< Tilbake til oversikten

Oppskrift på indisk stekt ost?

trude70 sa for siden:

Er det noen som har oppskriften på indisk stekt ost? Det er en veggisrett som jeg har så lyst på. Husker ikke hva retten heter, men man får kjøpt den på indiske restauranter.

mofe sa for siden:

Aner ikke hva det er jeg.. Men hørtes utrolig godt ut!

elsker indisk mat

nøtta sa for siden:

åh nå skulle jeg inn her og notere meg nok en genial oppskrift :D føler på meg at Iset vet det ...

IIIIIIIIIIIIIIISEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEET!!!

Iset sa for siden:

Hehe nei jeg aner ikke, men NAAAAM det høres godt ut!! :sikle:

Har du smakt stekt/grillet Chevre-ost? :sikle:

Nille sa for siden:

Det er sikkert Panir eller Paneer du mener. Det er den vanligste osten vi får på indiske restauranter. Har ikke sett oppskrifter her inne, men søk på nettet så finner du sikkert noen:
[color=purple][/color]

.

trude70 sa for siden:

Heia.

Morsomt å finne det ene innlegget som jeg har skrevet her inne... Osten har jeg fortsatt kun fått på indiske restauranter, men dette gav meg jo en ide for kveldskosen i dag! :)

Iset sa for siden:

Har dere smakt gresk Halloumi-ost? Den er helt fantastisk grillet. Håhåhå, jeg kan spise og spise og spise ...!

hmmm sa for siden:

Ser det er lenge siden innlegget er skrevet, men kan da ihvertfall svare.

Paneer lages av melk.
Ha mye melk i en kjele. Varm opp til kokepunktet. Ta kjelen av plata. Ha oppi syre. Litt edikk, feks, slik at det skiller seg.

Før du har gjort dette må du forresten forberede deg litt. Enten må du sette frem saftklutstativet (hvis du har et) , eller lage en ostesil på annet vis. Jeg pleier å legge to chiffonkluter over hverandre i en sil.Så heller jeg alt forsiktig over der, slik at "vannet" blir borte, og ostemassen blir igjen i kluten. Det tar ganske lang tid. Press så mye vann du kan ut aqv osten. Når den er avkjølt, kan du skjære den i passelige terninger, og steke det i ghee.... Mmmmmmmm

Veggpryd sa for siden:

Det høres jo kjempespennende ut! Hjemmelaget ost! :) Det må prøves.

Aline sa for siden:

Åh, det er sååååå godt! Jeg levde på de den gangen jeg besøkte india :love:

trude70 sa for siden:

Takk skal du ha! Nå skal jeg etter mange år smake dette hjemmelaget. :) Jeg var på Kreta i høst, og da spiste jeg mye grillet ost. Det er nammis! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.