Jeg har nå i det siste skjønt hvor viktig fett faktisk er for kroppen vår, og kanskje i sær for hjernen og hjertet.
Mettet fett har jo alltid vært den store stygge ulven - men dette er også muligens på vei til å bli tilbakevist.
Jeg har lyst til å vri kostholdet mitt mere og mere over til OE/Lutz sin filosofi, hvor fett er en viktig del.
Så til spørsmålet; er majones en fettkilde, som er ok? Da mener jeg først og fremst den man kjøper i butikken. (Den man selv lager, vil jeg tro er helt okei?)
Her kommer du sikkert til å få mange forskjellige svar - og det er det som er frustrerende; like mange svar og meninger som det antall som svarer.
Mitt svar er: Majonesen du kjøper er laget av soya-olje, og soya-olje er varmebehandlet. Og olje som er varmebehandlet er "ødelagt" - og inneholder transfett....
Enig med Fedonisten...
Kjøpemajones (x: mills) består av skikkelig dårlig og ødelagt fett! Hold deg langt unna det, disse tubene er små bomber når det kommer til frie radikaler og transfett!
Hvis du vil ha majones:
lag din egen!! Gjerne med kaldpresset tistelolje og egg i...alt økologisk selvfølgelig.
kjøp enten plamil majones eller helios majones fra helsekosten. Skikkelig kvalitet på glass! Litt dyrere, men mye bedre i det lange løp.
Lag majones selv, hvis du skal spise mye av det og ikke vil ha i deg transfett ihvertfall. Den holder seg noen dager i kjøleskap og har mer næring også.
Får du et rekesmørbrød ute m/majones, så synes jeg du kan spise det uten frykt. Eller reker og majones på brygga en varm sommerdag...drømme:o Alle farer kan ikke elimineres, så du får vurdere hvor farlig du vil leve.:D
Men det er jo som det blir presisert over her...laget på varmebehandlet soyaolje...transfett...som i pomme frites og chips mm:eek:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.