< Tilbake til oversikten

Sukker er hudens verste fiende

AnnaV sa for siden:

Iflg det nye I FORM, som kom ut i går, er sukker hudens verste fiende. Et langt intervju med en Daniel Maes, som skal være forsknings-og utviklingssjef hos Estee Lauder (utdannet kjemiker) så er det som følger:
"Stort sett alt vi spiser inneholder sukker i større eller mindre mengder, og sukker fører til en kjemisk reaksjon i kroppen kalt glycation, som fører til en "karamellisering". Denne karamelliseringen får kollagenet til å sprekke. (Kollagen er det som holder huden spenstig) Og de skadene vil vi sansynligvis aldri kunne reparere, sier Dr. Daniel Maes, som annbefaler at man begynner å holde et øye med sukkerinnholdet i kosten. Vi eldes alt etter hvordan vi spiser. Mye av maten inneholder skjult sukker, så det er nærmest urealistisk å unngå det helt. Men man kan gjøre mye for huden sin ved å være bevisst på sukkermengden og å kutte ned..."

Ser ut som om vi gjør noe godt for også huden vår i et lange løp :D

Summer sa for siden:

Jeg merker det veldig godt når jeg spiser mer sukker en periode (dvs spiser for mye frukt og juice og fruktose i maten).

Kansje det nye slagordet skulle være: Lavkarbo, for helse og skjønnhet! blafrer med øyenvippene

guro sa for siden:

Da bruker vi bilde av deg som illustrasjon til! :)

Torkil sa for siden:

Hei
Dette passer godt med erfaringer fra hundredvis av personer som har gått på ketolysekuren, huden blir penere og mindre rynket.

Dette skyldes ikke bare sukkeret men i høy grad også hormonforandringer. Med kostindusert ketose, blir hormonbalansen normalisert og huden fin og spenstig. I USA er det stor industri nå og anbefales som alternativ til kirurgi.
Gammeldagse kurer basert på " spis mindre mosjoner mer " ( Les. GR etc) gir tørtte, triste personer med sliten hud.

Et inhabilt innlegg, men det er god dekning for det i erfaring og forskning.
God Kveld
Torkil

mofe sa for siden:

Har ikke det også med at med lavkarbokosthold, så økes produksjonen av veksthormoner? Og det er flott og fint for alle kroppens organer, inlkludert huden?

AnnaV sa for siden:

Si det du - noen som vet? Jeg tar alle gode ting jeg får med på kjøpet her, jeg! :D

Summer sa for siden:

Ja, alle gode bivirkninger mottas med takk. :D

Nille sa for siden:

Jeg vet iallefall at MIN hud holder seg mye bedre (yngre, strammere, friskere) når jeg spiser lavkarbo. Spiser jeg sukker og mye karber merker jeg straks forskjell. Kviser, grovporet hud, - den blir slapp og gusten. (Slik den har vært nå et par mnd). Begynner jeg med skikkelig kosthold igjen går det ganske raskt å få "gløden" tilbake. Kunne ønske det gjaldt huden på HELE kroppen !! :p

Når det er sagt så er det tre andre og VIKTIGE faktorer som spiller inn om man vil holde huden ung og frisk

• DRIKKE MYE VANN
  • SLUTTE Å RØYKE
  • PASSE PÅ Å FÅ I SEG NOK FETT:D

burberry sa for siden:

Kurslederen på Fedonkurset fortalte dette en av de første kurskveldene. Det første jeg tenkte da var "shit".. jeg har jo spist så mye sukker i mitt liv at jeg kommer til å se ut som en inntørket rosin før jeg er 35. Håper bare at effekten kan reverseres!!!!!!

Merker forresten at etter at jeg gikk over til lavkarbo så har jeg ikke kviser i det hele tatt lenger. Før hadde jeg ofte noen små utslett-lignende prikker i ansiktet som nå har forsvunnet helt (men som på "mystisk" vis dukker opp igjen hvis jeg skeier ut).

Er så mange fantastiske fordeler med dette kostholdet!!!!

burberry sa for siden:

Men det er sikkert ikke bra for hunden heller ;)

Raskolnikov sa for siden:

Insulinnivået øker mer når man spiser karbohydrater enn proteiner (og fett), og siden insulin og veksthormoner ikke trives så godt i hverandres selskap så vil et høyt insulinnivå generellt føre til et lavt nivå av veksthormoner.

Uansett, jeg har per i dag kun redusert karbointaket (spesielt rent sukker), og merker at jeg får mindre kviser. Har veldig lyst til å ta steget videre! :cool:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.