< Tilbake til oversikten

Mivi Total plus

magdalena sa for siden:

Lurer på om det holder med dette og tran?Den inneholder jo en rekke vitaminer og mineraler,b.la magnesium og krom.Jeg har også en boks CLA liggende,er det noe vits å trø de ned i halsen eller bare rett i søpla?De kapslene er så store,derfor jeg skriver "trø"..:eek:
Er det noe mer som er anbefalt?:veitikke:

MHM sa for siden:

Multivitaminer har svært lave doser av vitaminer og mineraler. Fordelen med multivitaminer er at alle stoffene er dosert i forhold til hverandre. Man bør nemlig ikke ukritisk begynne å ta kosttilskudd av enkelte vitaminer/mineraler, som kan konkurrere med andre stoffer i kroppen. For eksempel vil et tilskudd av sink kunne konkurrere ut jern i kroppen, og man kan få jernmangel. Et multivitamin er således trygt å bruke. Men for å beskytte tranen du tar mot harskning/oksidering i kroppen, er det for svake doser av antioksidanter i en multivitamin. Antioksidanter er f.eks. vit. C, vit. E, selen, beta-karoten, lykopener, flavonoider m.m.
Man kan sammen med tran/omega-3 kapsler ta:

• Nypepulver, som er rikt på antioksidanter
  • En bredspektret antioksidant, som f.eks. Medox blåbær
  • Vitamin E + vitamin C, f.eks. Bio-E 350 mg + Bio-C 750 mg
    Selv foretrekker jeg den siste varianten. I TILLEGG kan du ta multivitamin.

I Aftenposten fredag 16. januar 2004 kan vi lese at Mattilsynet advarer mot bruk av CLA som kosttilskudd til gravide, ammende, overvektige og personer med høyt kolesterol eller diabetes type 2. Bruk av CLA kan være spesielt ugunstig for dem med insulinresistens, og, sitat: ”Dette gjelder svært mange overvektige”. Derfor ville jeg IKKE tatt CLA. Jeg har lest en del av denne forskningen, og det virker ikke bra. Det finnes jo CLA naturlig i matvarer (melk+kjøtt), men isomerene som brukes i tilskudd er antakelig noe annet.

Håper du ble klokere - lykke til! :D

Iset sa for siden:

MHM sier mye bra her!
I tillegg vil jeg si at jeg heller ville kjøpt Mivien i Sverige eller Danmark. Du får 3 (?) ganger høyere doser i miksturen, + den er billigere. Jeg kjøper nesten alle tilskuddene mine i Sverige, når jeg er der eller bestiller derfra via en helsekost. Sparer tusenvis av kroner, og produktene er STERKERE. B vitaminet jeg tar er 40 ganger STERKERE enn noen av de som fås kjøpt i Norge (ulovlig, og det er helt på trynet).

catmagic sa for siden:

Jeg kjøper også nesten alle kosttilskudd i Sverige. Ble overasket da jeg så at de solgte Mivi total i Norge, men så leste jeg på etiketten... Lureri!

En type antioksidant som man ikke får kjøpt her i Norge, men som likevel er den aller aller viktigste vi kan få i oss, heter "r lipoic acid" ("r"en er meget viktig).
Jeg vil anbefale alle som er interessert i sin egen helse å gå ut på nettet og slå inn "r lipoic acid acetyl l carnitine".

R lipoic acid er nesten umulig å få tak i i Sverige også. (Jeg klarte å få tigget til meg en boks sist jeg var der, men de kunne ikke garantere at de kunne skaffe mer. Dyrt var det også). Jeg sendte også en bestilling med en dame som var i New York for en mnd. siden, men hun fikk ikke tak i det!

Faktisk finnes det en norsk butikk på nettet som reklamerer med "r lipoic acid" til en meget rimelig pris og jeg har bestilt av dem for leeenge siden. De har bekreftet bestillingen, men....
"Acetyl l carnitine" derimot har de på "Helsokostbolaget" på Svinesund. Pass på at du ikke forveksler det med "l carnitine"

En liten advarsel: Bruk helst ikke acetyl l carnitine uten samtidig å ta r lipoic acid. Kan være uheldig på lang sikt.

Hilsen Catmagic.

magdalena sa for siden:

Takk for svar!:) Nå er nå min Mivi Total kjøpt i Finland,så jeg vet ikke om den er sterkere eller svakere enn den i Norge da.Kan man finne ut av det?

magdalena sa for siden:

Kjøpte en annen Mivi denne gangen.Mivi total flexi heter den og inneholder L-karnitin og ribos(?).Duger denne som et kosttilskudd når en går på Atkins eller lavkarbo generelt,og hva er ribos?? Ribosomer har jeg hørt om ja,men...:kadetgaar :forvirret

Huldr sa for siden:

Kjære orakel-MHM :D

Jeg tar Lipolar Balans flytende, som inneholder GLA fra nattlysolje, CLA, C- og E-vitamin i tillegg til omega3. Det var legen min som anbefalte den pga kombinasjonen av omega3 og GLA, men da var ikke det som har kommet frem om CLA kjent for meg. Vet du om det er slike polymerer i det? Har liksom tenkt at små mengder CLA ikke kunne skade i og med at det finnes naturlig, men... Er det bedre å ta Pikasol? Tok den før, men den er jo blitt så sinnsykt dyr!

Sorry at jeg "stjeler" tråden, Magdalena... :_plystre:

Kristian sa for siden:

Den inneholder da svært lite CLA, helt sikkert bare positivt med den.;)

magdalena sa for siden:

Er det forresten noen som kan svare på hva ribos er for noe??:forvirret

mofe sa for siden:

Jeg søkte på google, og fikk noen treff (de to første var faktisk herfra!)

Fra www.storenorskeleksikon.no :

Men det er ribose da..

magdalena sa for siden:

host ble ikke så mye smartere av det der jeg...:kadetgaar

mofe sa for siden:

Utifra det jeg fant, så er det en sukkerart :)

Huldr sa for siden:

Prøv å skrive det i en sammenheng, så blir det kanskje lettere å forstå...?

mofe sa for siden:

Tror sammenhengen kommer herfra :)

kate sa for siden:

må man betale toll på helsekost kjøpt i svenske nettbutikker..?

noen som har noen adr til svenske hesekostbutikker på nett?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.