Iset sa for siden:
Sikkert utrolig dumt spørsmål, men jeg bare lurer på om dere har et lurt "triks" for å få det til så bra som mulig? Jeg syns det blir så klissete, og jeg får ikke ut frøene skikkelig. Skikkelig klisse-arbeid. Noen tips?
Iset sa for siden:
Sikkert utrolig dumt spørsmål, men jeg bare lurer på om dere har et lurt "triks" for å få det til så bra som mulig? Jeg syns det blir så klissete, og jeg får ikke ut frøene skikkelig. Skikkelig klisse-arbeid. Noen tips?
Anne sa for siden:
Det er litt avhengig av vaniljestanga hvor vellykket det blir synes jeg...:o
Noen av disse pose-vaniljestengene er litt for tørre og blir derfor vanskelige å snitte på langs (som du åpner buken på en fisk) og skrape ut frøene. Mye lettere om du finner ferskere vaniljestang.
Det finnes noen som ligger i glassrør, dyrere enn posestengene, men verdt pengene. Får ut mye mer og er mye mer smakfulle. Bruker du ikke hele(del den i to så du får to halve(korte) og skrap bare den ene delen. Putt tilbake i glasskolben igjen og bruk senere. Den du har skrapt ut kan du legge sammen med fruktose eller annet søte middel....så får du noe med vaniljsmak som kan brukes i andre sammenhenger...:p
Nille sa for siden:
Skjær vaniljestangen i to på langs. Legg den på en fjøl og skrap ut frøene med en teskje eller en liten kniv (gjerne "baksiden" dvs. ikke den skarpe delen av knivbladet). Det blir klissete uansett hva du gjør !
Iset sa for siden:
Tusen takk for tips dere. :D
Det vanskeligste var å dele den i to, syns jeg. Den er jo så tynn og knallhard. Men jeg kan kjøpe de på glasskolber. Dette var fra pose. :)
Anne sa for siden:
:ja:Kan ofte være det. Det er min erfaring også. Litt avhengig av hvor mye de selger av den da...så kjenn på posen. Invandrerbutikker har ofte "ferskere" vaniljestang...men glasskolben er "bankers".:DNille sa for siden:
De tynne & knallharde er som regel gamle .... og smaker heller ikke så godt syns jeg..:rolleyes: Jeg bruker bare Bourbon i glasskolbe.
Torkil sa for siden:
Hei
Vanilje er et fantastisk krydder. I glass holder de seg friske og myke.
Ta ut frøene og bruk dem til ----- creme brullé ( selvfølgelig uten sukkerlokket :o ) . vask og tørr stengene og bruk dem igjen senere. De kan faktisk brukes flere ganger. Er du på Fedon, kan de kjøres med litt fruktose i en food processor og gi en knallgod vaniljesukker.
Vennlig Hilsen
Torkil
Iset sa for siden:
Jeg ELSKER vanilje. :D
Jeg kjøpte en liten krukke med Bourbon-vanilje i helsekosten for en stund siden. Det står ingen innholdsfortegnelse på den, bare "Ren Bourbon-vanille". Er dette kun vaniljestang? Det er i pulverform. Noen som vet? Det er en sånn miiiini kjempeliten krukke med sort pulver.
Nille sa for siden:
Hvis det står borboun vanilje og det er tørt, så er det malte frø fra vaniljestang - uten stangen - om du skjønner hva jeg mener. Bourboun vaniljen kommer nesten alltid fra
La Rèunion, en øyperle i det Indiske hav, rett nord for Mauritius. (Vi hadde tenkt å ta et par dagers tur over dit da vi var på Mauritius, men tiden svant..... ) Det er den beste vaniljen i hele verden !!!
[color=purple][/color]
Iset sa for siden:
Mmm så da kan jeg bruke den istedetfor fersk vaniljestang altså? Nam nam, den lukter og smaker kjempegodt. :sikle:
Trolljenta sa for siden:
Hmm.. jeg leste bakpå pakken at vi kan bruke vaniljestangen flere ganger.. Men da har vi jo skrapt ut frøene.. Kommer det nye frø da eller? :o
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.