Hei hei!
Jeg er forholdsvis ny på dette med lavkarbo og er litt forvirret over hvor mange karbo det i det jeg spiser. Så spør dere erfarne lav karbo brukere:D
Har kjøpt en sjokolade i dag (holex) og der står det oppført:
Karbohydrater per 100 gr = 42 g
-hvorav sukker (fruktose og laktose) = 39 g
-hvorav stivelse = 1 g
Må jeg da beregne 42 g per 100 gram??
og så har jeg liggende en pakke med confecta choco-caramel. Her står det:
karbohydrater per 100 ml ferdig drikke = 2,95 gr
herav sukker (latose og glukose) = 2,65 gr
Hva er da net carb på dette?
Og så til slutt så ser jeg at på mange av saus posene, så står det tilsatt melkesukker. Er dette noe jeg ikke burde spise når jeg går på Atkins?
Frister av og til med litt saus til kyllingen, men er usikker på om dette går an å spise.
Hvis du har tenkt å ta Atkins induksjon så bør du nok holde deg unna både karamelldrikk, sjokoladen, og sausene. :p
Er det induksjoen du har tenkt ? Der er litt strenge regler, og det skal være mest mulig rene varer. Så om du feks, skal ha kylling til middag, så er det best å ha litt salat og helle olje på kjøttet. (Induksjonen er minst 14 dager)
joda, er jo enig i det. Men nå lurer nå jeg på hvor mye det er i de eksemplene jeg har skrevet inn, fordi jeg kan spise det og er fortsatt i ketose etterpå. og går ned i vekt.
Så for morro skyld da, hadde det vært kjekt å vite hvor mange karbohydrater jeg kan spise og alikevell være i ketose.
Derfor jeg spør :)
Nå spiser jo ikke jeg sjokolade og saus hver dag. Og det er ikke store mengder det er snakk om. Det er når jeg kjenner at nå må jeg bare ha noe å spise, (får et sug etter noe godt) for ikke å kjøre på butikken og kjøpe noe jeg absolutt ikke burde!
Når det gjelder saus, har jeg gjerne 1-2 ss saus til middag. Så det utgjør ikke så mye.
Og som sagt, så lenge jeg er i ketose og går ned i vekt, spiser jeg det.
Følger ikke Atkins til punkt og prikke. men holder meg til ca 20-25 karbo per dag, hele tiden.
Ja, du må regne 42g pr. 100g sjokolade. (Det med drikken skjønnte jeg ikke).
Så da spiser du opp hele karbekvoten for dagen med halvparten. ;) Kansje bedre å prøve seg på Atkinsbarene i stedetfor dersom du holder på å sprekke. :)
Du sier du holde deg til 20-25 gram karbo pr dag OG spiser sjokoladen og drikker drikken?? Det er innmari godt gjort ! Det er flott at det funker for deg, men det er ikke akkurat Atkins sin filosofi da ;)
[color=purple][/color]
Du må regne full pakke karber på de varene du snakker om, da fruktose (fruktsukker) og laktose (melkesukker) er sukkerarter og skal regnes med. De er heller ikke tillatt på Atkins. Står det derimot "sukkeralkoholer" kan du trekke dem fra.
[color=purple][/color]
Det betyr i praksis at det er 42 gram karber pr 100 gram sjokolade og 2.95 gram karber pr desiliter drikke. En 10 grams rute sjokolade og en kopp drikke (ca. 2.5 dl ) blir altså rundt 11-12 karber bare det. Da har du søren ikke mye igjen til skikkelig mat !
Takk for svar :D
Nok en gang....Bare for å oppklare det.....jeg spiser da ikke sjokolade, saus og kakao drikke daglig. Sjokoladen som jeg snakket om kjøpte jeg først i dag, så den har jeg ikke smakt ennå. Saus har jeg laget til kjøttretter av og til, og da blir det som regel 1-2 ss til middagen.
Når det gjelder kakao'en drakk jeg den og målte ketosen samme dag, og var fortsatt i ketose. Men det vil jo ikke si at jeg drikker 1 liter da. en kopp utgjorde ca 2 dl.
Og så lenge jeg er i ketose og tar av, så er det helt greit for meg, hehe.
Jeg vet også at jeg ikke burde spise/drikke dette hvis jeg hadde fulgt Atkins fase 1 :)
Det høres bra ut ! Du finner fort din egen stil og hva din kropp tåler. Det er jo det viktigste. Så lenge du er i ketose og tar av er jo alt bra !
:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.