burde varmebehandles. Men jeg selv tenker ikke på om peanøttene er dyrket i tørre områder eller ikke. Vi som spiser lavkarbo takler slike stoffer bedre, siden kroppen er på sitt optimale.

Carisma sa for siden:

Åja, ikke for lindbergere med andre ord. Holder meg til kesam'en min og en rømmekolle i ny og ne jeg da :)

Iset sa for siden:

Hehe nei, nå er du inne på forumet for Optimal Ernæring, som er noe helt annet enn Lindberg. :p

Carisma sa for siden:

Ja, forviller meg litt innimellom, "shopper" forumtråder fra førstesiden etter alt som ser interessant ut og plukker litt tips her og der :D

Ziggy sa for siden:

:ja: :ja: :ja:

Nille sa for siden:

Lindbergere kan godt spise Creme Fraiche. Det gjør iallefall de andre Lindbergerne her inne.... eller :wacko: (MHM er jo Lindberg guruen vår og HUN bruker det..)
[color=purple][/color]
Og Creme Fraiche og rømme ikke heeeelt det samme (bare nesten) og smaker heller ikke likt (bare nesten). Bl.a. skiller rømmen seg mye lettere ved varmebehandling, men Creme Fraiche IKKE skiller seg i det hele tatt.
[color=purple][/color]
Creme Fraiche er et rømmebasert produkt.

Iset sa for siden:

Jeg syns rømme smaker mye bedre enn Creme Fraiche. Har aldri likt det. Kan bruke det i sause og slikt, for da kjenner jeg jo ikke smaken av selve produktet, men skal jeg spise det rent (til taco, feks), bruker jeg rømme.

Ziggy sa for siden:

Joda, Nille, Creme Fraiche er det samme, det eneste som skiller dem er graden av pasteurisering, noe jeg tror Kristian kan bekrefte om han finner denne tråden. Fort det er denne forskjellen i homogeniserngen som avgjør om man lager rømme eller Creme Fraiche.

Det er også forskjellen i homogeniseringen som gjør at Creme FRaiche ikke skiller seg ved varmebehandling, mens rømme gjør det.

På OE- tråden så har jeg lagt inn litt info om dette, som jeg fikk fra Tine når jeg tok kontakt med dem vedrørende dette.

Men, jeg er enig i at det smaker forskjellig, men det kommer slik jeg har forstått det av graden av homogeniseringen som disse to produktene blir utsatt for.

nøtta sa for siden:

men atte hva er kokkospannekake ? hørtes veldig godt ut ...

Ziggy sa for siden:

du gir deg ikke du... ser du har hinta om den før og... ok.. skal se om jeg finner den igjen jeg...:p ;) :p

nøtta sa for siden:

:lol: takk !! :spent:

Ziggy sa for siden:

Her finner du oppskrifta...

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6998

Selv lager jeg "lapper" av denne røra, synes det er lettere å få et godt resultat da.

Del gjerne dine erfaringer når du har prøvd dem da!!! ;)

puffa litt på oppskriftslinken til OE samtidig jeg...

nøtta sa for siden:

Takk takk ! masse gode oppskrifter der ja, prøver meg på kokkospannekakene i førtse omgang !

Nille sa for siden:

Bare for å pirke litt i deg nå Ziggy; nesten det samme ER ikke det samme da ! :p (Jeg sier jo i innlegget mitt at det er nesten....)

Ziggy sa for siden:

:stortsmil :stortsmil :stortsmil

Nille sa for siden:

Godt at du er tilbake og har det gode humøret med deg Ziggy ! :klem:

luringen sa for siden:

17 egg?! hehe...tror jeg må vente litt med å prøve uit den der gitt...

Ziggy sa for siden:

Jupp... på OE spiser vi mere eggeplomme enn eggehvite, så da blir det enten å kaste eggehvitene, eller å ha dem på et glass og oppbevare dem i kjøleskapet til vi kan bruke dem i f.eks. opskrifta på kokospannekaker. :p ;)

Iset sa for siden:

Hehe egentlig er det litt rart (men jeg gjorde det jo selv før jeg fikk tenkt meg om) at folk reagerer på mengden egg i en matrett. Altså, 18 egg høres veldig mye ut, men ikke når man tenker på at en pakke med 18 stk koster under 20 kr på Kiwi. Ingen bryr seg vel særlig om prisen på feks. en pakke kjøkkenpapir til 20 kr, men med en gang det er snakk om EGG, da freaker alle ut. :P

Tygg litt på den. 20 kr er jo ikke mye. :D

Ziggy sa for siden:

Du har så rett, Iset... selv spiser jeg ca.10-12 egg om dagen--- da vel og merke 10-12 plommer, og kanskje en 7-8 eggehviter... Bruker egg i det meste jeg spiser, det er jo ett av naturens mest "komplette måltid", må vite..;) :p ;)

Iset sa for siden:

Jammen Ziggy, tenker du ikke på kolesterolet ditt??

:fnis: Det var heelt ironisk altså. :p
Det er det folk alltid sier til meg når jeg sier jeg spiser flere egg hver dag. At jeg også gir min datter egg hver dag, er jo barnemishandling. Det er flere foreldre på mammaforumer rundt på nettet som har barn som ELSKER egg men som ikke får det mer enn 1-2 ganger i uka (ett egg) fordi det er "farlig", men nugatti og syltetøy får de så ofte de vil. :dåne:

Kristian sa for siden:

Nei! det kan jeg ikke bekrefte. Det jeg har hørt om creme fraishe er at den blir tilsatt enn annen bakteriekultur. Spør du meg så virker det som at den mangler noen aromabakterier.
Dette betyr ikke at den kan ikke være pasteurisert på annen temperatur eller får annen varmebehandling. varmebehandling kan jo påvirke fettets egenskaper.

Ziggy sa for siden:

[quote=Kristian]Nei! det kan jeg ikke bekrefte. Det jeg har hørt om creme fraishe er at den blir tilsatt enn annen bakteriekultur. Spør du meg så virker det som at den mangler noen aromabakterier.

Dette betyr ikke at den kan ikke være pasteurisert på annen temperatur eller får annen varmebehandling. varmebehandling kan jo påvirke fettets egenskaper.[/quote]

Var i kontakt med Tine i fjor om akkurat dette med rømme og creme fraiche, og da fikk jeg til svar at begge er laget av kremfløte og melkesyrebakterier, og at det således i utgangspunktet er snakk om det samme produktet.

Det som inidlertid utgjør forskjellen i følge svaret fra Tine, er at seterrømme og crème fraiche homogeniseres ved forskjellig trykk for å gi de rette bruksegenskaper.

Seterrømme, som skal for eksempel skille ut fett under koking av rømmegrøt, er derfor homogenisert ved et lavere trykk enn crème fraiche .

Den noe kraftigere homogeniseringen av crème fraiche skal sørge for at den ikke skiller ut fett ved bruk i sauser og supper.

Denne behandlingen av fettmolekylene vil også påvirke smaken til en viss grad i de ulike produktene.

Men, for all del, det kan jo være at man bruker forskjellige melkesyrebakterier, selv om jeg ikke fikk opplyst dette når jeg var i kontakt med Tine i fjor. Hadde vært greit å få en avklaring på dette, om du hadde mulighet til å spørre andre i Tine- systemet, Kristian... :)

Kristian sa for siden:

Det betyr at crème fraiche har flere og mindre fettkuler. Homogenisering er en mekanisk behandling som fører til at fettkulene knuses til mindre kuler. Dette gjøres på melk for at fettet ikke skal flyte opp. Jo høyere trykk på homogeniseringen jo kraftigere homogenisering. Det blir ikke noen forskjell på smaken om man homogeniserer eller ei men det kan bli en stor forskjell på konsistensen.
[font=Arial][/font]
Pasteurisering er en varmebehandling som gjøres for å fjerne bakterier for at den skal stå seg lengre. Gjøres også på syrna produkter før de blir podet med melkesyrebakterier.

Ziggy sa for siden:

Yupp...det stemmer nok det ja, Kristian... men hvilke forskjellige melkesyrekulturer er det de i såfall bruker her da??? Hadde vært morro å få svar på det...

Fjonken sa for siden:

Men hvorfor smaker de da forskjellig når de i bunn og grunn er samme produkt? Synes CF har en mer kremaktig smak enn seterrømma.

Carisma sa for siden:

Jeg leste i danmark at CF er en type ost, eller at det er laget på samme måte som når man starter prosessen for ost... Vet ikke om det lages annerledes der nede, eller om det kanskje gjelder både rømme og CF?

Kristian sa for siden:

Skal se om jeg finner noe om CF i mine danske lærebøker.

Ziggy! du jobber vel ikke for Synnøve Fienden vell:confused:

Ziggy sa for siden:

næhei... det gjør jeg ikke det så!!!! :eek: :eek: :eek:

å jeg arbeider ihverfall ikke for GILDE!!!
:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

nalana sa for siden:

Har sett i denne tråden at det skal finnes en egen OE-oppskriftstråd i forumet et sted. Finner den ikke jeg. Er så spendt på denne delfia-kaka.

nalana sa for siden:

Tusen takk Iset. Nå ble jeg skikkelig sjesken altså. Og kanskje litt sugen på å konvertere.:confused:
Ikke det at forskjellen vil bli så stor, da jeg har ligget veldig høyt på fettinntaket innimellom uansett, men det virker litt spennende å taen helt ut:D

Ziggy sa for siden:

Lykke til, og velkommen som en av få OE'ere her inne isåfall!!!

Er det noe du lurer på i forbindelse me OE, så er det bare å spørre.

Og vil du evt vite litt mere om det fra andre hold, så kan du jo sjekke innom Mat og Helses nettsider, for der har Dag Viljen Polezynski lagt ut alle artiklene han har skrevet om OE, som han selv også følger... uansett, du får i såfall være velkommen i en liten, men voksende "klubb" her inne...

.

nalana sa for siden:

Det er ganske sannsynlig at jeg prøver ut dette om en stund, virker kjempespennende, og jeg har selv erfart at jeg har tatt av mest i de periodene jeg har spist mest fett, og faktisk også ligget ganske høyt på kaloriinntaket. Derfor har jeg ingen problemer med større fettinntak og ingen problemer med å "tro" på dette.
Har allikevel noen spørsmål før jeg vil prøve, men dem vil jeg komme med samlet når jeg har tenkt ferdig og før jeg eventuelt går i gang.
Ganske ergelig med alle innkjøpene jeg har gjort i det siste da, f.eks. store pakker med linser som jeg ikke vil få bruk for. Men på den annen side, så tror jeg det blir billigere å spise etter OE-filosofien enn slik jeg spiser nå.
Snakkes sikkert siden i en annen tråd. Er forresten ganske imponert over alt du har tilført forumet med disse OE-trådene Ziggy.

chili sa for siden:

Dytte!

chili sa for siden:

• (et par tips om billig O. E. / Lavkarbo - mat.) * *

mam sa for siden:

Kjempefin tråd, men ikke helt riktig i pris lenger! Kansje vi klarer å lage et lavkarbo budskjett basert på 4 fornuftige måltider hver dag?

Kaster meg uti det med egg og bacon. Var på Coop Prix idag og handlet en 18-pk med egg str M, kr 26,20 og en kilospris på 25,10. Bacon fant jeg ikke noe billigere enn i stk til 81,90 pr kg. Tulip-baconet kostet nå 97 kr pr kg. Annen bacon i småbiter kostet vel 200 pr kg.

Sommerkoteletter var kjempebillig, 18,90 pr kg. Det tror jeg er den billigste middagsmaten en finner.

Annen billig middag, 500 g laks, 4 biter a 125 g, kr 73,80 pr kg.

Kyllingfilet, 2 kg x-tra frosne marinerte, kr 73,15 pr kg.

La merke til at en pk frosne broccolitopper hadde nesten samme kg pris som fersk broccoli. 33 kr pr kg. Men da skjærer en jo bort og kaster mye? Faktisk er det billigere å kjøpe frossenvaren...

Noen som finner billigere ting? Helst slikt som er fast lavpris, ikke tilbud.

pepsimax sa for siden:

Tenkte det samme jeg og - derfor kjøper jeg bare frossenvare.. Og det varer også enda lenger :D + smaker like bra som ferskt...

Jabba sa for siden:

Kjøttdeig kan man jo rett som det er få kjøpt på tilbud til 19,90 pr pk.....

luringen sa for siden:

rema og obs har tilbud på kyllinglår til 20 kr kg eller no. løp..
egg og ost er billigere på Obs enn rema her nå
tyrkisk youghurt i spann er billigere enn youplait 0,1%
Rema har sånn oppskjært bacon i frossen disken som er billigere enn andre
first price har laksekoteletter til en billilg penge
sei koster 20 kr for en blokk
sekker med bringebær for litt over en hundrings på obs og ica (2 kg?)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.