< Tilbake til oversikten

Kalkunkrise!

Albertine sa for siden:

HJELP!!!

Beistet på ni kg er ikke tint! Og det er heller ikke med steketermometer på den j**** føggelen. :realmad: Hva i all verden gjør jeg? Putter den i ovnen likevel? Steketermometer må jo være obligatorisk da, og hva skal det stå på? Eller skal jeg ta nyttårsmiddagen i morgen, kanskje?

sukk

guro sa for siden:

Ovnen skal holde 160 grader. Siste halvtime økes det til 180-200 grader. Kalkunkjøttet er ferdig ved 60 grader. Kjøttet i leggene trenger lenger tid en brystet så sett termometeret i lårene. Man skal også skjekke fragen på saften som siver ved lårene, den skal være klar, ikke rød.

I utgangspunktet skal steketid beregnes med 1/2 time per kilo pluss en halv time. Iom at din ikke er tint bør du vel regne lenger tid, og få den i oven snarest.

Lykkte til

guro sa for siden:

Om du klarer fieltere kalkunen går stekingen raskere. Jeg hadde planer om å filetere den, men feiget ut i dag ... :o . Min går i ovnene klokken 15:00. Samtidig går jeg til sengs ..

Albertine sa for siden:

Jeg setter den inn nå, og kjører termometer. Like greit det. Putter ingentig inni, sånn at den steker litt kjappere på den måten. Æsj altså...

Takk, Guro! :klem:

guro sa for siden:

Det går så fint! Det er bare å spise når den er ferdig, dere skal vel være lenge oppe i dag? :) Stuffing kan likegodt stekes ved siden av, men det er kanskje ikke plass .. og er kanskje ikke nødvendig heler med så stor dyr.

Albertine sa for siden:

Nå skjønner jeg ingenting... Beistet er ferdig! Jeg som hadde planlagt middag i sjutida må nå skrinlegge hele kalkunmiddagen i dag. Termometeret viser over 70 grader i låret, og brystet er oppe i 80. Det pipler klar kjøttsaft ut ved låret, og den er brun og fin oppå. Merkelig opplegg...

Nille sa for siden:

Eh...hvorfor må du skrinlegge den da ?? Pakk inn i folie og sett den i oven en liten stund før gjestene kommer, så blir det så bra så ! :)

Anne sa for siden:

Sett kalkunen bort til du skal bruke den senere i dag. Varm den opp til 70 grader om det er det du vil ha. Bruk steketermometer da også. Den blir like fin.Kanskje du tilog med kan lage litt stuffing og putte i før du varmer den opp...? Verdt et forsøk synes jeg.

Kos deg Albertine og ha en riktig fin nyttårskveld.

Godt nytt år vennen:klem:

Albertine sa for siden:

Jeg skal ikke ha gjester, skjønner dere, og vi er invitert bort på kaffe om en time. Når vi er hjemme igjen er det unger rett i seng, og da orker vi sikkert ikke så mye mat. Jeg skjærer den opp jeg, og varmer heller til i morgen. Så får vi skikkelig nyttårsmiddag da! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.