donjuanwannabe sa for siden:
www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=112110
:p
www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=112110
:p
HP sa for siden:
Fantastisk hva VG er i stand til å klippe sammen...
Men fett og høy-karbo hører uansett ikke sammen.
ssskaldeman sa for siden:
Vad bra! Det är ju insulinet som vi ska hålla nere. Nu har vi alltså fått en vetenskaplig förklaring till varför man går ner i vikt på fet mat.
Sten Sture
Iset sa for siden:
Men...
Forskere har nå funnet ut hvorfor fet mat øker faren for diabetes type 2. Fett hemmer nemlig insulinproduksjonen.
???
ssskaldeman sa for siden:
Det där med diabetes 2 är feltänkt. Diabetes är sockersjuka. Du kan inte få sockersjuka om du inte äter socker.
Sten Sture
HP sa for siden:
Iset: Som Sten Sture sier så er det feiltenkt. Hvis noen har tenkt... for som jeg skriver så er det fantastisk hva VG er i stand til å klippe i sammen.Vigdinil sa for siden:
Slik jeg har forstått det, så er det fet mat sammen med mye kullhundrater ( sukker) som er farlig, les forskningen polezynski referer til. Fet mat alene er ikke farlig, tenk på hvor friske eskimoene var som stort sett spiste bare fet mat:)
Iset sa for siden:
Her er det SEF anbefaler mot diabetes:
www.helsenytt.no/artikler/diabetes_generelt.htm
:rolleyes:
dolcevita78 sa for siden:
huff, jeg blir så forvirret:cool:
Sitat:
Forskere har nå funnet ut hvorfor fet mat øker faren for diabetes type 2. Fett hemmer nemlig insulinproduksjonen.
De har altså snudd alt på hodet. De har funnet ut at ved inntak av mye fet mat så går insulinproduksjonen ned. Dette er jo egentlig riktig....men de tror at den må være høy for at man ikke skal få sukkersyke. Derfor må fettandelen i kosten ned.
Fordi man må ha mye insulin for å fordøye alle karbohydratene man spiser på "vanlig kosthold", altså høy karbo/lav fett. Så de har funnet ut at det er sunt å ha ett forhøyet insulin? Men for å ikke ødelegge mer så må man kutte ned få fettet?
Konklusjonen til forskerne er altså totalt feil. Har jeg forstått riktig nå? I såfall; for noen tullete forskere.
Begod sa for siden:
Det viser vel hvor tullete en del forskning blir presentert, det de faktisk har funnet er en av årsakene til at lavkarbo fungerer. Men dette er da gammelt nytt, å hemme insulinproduksjonen er jo en stor del av poenget i lavkarbo og lav gi teoriene. Helt sprøtt at det blir presentert på den måten, dog ikke overraskende. Du har altså helt rett DJ :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.