Forskere ved UNN i Tromsø har en hypotese om at lavt D-vitamininnhold i blodet kan ha en sammenheng med fedme, etter funn fra Tromsøundersøkelsen i 2001 der overvektige personer viste seg å ha mye mindre D-vitamininnhold i blodet enn slanke. Det skal nå starte opp forsøk for å teste dette, der forsøkspersoner to ganger ukentlig skal få tabletter med D-vitamin som tilsvarer en døgndose på 6000 IE (tilsvarer 15 ss tran!!).
Nokså uvanlig at forskerne mener at anbefalt vitamininntak er ALT FOR LAVT??? Så flott at det finnes noen som er villig til å ta tak i "gamle" sannheter!! Lavt D-vitamininnhold settes også i sammenheng med diabetes type II, beinskjørhet, kreft og depresjoner. Spennende!
Hei
Det er mye som tyder på at D-vitamininnholdet i kroppen er for lavt i Norge, B.la. ligger Norge på verdenstoppen når det gjelder beinskjørhet - selv om vi drikker aldri så mye melk!- D-vit. dannes i store mengder når vi soler oss. Kan det tenkes at personer med betydelig fedme soler seg mindre enn slanke ? jeg tror det er en av årsakene.
Det skjer mye på vitaminfronten, heldigvis.
Vennlig Hilsen
Torkil
Folk som er overvektige soler seg kanskje mindre enn andre, men det er registrert en generell D-vitaminmangel over hele nordlige del av Europa faktisk ( tatt i betraktning de nye grenseverdiene).
Her i Norge har vi jo et kaldt klima og da er det jo ikke så fristende å kle av seg i 10 minusgrader for å få opp D-vitaminet :)
Masse spennende ny forskning er gjort på D-vitamin nå, det har blant annet vært et symposium om D-vitamin ved Institute of functional medicine, USA for ca et 1/2 år siden.
Jeg skal se om jeg kan få lagt ut noe stoff jeg har derfra.
Med andre ord er det flere grunner til å ta d-vitamin. Jeg tar min i form av olje, som jeg kjøpte på apoteket. Jeg tar ti dråper hver dag, omkring dobbelt dose av anbefalt, men spørs om jeg ikke skal øke på nå. Dessuten hjelper d-vitamin på stress, også.
Aha! Da kan jeg nok fortsette med tilskuddene mine! Jeg har nemlig nettopp begynt med et nytt omega 3-tilskudd i flytende form som inneholder D-vitamin. Med to ts av dette pr dag + 2 x Spektro multi hver dag kommer jeg opp i 15 mcg, og da har jeg altså enda litt å gå på.
Jeg har for øvrig fått påvist D-vitaminmangel tidligere, den nye legen ville dessverre ikke ta blodprøver av det ... :( Men jeg tror det er veldig viktig å ta for oss med spesielle behov av en eller annen art :ja:
Når det gjelder soling, så er det mange som mener at bruken av sterk solfaktor også blokkerer for dannelsen av D-vitamin, eller reduserer den sterkt. Noe å tenke på? Etter min mening bedre med skikkelig soling i så lang tid som huden tåler, (om enn aldri så kort) enn å være timesvis i sola uten å kunne dra fordelene av det, samtidig som en aldri kan beskytte seg godt nok over det hele.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.