Når man er i ketose, er det jo ekstra viktig å drikke mye vann. Men har noen tenkt over hvordan vannkvaliteten er mange steder her i landet? For ca. et år siden begynte jeg å rense vannet med Vivatap (korallsand). Hadde hatt mye verking i leddene, det forsvant etter et par uker! Da jeg var på ferie og ikke renset vannet, kom verkingen tilbake. Jeg har funnet en enkel måte å gjøre det på: Fyller en tom halvannen liters brusflaske med vann og har i "teposen", rister godt og setter i kjøleskap. I stedet for korken har jeg satt på en slik "sugekork" som er på Imsdals halvlitersflasker - da er det mye enklere å fylle vannglasset eller bare ta seg en slurk i ny og ne. Lat, jeg? :D Dessuten fyller jeg over på halvlitersflasker og har på badet - vil ikke ha i meg en dråpe av "grisevannet" vi har her omkring :eek:
Broren min har brukt korallsand og er veldig fornøyd. Nå bor han i USA og bruker noe annet - der må de rense vannet for klorsmak også...... (kunne skrevet en avhandling om klorsmak i isbiter og vann på restauranter !!)
På jobb har vi vannautomat fra Water Logic, som tar vannet fra vanninnløpete til bygget og renser/avkjøler det.
[color=purple][/color]
Der jeg bor i Stavanger er vi heldige og har veldig godt/rent vann i springen. Har rensefilter på vannkanna vi varmer vann i og det trenger nesten aldri skiftes. MEN det kan finnes mye uhumskheter i vannet som ikke syns på filtere, - så med den store vannmengden jeg får i meg til dagen prøver jeg gjerne en rens !
[color=purple][/color]
Mer info om Viatap please ! :D
Vivatap kan man kjøpe i de fleste helsekostforretninger og Meny-butikker. Koster ikke stort heller, tror det er 19-20 kroner for en pakke, og den rekker til opptil 36 liter vann. (27 hvis man blander i 1 1/2-liters flasker slik jeg gjør.) Kan forresten love at vi har klor i vannet mange ganger om sommeren her jeg bor (Oslo) også. Det stinker så man nesten ikke får lyst til å dusje, langt mindre drikke vannet!
Tusen takk Pusekatt !
Det skal prøves her også. Jeg drikker 2-3 liter vann pr dag (minst!) og har 1 liters flaske. Kanksje jeg skal lage større..... tenketenke
Hei
Ehhhhhhh, vivatap kommer fra Arendal. Jeg kjenner personene bak. De driver med meget alternativ medisin. Bevares, vi skal ikke glemme at det meste av skolemedisinen har bakgrunn i alternativ medisin og kjerringeråd.
Men Drikkevannet i Norge er stort sett meget bra. Å putte en tepose med koralkalk ( hvor får de det fra, de bryter vel ikke ned koralrev?) og tro det skulle påvirke vår helse. Det er "far out" Selv tror jeg en variert kost med tanke på vitaminer og mineraler er 1000 gange viktigere. Beklager, men dere får ikke støtte for dette stunt.
Mange av de som støtter vivatap er lokale helter som har fått aksjer i firmaet.
Lykke til
Torkil
Vannet vårt smarker veldig godt, men hvis en tapper det på en flaske og lar det stå en time eller to så smaker det litt mye humus, og det fikser faktisk en vivatap pose. Så jeg er happy så langt. (Heller du vannet i en bøtte/dunk og lar det stå i et par dager så får du en fin slimete hinne...)
Koraller til rensing av vann er det mange fler enn vivatap som driver med. Metoden stammer vel fra Japan. Og det har noe for seg (uten at jeg skal gå god for vivataps produkt). :)
Heller du vannet i en bøtte/dunk og lar det stå i et par dager så får du en fin slimete hinne
Vel
Vann inneholder naturlige næringsstoffer som vil virke som næring for alger. Med en gang det står i sollys, så med mindre dunken er aldeles steril ( umulig) vil det etter et par dager i 20 grader og sollys dannes bakterier og alger som kan gi " slimete hinne".
Vivatap er neppe skadelig så enhver får være salig i sin tro.
Vennlig Hilsen
Torkil
Sant det Torkil. Men problemet vi har er nok mer sammensatt. Kommunen vår henter nemlig vannet fra et myrområde (Gudene vet sikkert ikke hvorfor...) så vi har litt mer problemer enn det som er normalt med alger og slikt. Missfarging i dusj og vask, mm. Men når det er sagt, rett fra springen så finner du ikke vann som smaker bedre. Tappet i flaske så smaker det fælt etter en time.
Jeg har lurt litt på å gå til inkjøp av en vannrenser som bruker osmose prinsippet. Er det noen som har erfaring med/vet om noen gode slike?
Hei
Skriv til kommunen og forlang halv vannavgift - de ikke leverer det produkt du betaler for. Forskriften for vann er veldig klar i spesifikasjonene.
Slik du beskriver det ville jeg investert i vannfilter.
Vennlig Hilsen
Torkil
Du får si hva du vil om vannet her i Norge, Torkil, men hos oss (nord i Oslo) blir det kloret veldig, særlig om sommeren. Man behøver ikke være kjemiker for å skjønne det, når klorstanken river i nesen. Siden du tydeligvis mener Vivatap blir hauset opp av aksjeeiere, så får jeg reklamere for konkurrenten, da. ;) Sangovin korallsand fungerer like bra, fås også i helsekost. Jeg bruker Vivatap fordi Meny-butikken på hjørnet selger det, så slilpper jeg en ekstratur med bilen for å komme til helsekosten. Jeg VET i hvert fall at det gjør en forskjell for meg. Det har noe med PH-verdi å gjøre visstnok. Men i følge Torkil er det jo troen som har fjernet mine muskel- og leddsmerter. Du virker forresten ganske skeptisk til "alternativ medisin", det gjelder kanskje homøopati, akupunktur osv. også? Har du tenkt over at mange av dine kolleger ganske sikkert oppfatter deg som rimelig "alternativ" pga. ketolysedietten? :)
Trokke det... limer inn fra Torkils innlegg litt lenger opp i tråden her jeg...
[quote=Torkil]
...Bevares, vi skal ikke glemme at det meste av skolemedisinen har bakgrunn i alternativ medisin og kjerringeråd.
Men Drikkevannet i Norge er stort sett meget bra. Å putte en tepose med koralkalk ( hvor får de det fra, de bryter vel ikke ned koralrev?) og tro det skulle påvirke vår helse. Det er "far out" Selv tror jeg en variert kost med tanke på vitaminer og mineraler er 1000 gange viktigere...[/quote]
[quote=Torkil]
...Skriv til kommunen og forlang halv vannavgift - de ikke leverer det produkt du betaler for. Forskriften for vann er veldig klar i spesifikasjonene.
Slik du beskriver det ville jeg investert i vannfilter...[/quote]
Synes bare Torkil er litt vel rask med å avfeie dette som tull. Jeg leste første gang om korallsand i "Mat og helse", et blad der Dag Viljen Polesinsky er fagredaktør. Har så mye respekt for den mannen at jeg har vondt for å tro at de ville la seg lure så til de grader rundt av useriøse aktører. De har også omtalt Sangovin, forresten. Og bare for å berolige Torkil: Korallsanden tas opp fra havbunnen, der den drysser ned når korallene forvitrer. Så de skader ikke korallrevene, som selvsagt er fredet.
Joda... men jeg hadde nok satset på et aktivt filter hjemme, om jeg skulle ha valgt... da er man ihvertfall sikret at kloratomer og andre skadelige stoffer fjernes på en sikker måte... koster noe mere, men gir slik jeg ser det en bedre sikkerhet for at vannet ikke lenger er skadelig å drikke... i så måte er det ikke nok bare å ha en "tepose" i en mugge med vann... det må nok noe mere til, om man vil være på den sikre siden. Det er nå ihvertfall min mening.
Vi hadde problemer med overslag av kloakk i vårt drikkevann... og da kan jeg love deg at en liten"tepose" ikke ville ha vært nok... fikk derfor installert et aktivt vannfilter, og prøver viste at vannet var mer enn godkjent ihht krav om drikkevannskvaliteten...
Nå fikk vi heldigvis helt nye rør som ble lagt fra selve vannverket og frem til en cicterne ved huset vårt... så fra å ha byens værste vann... så har vi nå byens beste vann...
Jeg har ett ozmose filter eller RO om du vil. Koblet den direkte til vannkranen og deler strømmen i to deler, en uren og en ren. vannet som er rent trenger igjennom filteret og vannet som ikke er så rent renner igjennom uten å skjemme ut filteret. Jeg har hatt samme filteret i fem år nå og hele familien foretrekker det vannet som kommer fra filteret.
Jeg likte ikke vann før jeg begynte med filteret men nå er det det beste jeg kan få. Filteret jeg har er fra Nature´s Own.
Vet det er en stund siden jeg startet denne tråden nå. Men kunne ikke dy meg. Drikkevannet i Norge er stort sett meget bra, Torkil...? www.aftenposten.no/helse/article1596736.ece
Drikkevannet varierer veldig fra sted til sted. I Oslo og Bergen har det jo vært perioder med både sopp og e-coli i vannet. Andre steder er vannet veldig bra. Det er mange steder med gode forhold for grunnvannsuttak som allikevel bruker møkkete overflatevann. I tillegg er det issues med lagring av vannet i bergrom sånn som i Trondheim og Bergen. Det er i alle fall en myte at Norge har så supert springvann. Det gjelder noen steder men ikke alle.
Dette med Vivatap er jo ikke akkurat noe trossak, som Torkil antyder. Det er veldig enkel kjemi som er lett målbart. Bare å se på vanntestene fra Niva. En pose Vivatap binder 100% av kloret i 2 liter vanlig drikkevann. Det samme gjelder små mengder e-coli. Det kan sikkert være et godt tips for de som har klorsmak på vannet, men det hindrer nok ikke at du blir dårlig hvis du får innlekasje av kloakk.
Så ideen og korallsand er ikke helt på jordet allikevel.
der jeg vokste opp drakk vi vann fra femunden. og vannet er fantastisk! virkelig! vann smaker i prinsipp ikke så mye, men det er som om det har en ekstra frisk bismak av et slag. jeg tror jeg dobler vanninntaket mitt når jeg er på besøk hos folka mine!
men! da jeg flyttet til oslo for ca sju år siden bodde jeg først et par år på vestsiden (skillebekk og vika) og der smakte seriøst springvannet drit, unnskyld min fransk, men jeg måtte begynne å koke det, eller kjøpe vann på flaske. vet ikke om det ble noe bedre av å kokinga, det var bare en idé som satt igjen etter offentlige oppfordringer om å koke vannet da det kom kloakk i drikkevannet da jeg bodde i trondheim, og de typer alternativer som nevnes her var da ukjente for meg.
men da jeg flyttet til østkanten var det som natt og dag. vannet smakte mye bedre, man følte seg renere etter at man dusjet etc.. jeg har virkelig ikke peil på hvor vi får vannet vårt fra her i oslo (har tankt på akerselva på østkanten?!?) er det noen som har en forklaring på dette? finnes det faktisk et privilegium vi her på østkanten har over vestkanten, hehemmmm:p?
Vet ikke helt på Østkanten, hvis du mener indre øst. Vi nordafor Sinsenkrysset får i hvert fall vannet fra Maridalsvannet, og egentlig skal jeg ikke klage på smaken - annet enn at de klorer så forferdelig noen ganger. Lurer jo på hvorfor de gjør det - klor bruker man jo ofte for å drepe bakterier... Siden jeg synes kroppen fungerer mye bedre når jeg renser med Vivatap, kan det jo hende det er klor jeg reagerer på. Det er vel ikke akkurat sunt å få i seg for mye av det :eek: Har forresten hørt at vannledningene her omkring er veldig gamle og dårlige. Det er ikke sikkert selve vannet er så ille i utgangspunktet, kanskje det skyldes ledningsnettet? Jeg fortsetter i hvert fall med min Vivatap (eller Sangovin - samme sak). Enten det er troa eller hva det er, så føler jeg meg bedre med det, og det koster en bagatell (ca. 20 kroner for å rense 36 liter vann).
ja, det kan hende en sjelden gang at det smaker litt klorete av vannet, men ikke ofte. jeg kan virkelig ikke klage på springvannet her på grünerløkka, og kan jo godt være vi får vannet vårt fra maridalsvannet vi også, virker jo logisk.
husker romkompisen min fra tida i vika påsto at vannet vi fikk i springen der var filtrert kloakk :eek: jeg håper han bare sa det for å beskrive smaken!!
Ser at de har fått smaker på disse posene. Sitron, appelsin osv. Noen som har prøvd det? Kan umulig være verre enn Fun Light, som jeg dessverre drikker for mye av. Merker at jeg blir sur i magen av det, og sliter med å venne meg til bare vann.
Enda verre er det at tre-åringen har fått smaken på saft. Han får stort sett vanlig saft, men vil drikke det jeg drikker.:rolleyes: Ikke lett å forklare en tre-åring at saft er usunt, når jeg drikker det selv...
Har prøvd den med sitron. Jeg syntes det smakte fryktelig kunstig - eller kanskje ikke kunstig, mer som sitronolje (eterisk olje). Likte den ikke, men så liker jeg ikke saft heller. Et tips er å lage iste. Det finnes jo massevis av teer av bær, frukt osv. Til treåringen bør du vel velge en type uten koffein, men det finnes mange urteteer som er veldig gode. Datteren min har drukket hjemmelagde isteer siden hun var liten, i det siste har hun fått smaken på grønn te også - og det skal jo være veldig sunt.
Godt poeng med iste. I morgen må jeg komme meg på en butikk og få kjøpt nytt kjøleskap. Går ikke an å få plass til alt i et kombiskap. Har irritert meg over den knøttlille plassen lenge nok. Skal ha et stort kjøleskap med store hyller i døra, så kan jeg ha en stor mugge iste og en stor mugge vann der! ;)
Kan du ikke heller lage lemonade? Sitronsaft fra Helios har 1,7 gram carbs pr desiliter. Bland i vann og smak til med litt stevia. Helt ypperlig! Og sunt. :)
Jepp, vannet her på Grünerløkka er fra Maridalsvannet. Og jeg synes det er fryktelig mye klorsmak jeg da ... Visstnok har de begynt å klore mer i vinter pga bakterier. Men Vivatap tar vekk klorsmaken! :)
Jeg så nylig et program om vannkvalitet og om den saken med giardia (en liten parasitt som lever i vannet, og som gir kraftig infeksjon) som var i Bergen, der masse folk ble veldig syke, og noen har fått kronisk sykdom pga det. Renseanleggene både i Oslo og Trondheim er for dårlige i forhold til Giardia, og blir det en oppblomstring, som kan skje når som helst, kan fort det samme skje her som i Bergen ... Klor stopper ikke giardia, det må være et fysisk filter. Synes det er litt skummelt å tenke på jeg ... Da jeg var i St Petersburg i sommer drakk vi ikke vann fra springen og holdt oss unna isbiter osv fordi det er veldig mye giardia der. Og så viser det seg at det kan være like farlig å drikke vann her ... :rolleyes:
Bra vi har Helios i Trondheim! Får ta en tur dit. Det høres virkelig, virkelig godt ut. Sist jeg likk lavkarbo fikk en hverken tak i Stevia eller Splenda. Godt det har forandret seg, tenkte jeg første gang jeg så Splenda-pakker i butikken!
Hvis man har forferdelig dårlig vann bør man vel egentlig kjøpe flaskevann. (slik resten av verden må fordi vannet deres er for dårlig.) Om man kjøper digre dunker blir det ikke såååå dyrt. Og brus som alternativ er både usunnere og dyrere....
Men det er jo for galt at vi ikke kan ha skikkelig drikkevann bare fordi myndighetene ikke gjør jobben sin da! Vi betaler faktisk for vannet vi får i springen også ... Og ikke minst er det veldig upraktisk å skulle ta alt vann til mat og drikke fra en flaske. Er det f eks giardia i vannet skal man ikke en gang pusse tennene i det ...
Det er jeg enig i Frøy, vi skal ikke behøve å kjøpe vann. Men noen steder MÅ de. Når vannet til og med SER skittent ut.... Visst kan det virke upraktisk, men du blir vant til det og. I USA klarer jeg ikke smaken på vannet for der smaker det sterkt av klor. Tenkte ikke på at det var upraktisk med vann fra flaske til alt vi skulle spise/drikke.... Gjør alltid det når vi er på ferie ellers og. Gemte meg bort en gang på Tenerife. Skylte tennene etter tannpussen med vann fra springen - pføy det var ille. Vi kjøpte 10 liters dunker med vann som vi helte over på mindre flasker og satte i kjøleskapet etterhvert som i trengte. No problem der heller.
I Russland drakk jeg alt for lite, for det var et evig pes å finne butikker som solgte vann, og ofte tok vi feil og kjøpte mineralvann ... :o Lunkent, dovent mineralvann er ikke noe særlig hverken å drikke eller å pusse tennner i synes jeg :lol:
Har kjøpt sitronsaft fra Helios i dag! Har den kort holdbarhet når den er åpnet? Bør jeg fryse ned mesteparten? Skulle ha spurt i butikken men glemte det. :rolleyes:
Kult! Det står vel at den har holdbarhet på en ukes tid etter åpning, men jeg har aldri hatt noen problemer med det. Etter en måned blir den litt grumsete og ekkel. Ellers holder den seg fint.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.