< Tilbake til oversikten

Ernæringsekspertenes holdninger

Begod sa for siden:

De fleste ernæringsguruer går ut med brask og bram om at de vet sannheten om slanking. Værst er kalori tellerne, men også våre eksperter har vært svært så bastante i sine påstander. Derfor er det deilig å se at noen tar høyde for at de ikke vet alt og at andre metoder en deres egen kan gi like godt resultat.

Hadde alle ernæringseksperter (SRE) hatt samme holdning så hadde vi kansje kommet noen vi i kostholds debatten.

Gamla sa for siden:

Ja, det er så sant som det er sagt!!!!:)

HP sa for siden:

Bra sitat Begod! Men hvem er det som har uttalt denne visdommen?

Ziggy sa for siden:

Når det gjelder mat, overvekt og ernæringsfilosofi, så kan man grovt sett dele folk inn i fire typer;

1 - De som kan spise hva som helst uten att gå opp i vekt.
2 - De som går ned om de slutter med søppelmat.
3 - De som må bruke en form for GI- basert kosthold for å gå ned
4 - De som ikke oppnår vektnedgang og stabilisering på et GI- kosthold bør gå over til et spesielt tilrettelagt lavkarbokosthold tilpasset hver enkelt person.

Når det gjelder nordisk ernæringsdebatt, så virker det som om det spesielt er folk i gruppe 1 og 2 som ynder å gi råd og veiledning til andre i grupper lengre ned på denne listen, utelukkende basert på deres egne erfaringer…
[size=3][/size]
For som du sier... så er vi ikke like... selv om noen av de såkalte ernæringsspesialistene gir uttrykk for det...
[size=3][/size]
Det som i tillegg aldri slutter å overraske meg, er hvordan enkelte av dem, til tross for vitenskapelige titler, kan fortsette å spre villedende og direkte feilaktige opplysninger om kosthold og helse... men nå etter skandalene med forskningsjuks, så blir det vel lenge til vi hører noe fra Drevon og Frølich i tiden fremover...
[size=3][/size]
At spesiellt disse to har fått lov til å uttale seg uten at det vitenskapelige miljøet har reagert, ja det lurer jeg virkelig på... for med mindre de aldri har lest cellebiologi, ja så driver de med direkte løgn i sine uttalelser om andre kostholdstilnæringer enn den de selv forfekter...

Begod sa for siden:

Gjett da :)

Optimist ;) :cool:

Hvis jeg legger godviljen til og skal prøve å forsvare SRE så tror jeg at de er redd for at folk skal øke fettinntaket uten å redusere karbene og derfor går kraftig imot et fettrikt kosthold. Videre så mener jeg at om alle hadde spist slik som SRE sier så hadde det vært mye mindre overvekt og helseplager i dette landet.

Det ideelle er selvsagt et personlig tilpasset kosthold. Ideen om å ha et statlig organ som skal gi oss et entydig svar på hva som er sunt er så utdatert at de burde snarest legge ned hele rådet. Håper at noen kan prøve å gi ut et slags veiviser med kriterier for å hjelpefolk å finne sin type diett. Jeg har sans for blodtypedietten selv om den har mange svakheter, så er den en slags start på å sette kriterier for hva man bør spise.

Ziggy sa for siden:

Mulig det, mulig det... men i såfall burde de si det i klartekst til befolkningen... istedet for å tulle selve hovedbudskapet inn i så mye tåke at de fleste ikke helt vet hva de skal tro...

Men, men... tror nok at du har lagt litt vel mye godvilje til her ja...:p

Begod sa for siden:

Det er godt mulig :D

mofe sa for siden:

Men hvem eeer denne SRE da?

:)

Begod sa for siden:

Supperådet til Norum :D
også kalt statens råd for ernæring. Stedet hvor den med finest tittel har rett helt uavhengi av fakta. :cool:

Iset sa for siden:

Det er vel egentlig SEF det heter (Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet). ;)
Men SRN (supperådet til Norum) var jo en god betegnelse da. :D:D:D

themonk sa for siden:

Ernæringsekspertenes holdninger går ikke lenger på hva som er rett og galt, tror jeg. De er ene og alene ute etter å bevise at de har rett, uansett hva som er riktig eller ikke. De har bestemt seg for en "sannhet" som de vil predikere, og hele selvbildet deres består av akkurat dette. De er i en situasjon der de må forsvare egoet sitt ved å bevise at alle andre har feil, hvis ikke har ikke ikke lenger noen personlighet.

Konklusjonen er: Ernæringsdebatten er et resultat av mangel på selvinnsikt. :D

Iset sa for siden:

themonk: akkurat slik er det nok ja. For de virker nesten maniske, der de benytter ALLE sjansene de får til å nevne Atkins og andre i artikler om forskning, seriøs eller ei. Det blir rett og slett litt latterlig, at de ikke skjems?

Begod sa for siden:

Når Norum var med å debaterte på tv så var det akkurat dette inntrykket man fikk :eek:.

Er det ingen som vet hvem jeg har lånt sitatet fra?

Ziggy sa for siden:

Sten Stures nye bok, vel!!! :p

Ziggy sa for siden:

Og når det er sagt, så må jeg bare understreke at selv om jeg mener de fleste vil ha godt av et OE- kosthold, så er det ikke alle som trenger å følge et slikt kosthold... da graden av variasjon i folks forbrenning gjenspeiles av hva slags kosthold de tåler før de går opp i vekt.

Når det gjelder helsemessige effekter, ja så stiller det seg noe anderledes, derimot... men deter en annen debatt...;)

Begod sa for siden:

Nei, det er ikke ham jeg har sitert selv om han kansje mener det samme.

Når det gjelder OE og helse, så lurer jeg på om det finnes klare beviser på at det er bedre helsemessig ,for folk flest, enn feks Fedon eller ernæringsrådet.

Ziggy sa for siden:

Det er bare å lese cellebiologi det, så oppdager man fort at cellenes energiproduksjon opprinnelig er ment å basere seg på fettforbrenning, jfr. Krebs sykls, mens karber og proteiner må odannes utenfor mitokondriene i cellene (i cytocolet) noe som medfører at det også dannes "slaggstoffer" som cellene i tillegg må kvitte seg med... mens fettet blir fraktet ubehandlet inn i mitokondriene...

Videre er det slik at om man spiser mange raske karbohydrater, så må kroppen kvitte seg med overskuddet, da den kun trenger 5 gr. karbo i form av blodsukker til enhver tid. Alkt overskytrende må omdannes for at vi ikke skal få store og livsfarlige komplikasjoner i kroppen. Dette skjer så ved at levra omdanner store deler av karbene slik at de kan lagres i fettcellene, samtidig som alle kroppens celler jobber på høygir, dvs. høy forbrenning, for å kvitte seg med de overskuddskarbene de har blitt tilført. Og en høyere forbrenning er det samme som et høyere stoffskifte, som igjen kan føre til en uønsket celledeling/mutasjon, som derigjennom kan medføre at cellen(e) kan dediffrensieres, og utvikler seg til kreftceller. Dessuten så fremskyver denne prosessen den genetiske aldringen av kroppens ulike celletyper.

Men husk, dette er en kortversjon... da det er flere biologiske prosesser som også underbygger et slikt kosthold...

elco sa for siden:

Joa, er det ikke Torkil, da?:D

Nille sa for siden:

Neeeei vel ?? Skaldemann, - er det ikke ?? :)

Begod sa for siden:

Vi har en vinner, de har vunnet en fottur over finnmarksvidda :D .

Nille sa for siden:

Neeei, det er IKKE Torkil, for det er noe Ziggy har funnet på sen SVENSK nettside for en tid siden...... (sa han da han skrev det inn første gang). Da regner jeg med at det var Skaldemann sin... Men det kan jo være en annen svenske.
[color=purple][/color]
Hvorfor er det så hemmelig da Ziggy ?? :snill:

Nille sa for siden:

Aaahh, var det DET sitatet dere mente :rodme:
Nå må jeg begynne å følge med .......
[color=purple][/color]
[color=purple][/color]

elco sa for siden:

:ja: Vant jeg?:D

Nille sa for siden:

Ser slik ut ja !! Når skal du "hente premien" din da ? :p

elco sa for siden:

Premie?:spent:

:eek: Tror ikke jeg skal hente den premien, jeg...;)

Nille sa for siden:

Åååååhh ?? Vil du ikke ha den ?? :p

Ziggy sa for siden:

Kanskje DU vil ha den, Nille?!? Du får den sikkert... om du spør pent, skulle jeg tro...:p :rolleyes: :p

elco sa for siden:

:lol: Tullebukker!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.