< Tilbake til oversikten

Våkner om natta!

#1

MHM sa for siden:

Jeg har de siste ukene lest et eller annet sted om hvorfor man våkner på natta. Kan noen hjelpe meg? Det gjelder ikke meg selv, men det er flere som har luftet dette problemet for meg den siste tiden. Det jeg leste var noe jeg ikke hadde hørt om før, men som virket så logisk og lurt. Og så HUSKER JEG IKKE! Arghhh...... :mad: Den mat-relaterte grunnen jeg vet om fra før (som fører til oppvåkning på natta), er at man har lavt eller brått fallende blodsukker. Da vil kroppen ikke tillate en å sove, og man våkner brått, gjerne uten å skjønne hvorfor. Løsningen er selvfølgelig mindre karbosser! :D
Flere momenter mottas med takk! :)


#2

Nille sa for siden:

Eneste grunnen til at jeg våkner om natta er at jeg har drukker for mye vann rett før legge tid og må tisse !! :o

Noen artikkel hr jeg ikke lest............


#3

Maz sa for siden:

Jeg er en nattevåkner og vil gjerne vite om råd. Har til og med gått så langt at jeg har prøvd melatonin uten spesiell effekt av det.

Det med raskt fallende blodsukker har jeg ikke hørt før. Sover faktisk litt bedre nå enn når karbohydratinntaket er høyere. Etter en utskeielse for flere uker siden ble søvnen dårligere. Nå skjønner jeg den. TAKK


#4

Iset sa for siden:

Jeg skjønte ikke helt den... Hva mener du med "gått så langt"? Melatonin er jo et helt naturlig produkt, et stoff vi faktisk produserer selv (men Norge er jo et idiotisk land når det gjelder ufarlige tilskudd, som vi alle vet). :rolleyes:


#5

Maz sa for siden:

Jeg mener at det skal være unødvendig å ta tilskudd av søvnhormon. Samme hvor naturlig stoff er så tror jeg ikke en kan pøse på med dem. Mange av våre farligste gifter er også naturlige stoffer.

At et stoff er naturlig betyr ikke at det ikke kan forstyrre kroppens naturlige balanse. Å ta tilskudd av et stoff du produserer selv over lengere tid mener jeg ikke er uten problemer da jeg mener det kan påvirke kroppens evne /vilje til selv å produsere dette stoffet. Dessuten så fikser det ikke årsaken selv om det muligens kan hjelpe på symptomet. Det kan hjelpe deg til bedre søvnrytme men det hjalp ikke meg overhode. Men det kan jo skyldes blodsukkerfall. Slik at dette nå kan ha bedre effekt.

Det er forresten ikke noe problem å få melatonin i Norge man må bare ha resept fra lege. Å få det mener jeg er å gå langt.


#6

Anne sa for siden:

Jeg vet ihvertfall en ting, og det er at når jeg tar smertestillende når jeg legger meg, så bråvåkner jeg etter tre timer. Det slår aldri feil. Sikkert fordi virkningen går ut, men hva er det som skjer egentlig. Kanskje du kan komme på sporet av noe nå, MHM?:cool:


#7

Kristian sa for siden:

Atkins har beskrevet dette i boken, at noen våkner om natten for å spise. Jeg har ikke opplevd dette selv men en kollega av meg fortalte at han hadde det slik før han slanket seg. Jeg tror han slanket seg med å drikke mye vann, spise mindre og mer bevist på hva han spiste. Nå har han holdt seg slank i flere år.


#8

Iset sa for siden:

ja jeg er enig i at det ikke fjerner årsaken, så man må jo heller ta tak i det. men jeg er ikke enig i at det er å gå langt å ta melatonin, det er vel mye verre å ta sovetabletter. Og at dette selges ukritisk (ja selv om det er på resept så er det maaange leger som deler dette ut ukritisk, og ikke nevner melatonin med ett ord) når melatonin ikke kan fås uten resept her i landet, mens det selges på helsekost i andre land. Det er jo bedre å ta et tilskudd som kroppen faktisk er med på å produsere, enn å ta kjemiske tilskudd som er alt annet enn naturlige. Kan ikke akkurat sammenligne dette med gift :p

(neida, jeg skjønner hvor du vil hen, men jeg er ikke heelt enig, og det er ikke fordi jeg jobber i helsekost, men fordi jeg har sett meg lei på Norges lovverk når det gjelder disse tingene, har jo tatt eksamen ved Helsekost Fagskolen og
der fikk vi vite mye om bla melatonin, og dens virkning på kroppen, i forhold til vanlig sovemedisin) :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.