Beistet på ni kg er ikke tint! Og det er heller ikke med steketermometer på den j**** føggelen. :realmad: Hva i all verden gjør jeg? Putter den i ovnen likevel? Steketermometer må jo være obligatorisk da, og hva skal det stå på? Eller skal jeg ta nyttårsmiddagen i morgen, kanskje?
Ovnen skal holde 160 grader. Siste halvtime økes det til 180-200 grader. Kalkunkjøttet er ferdig ved 60 grader. Kjøttet i leggene trenger lenger tid en brystet så sett termometeret i lårene. Man skal også skjekke fragen på saften som siver ved lårene, den skal være klar, ikke rød.
I utgangspunktet skal steketid beregnes med 1/2 time per kilo pluss en halv time. Iom at din ikke er tint bør du vel regne lenger tid, og få den i oven snarest.
Om du klarer fieltere kalkunen går stekingen raskere. Jeg hadde planer om å filetere den, men feiget ut i dag ... :o . Min går i ovnene klokken 15:00. Samtidig går jeg til sengs ..
Det går så fint! Det er bare å spise når den er ferdig, dere skal vel være lenge oppe i dag? :) Stuffing kan likegodt stekes ved siden av, men det er kanskje ikke plass .. og er kanskje ikke nødvendig heler med så stor dyr.
Nå skjønner jeg ingenting... Beistet er ferdig! Jeg som hadde planlagt middag i sjutida må nå skrinlegge hele kalkunmiddagen i dag. Termometeret viser over 70 grader i låret, og brystet er oppe i 80. Det pipler klar kjøttsaft ut ved låret, og den er brun og fin oppå. Merkelig opplegg...
Sett kalkunen bort til du skal bruke den senere i dag. Varm den opp til 70 grader om det er det du vil ha. Bruk steketermometer da også. Den blir like fin.Kanskje du tilog med kan lage litt stuffing og putte i før du varmer den opp...? Verdt et forsøk synes jeg.
Kos deg Albertine og ha en riktig fin nyttårskveld.
Jeg skal ikke ha gjester, skjønner dere, og vi er invitert bort på kaffe om en time. Når vi er hjemme igjen er det unger rett i seng, og da orker vi sikkert ikke så mye mat. Jeg skjærer den opp jeg, og varmer heller til i morgen. Så får vi skikkelig nyttårsmiddag da! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.