jeg var på rema i dag og der fikk jeg se cola light på etiketen står det new sweetenner SUCRALOSE !! og det var på rema tusen, da har det over ALT !!
er det dette som er splenda ? jeg har bare hørt at dette er det "sunneste" søtningsmiddelet og at det er dette de færeste reagerer på ! Er det så fantastisk som jeg skal ha det til ??
"Sunneste" er en sannhet med mange modifikasjoner. Men Sucralose/Splenda er uansett langt bedre enn Aspartam. Cola Light med Stevia ville vært det beste, slik som i Japan/Asia.
Mer forskning vil vise så mye rart. Forskningsresultatene er helt avhengig av hva som undersøkes, og hvordan undersøkelsene gjøres. Forskning kan brukes til mye rart. Det er bare å se på Aspartam, enkelte forskningsprosjekter viser at der er ren gift, mens andre kan konkludere med at det nærmest kan regnes som et essensiellt næringsstoff. Det er avhengig av hva som undersøkes, hvem som utfører undersøkelsen og hvordan det gjøres, og hvem forskningen finansieres av. Og sikkert mye mer til...
Slik vil det alltid være når den vitenskapelige metode ligger til grunn.
Sucralose har færre merkbare skadevirkninger. Færre får direkte raksjoner. Men det er jo ikke dermed sagt at sukralose er mindre giftig enn aspartam. Ingen av dem er bra.
Men skal jeg velge mellom aspartam og sukralose så velger jeg helt klart sukralose. (Helst vil jeg ha Stevia, men det er ikke et valg... enda.)
Hei
Spennende tråd. Hva er verst ( kremt, det er å ha helseskadelig overvekt) . Da asparatam kom frem var det helt ufarlig. Etterhvert har noen blitt bekymret, spesiellt etter det ble lagt tak på høyeste daglige dose. ( Vanligvis første indrømmelse av fare) :confused:
Så kommer sucralose med ren,søt sukkersmak, det tåler varme, kan brukes til det meste. Og hva er det egentlig, jo sukker tilsatt klor. Ehhhh klorholdige organiske forbindelser betegnes ofte som miljøgifte. Etter noen år med sucralose vil vi sikkert være mer bekymret over det enn asparatam?
Jeg mener bestemt man bør unngå enhver bruk av søtningsmidler - hvis det er mulig. I forbindelse med en slankekur synes jeg det er OK, men siden bør man bruke minst mulig.
Sjekk linkene om redusert thymus ( immunforsvaret) påvirkning av lever og nyre, etc
Hei, godt nytår
Sunes du ikke stevia er litt bittert og har en litt kunstig søtsmak? Jeg har bare smakt på det i pulverform der det sikkert er konsentrert.
Vennlig Hilsen
Torkil
jaja men sucralose det samme som splenda ? det er det jeg lurer på ... og det derre med klor skjønte jeg ikke hvis man tilsetter litt klor i olje blir det kalori og fett fritt :wacko:
denne diskusjonen blir nok aldri ferdig, men interessant å jooodaaa :D
Sukralose er det som gjør splenda søtt, - det er søtstoffet som brukes i splenda. Akurat som at Candarell er søtet med Aspartam + Acesulfam-k.
Det er ingen som noen gang har hevdet at sukralose er hverken sundt eller naturlig (bortsett fra markedsførere/reklamebyråene da). Det som er bra med det er at det har bedre "korttidsvirkninger" enn aspartam. Sukralose er forøvrig ikke et nytt søtstoff, det har vært brukt i Canada siden 70tallet.
Forskning sto visst for gjenoppretting av potetens ære i går... :rolleyes: Det er ganske interesant å se forskjellen på hva forskningen viser, og hva media og ulike rikssynsere presterer å vri ut av den.
Stevia i pulverform synes jeg smaker godt, men det er viktig å ikke ha for mye for da blir det bittert. Fint lite som skal til. En brus med stevia hadde vært snadder! :D
Sukralose er klorbehandlet, aspartam er tresprit, fysj er det uansett. Ikke for å forsvare sukralose altså, men tilsettes ikke klor i drikkevann også?
HP:Sukralose er klorbehandlet, aspartam er tresprit, fysj er det uansett. Ikke for å forsvare sukralose altså, men tilsettes ikke klor i drikkevann også?[/quote]
Hei
Korrekt asparatam inneholder tresprit. Men vår kropp er vant til det fra vin og andre alkoholholdige drikker inneholder tresprit! ( gjæret frukt etc) og evolusjonen har laget et beredskap i kroppen som tar hånd om metanol. Men har vi noe beredskap når det gjelder klorert sukker ?
Ikke misforstå, jeg har mitt generelle forbehold når det gjelder kunstige søtningsmidler, og mener som før at det beste ikke må bli det godes fiende ( fedme er viktigere å bekjempe enn en akademisk diskusjon om kunstige søtningsmidler)
Øj, jeg så ikke din siste bemerkning. Veldig mange er bekymret for tilsetning av klor i drikkevann, fordi det danner forbindelser med organiske forbindelser , såkaldt humus.( i Norge som bruker overflatevann som drikkevann) Disse forbindelser er mistenkt for å være kreftfremkallende. Det går bedre når man bruker grunnvann ( Danmark, da finnes det ikke organisk materiale i vannet. Samtidig er det ikke behov for tilsetting av klor, fordi grunnvann er helt rent for bakterier og klor trengs ikke da.)
Klor er svært reaktivt i kjemisk fortstand og danner nye kjemiske forbindelser når anledningen byr seg, og effektene er usikre. Mange tidligere godkjente stoffer som tetrakloretylen og andre løsemidler med klor er nå forbudt.
Nå når jeg har vært hjemme har jeg passet på og drikke cola light med splenda ( :rolleyes::rolleyes::rolleyes:) og jeg må bare si at de siste dagene har jeg hatt veldig vondt i magen og fordøyelsen er litt :o ja så bare lurte på om noen hadde samme erfaring ..... hvis det er noen som drakk cola light før og etter eller hva jeg skal si .....
har aldri reagert på aspartam så syntes det var litt rart ....
Splenda gir normalt ingen bivirkninger, men om du heller i deg store mangder kan det godt være at du ikke tåler det. Det er jo veldig individuelt hva folk tåler da ! Splenda er det eneste søtstoffet jeg ikke reagerer på..
Jeg snakket med noen amerikanske venner og de sa det var veldig vanlig å reagere på splenda i mat... At de kjente mange som fikk vondt i magen etc av splenda. Gjelder heldigvis ikke meg :)
Jeg er med i et amerikansk forum hvor det var en sånn "poll" eller spørregreie om Splenda. De fleste der bruker Splenda og forumet har over 85000 medlemmer. Det som kom frem er at det er ganske vanlig at folk reagerer på blandingen Splenda/maltitol som sjokolader, drops, kaker og fast føde søtet med. Det er da malitolen folk reagerer på og ikke splendaen. Mange folk tror det bare er Splenda fordi dette blir markedsført på forsiden. Maltitolen står gjemt på innholdsfortegnelsen (ofte med små bokstaver). Dette ble presisert i overskriften til undersøkelsen og det var derfor den var delt i to, en for fast føde og en for drikke.
[color=purple][/color]
Som sagt er det ikke vanlig at folk reagerer på Splenda alene i f.eks. Cola Light og andre drikkevarer, da malitol ikke et et av virkestoffene der.
[color=purple][/color]
Men som med alt annet, - folk reagerer forskjellig og noen reagerer sikkert på Splenda alene også.
ja det er det jeg også har hørt at splenda er det søtningsmiddelet som færrest reagerer på det var derfor jeg syntes det var så rart .... men nå er det jo ikke sikkert det er DET som er grunnen til at jeg har vondt i magen da , bare finner ingen andre :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.