mofe sa for siden:
Har fått det jeg :( Er det noe annet jeg kan gjøre enn å spise blåbær/tranebær, drikke vann og ikke drikke kullsyreholdige drikker..?
Vondt.. :(
mofe sa for siden:
Har fått det jeg :( Er det noe annet jeg kan gjøre enn å spise blåbær/tranebær, drikke vann og ikke drikke kullsyreholdige drikker..?
Vondt.. :(
Helene sa for siden:
appelsinjuice demper smertene. det er så syrlig
kose deg på en varmt sted og kle godt på deg :)
Anne sa for siden:
Stakkars...men atte jeg husker ike hva som er bra mot blærekatarr. Hadde det for mange år siden...:o
men...:klem: :klem: :klem: hjelper litt....:klem::klem::klem:
Spør på helsekosten, de har nok noe..:klem:
mofe sa for siden:
Mm.. Har ikke hatt det på 4 år, og da var det så vondt at jeg bare satt og gråt.. :(
Husker at jeg måtte ta meg en dusj, og holde vannstråla "oppi der" (okei.. kanskje litt mange detaljer nå..), for at det skulle lindre avogtil.. Så jeg tror kanskje jeg skal kjøpe meg sånne serviettsaker.
Unnskyld om jeg klager, men jeg kan ikke utstå blærekatarr..
Man skal jo spise blåbær og tranebær, fordi de inneholder stoffer (antioksidanter?), som gjør at bakteriene ikke fester seg. Og man skal drikke vann for å skylle ut bakterier. fundere på andre ting Kanskje jeg skal kjøpe ingefær og lage te av?
Anne sa for siden:
Liten link....Drikk mye vann..
Drikke skyller ut
Og....linkDet er vanlig å anbefale rikelig væskeinntak for å sikre jevnlig tømming av urinblæra med gjennomspyling av urinrøret. Det bør heller ikke "knipes" igjen når en later vannet. Å ha rest-urin i blæra, og å bruke muskulaturen for å klemme sammen urinrøret mens det er gjennomstrømming der, øker risikoen for blærekatarr. Hos menn vil økende prostatastørrelse med økende alder gi problemer med resturin, som på tilsvarende vis øker risikoen for blærekatarr. Noen anbefaler surgjøring av urinen som et tiltak for å redusere infeksjonsrisikoen. Enkelte naturprodukter sies å ha effekt, uten at en har fått god dokumentasjon på det i kontrollerte forsøk.
nøtta sa for siden:
jeg sverger til tranebær !! sånne kapsler og VARM tranebærsaft
Iset sa for siden:
Appelsinjuice ville jeg IKKE drukket, for det er visst hardt for nyrene har jeg lest. Juicen må i så fall være friskpresset (press selv) og drikkes i småååå mengder. Ville da heller drukket vann tilsatt frisk sitronsaft.
Ellers er det jo som du selv sier tranebær og blåbær, store mengder C-vitaminer (virker forsurende på miljøet), og kanskje litt hvitløk? Det er jo naturens antibiotika, sammen med Citrocept (grapefruktkjerneekstrakt).
Det er mye du kan ta, men det holder nok med sitronvann (masse vann), c-vitaminer og blåbær og/eller tranebær.
God bedring. :klem:
Iset sa for siden:
Forresten, husk at du ikke skal gå særlig lenge med slikt om det ikke bedrer seg. Det kan ende i nyrebekkenbetennelse, og det er IKKE bra. :klem:
mofe sa for siden:
Takk for mange råd! :) Vært og kjøpt blåbærsaft nå, og drikker og drikker :o
Skal til legen imorra (for noe annet), så kan jo høre med han da. Har ikke spesielt lyst til å ta antibiotika heller..
mofe sa for siden:
Bare noterer for meg selv at nå har jeg begynt å få det igjen :(
Jeg tror det er en salig blanding av utbrenthet, psykisk stress, dårlig kosthold (til tider svært lite pga. dårlig matlyst, og når det har vært, har det vært høykarbo), og sitting på veranda på kalde plaststoler.
Hmf. drikke vann
Note to self; kjøp blåbær og lag smoothie, pluss tranebærkapsler
mofe sa for siden:
Fikk forresten noe greier for det som hjalp. (Ikke antibiotika, er allergisk mot penicilin.)
Charmtassen sa for siden:
Ta en "dæsj" (t-skje ca.) med eplecidereddik i et glass vann. Det hjelper helt utrolig bra. Det smaker kanskje ikke så godt til å begynne med (litt sur, dårlig hvitvin ...), men når du blir vant til smaken så er det ikke så gæli' ;)
Og drikk mye vann med eplecidereddik oppi - det "renser" ut.
God bedring!
mofe sa for siden:
Det rådet har jeg ikke hørt før - men det høres jo logisk ut, siden eddik er surt, og bakterier ikke liker surt miljø? Eller?
fundere
guro sa for siden:
også tyttebær ..
Charmtassen sa for siden:
Eplecidereddik er bra til masse - og jeg brukte det selv i forbindelse med en blærekatarr for noen år siden. Det fungerte veldig bra. Bruker det også på hundene mine - spesielt om sommeren når det er fare for flått/skogbjønn, og hunder (spesielt tisper) kan jo også få blærekatarr - så det funker :)
(Og ja - det er surheten bakteriene ikke liker.)
mofe sa for siden:
Supert! Får man kjøpt det på vanlig dagligvare? Er det dyrt? Eller må jeg på helsekost og betale hundrevis av hundrelapper? :rolleyes:
Albertine sa for siden:
Eplecidereddik får du i alle dagligvarebutikker til 20 spenn eller mindre.
mofe sa for siden:
Ja, var det jeg mente. Sjennialt!
Albertine sa for siden:
Mofe, du har skrevet nøyaktig 3,500 mer innlegg enn meg! (Og det ødela jeg ved å skrive dette.....:p)
mofe sa for siden:
Hehey! :eek:
lindaalv sa for siden:
Jeg har vært mye plaget med urinveisinfeksjon. Jeg ble bra da jeg bestemte meg for å aldri fryse igjen (likke ta det bokstavelig da, men jeg bestemte meg for å satse varme fremfor stil ;) ). Det viktigste er å ikke sitte på kalde stener, benker o.l Like viktig er det å holde seg varm på bena: Jeg bruker ullsokker, ordentlige støvler og varme såler - hele vinterhalvåret.
Å holde seg varm (jeg sov på et lite ullpledd under rumpa om natten) kombinert med 3-4 kapsler tranebær og 3000mg c-vit daglig da jeg har infeksjonen.
Forebyggende: 1 kapsel tranebær + 1000mg c-vit daglig.
De periodene hvor jeg føler meg sterk og balansert kan jeg kutte ut den daglige tranebæren.
Gamla sa for siden:
Ser du har fått masse velmenende og sikkert gode råd, men hvorfor ikke gå til legen og få resept på Sulfatabletter eller noe liknende?:confused: Det tar som regel knekken på infeksjonen veldig raskt,- men ta kuren helt ut så virker de også om du senere skulle få en blærebetennelse. ;) Jeg tror også at du, etter en effektiv kur, har mindre sjanse til å få flere blærebetennelser da bakteriene "drepes" ved kuren. De fleste andre råd tror jeg bare vil "svimeslå" dem.:)
God bedring, Mofe!:)
mofe sa for siden:
komkari.. mener du antibiotika? Og hhva er blærebetennelse? Samme som blærekatarr/urinveisinfeksjon? Og er de to det samme?
forvirret
Men uansett da, så vil jeg ikke hver gang jeg får blærekatarr, få antibiotika. Grunnen til at jeg godtok det forrige gang, var at jeg hadde hatt det en hel uke. Jeg vet fra før at om jeg er flink med kosttilskudd og drikke, så går det over etter et par-tre dager.
Har forresten ikke kjent noen symptomer siden i dag formiddag. men sånn var det sist også. Har ikke slått i full blomst, sånn som jeg har hatt før, hvor jeg gråter og gråter, fordi det er så vondt.
Gamla sa for siden:
Ja, blærebetennelse er det samme som blærekatarr og urinveisinfeksjon. Antibiotika hjelper mot dette. ;)
Jeg synes du skal ta med en urinprøve til legen slik at den kan undersøkes. Da får du den rette medisinen til din infeksjon. Jeg synes ikke det er noen mening i å få gjentatte infeksjoner, dersom de kan unngås.;)
Flott at du drikker mye, men det knekker ikke infeksjonen.:rolleyes:
God natt Mofe!:sove:
:klem:
mofe sa for siden:
Himler du med øya? Jeg har hatt titalls av urinveisinfeksjoner i mitt liv, og kun en gang tatt en antibiotikakur for det - for noe over en måned siden. (Da hadde jeg ikke hatt blærekatarr på 4-5 år)
Skal til legen på torsdag, og ta med urinprøve da. Som jeg sa til han sist "jeg vil ikke ta antibiotika i hytt og pine, pga. resistens også videre" - og han var helt enig, men ville at jeg skulle ta det nå, siden det hadde vart en hel uke, og jeg var enig.
Og imorgen skal jeg kjøpe antibakterielle saker :ja:
Huldr sa for siden:
Unnskyld, Komkari, for at jeg motsier deg... :o men det er litt forskjellige tilnærmingsmåter ute og går her, og det er ikke sånn at det de andre skriver her er bare velmenende, det er faktisk veldig virksomme råd! Vet det både av egen og andres erfaring :ja: Tranebær (kanskje de andre bærene også, det vet jeg ikke) er spesielt virksomt, fordi de inneholder et stoff som hindrer bakteriene å feste seg på blæreveggen, og dermed kan de skylles ut med vann!
Antibiotika er på sin plass i visse tilfeller, men det kan også gjøre vondt verre. Det er lurt å hjelpe kroppen med å få vekk bakteriene, men å bruke antibiotika er det samme som å slå beina under kroppens eget immunforsvar. Ja, man blir "kvitt" infeksjonen (symptomet), men ubalansen i kroppen (som førte til at bakteriene klarte å etablere seg i så stort antall at kroppen måtte forsvare seg med infeksjon) er blitt enda sterkere... For antibiotikaen tar livet av hele bakteriefloraen, også de vi trenger å ha der! Og for min del synes jeg det er ganske grusomt å få en solid soppinfeksjon nedentil også jeg da... :wacko:
Enig i at man skal ta antibiotika om det det er langvarig og fare for nyrebekkenbetennelse da! Men ikke i startfasen :nei:
mofe sa for siden:
Du fikk sagt det jeg mente du Scilla :ja:
Hilsen tåkeheimen-mofe :o
Fjonken sa for siden:
Jeg vil ikke belære noen med dette innlegget. Hensikten min er å dele på erfaring. Bare så det er klart.
Jeg vil råde enhver som får blærekatarr, urinveisinfeksjon and you name it, om å oppsøke lege dersom alternative behandlingsformer ikke fører fram etter kort tid. Grunnen til det er at jeg har erfart at en uskyldig blærekatarr fort kan bli en alvorlig nyrebekkenbetennelse. Og DET er 100 ganger mer smertefullt enn urinveisinfeksjon og langt mer alvorlig. Nyrebekkebetennelse som ikke blir behandlet i tide kan ødelegge nyrene og forårsake nyrevikt dersom bakteriene kommer seg helt fram til nyrene. Og en blærekatarr som ikke blir behandlet riktig og i tide kan altså fort bli en nyrebekkenbetennelse.
Tranebær og lignende er bra som forebyggende behandling og kan nok ta knekken på blærekatarr light. Men får du kraftig infeksjon bør du oppsøke lege snarest. I sær dersom smertene blir store og du får feber og nedsatt almenntilstand. Jeg har aldri tålt penecillin, så jeg har fått andre medikamenter som har fungert utmerket. Klok av skade har jeg tatt forhåndsregler i ettertid. Sørger for at jeg aldri blir kald på føtter, hender eller i baken. Sitter aldri på bakken eller i snøen eller på kalde steiner, benker. Spiser sunt og får i meg tilstrekkelig med antioksydanter og vitaminer og mineraler. Sørger for å få tømt blæra skikkelig hver eneste gang. Og det har hjulpet. Nå er det 13 år siden sist jeg hadde urinveisplager.
Gamla sa for siden:
Nei, jeg "himler ikke med øya" Mofe, men blærebetennelse er noe en skal ta på alvor. ;) Som Fjonken her skriver, kan det lett ende opp i nyrebekkenbetennelse osv. Det er derfor selvsagt lurt å være forsiktig og å forebygge slik at en unngår blærebetennelse. Da er det godt med alle gode gamle råd. Du skriver at du alt har hatt blærebetennelse ett titalls ganger allerede. Du er bare for en ungdom å regne, så kanskje det ville være lurt å få undersøkt urinveiene?:confused:
Helt greit å bli motsagt Scilla!:)
Jeg er ikke helt uenig med deg heller. Antibiotika har vært, og blir sikkert fremdeles, "misbrukt". Mange tar ikke kurene fullt ut,- fordi de er blitt "friske", mens bakteriene bare blir svimeslått og dukker opp igjen når første anledning byr seg. Enklete griper da til resten av antibiotikatablettene og skaper på den måten resistens for bakteriene. Tilslutt virker ikke tablettene i det hele tatt. ;)
Enkelte andre, også leger, har nok vært for rause med å bruke/skrive ut antibiotika. Det gjør ikke situasjonen det spor bedre. Det er derfor jeg sier at rådene som er gitt kan være både gode og velmenende, men det jeg skriver er jo preget av mangeårig arbeid innen helsevesenet. :p For å ha det helt klart, så mener jeg også at antibiotika ikke skal brukes "i hytt og pine"!:)
"Antibaktrielle saker",- hva mener du med det Mofe?:confused:
mofe sa for siden:
Tja. Blåbær, tranebærkapsler, hvitløk, ingefær til te, eddik.
Og ja, har hatt blærekatarr et titalls ganger. Jeg er altså 26 år, og som jeg sa, da jeg hadde det i januar, hadde jeg ikke hatt det på 4-5 år. Tok urinprøve etter antibiotikakuren, og var frisk som en fisk. Stoler på legen min, jeg.
Og jeg er jo ikke så mye ungdom, at jeg ikke skjønner forskjell på "littegrann sviing avogtil" og "konstant svie med feber og magesmerter".
Huldr sa for siden:
Tror vel heller Komkari mente at du hadde hatt mange betennelser til å være såpass ung, mofe :)Jeg hadde ofte blærekatarr da jeg var barn, og en del da jeg var ungdom. Men nå har jeg ikke hatt det på mange år. Jeg har aldri fått antibiotika :)
mofe sa for siden:
Skjønte hva hun mente :ja:
Men titalls. Det kan jo være alt fra 10 til 100, egentlig. Men jeg hadde som Scilla, ofte blærekatarr som barn, og tidlig ungdom. En gang pr. vinter, kanskje?
Gamla sa for siden:
Ja, det er riktig forstått av dere begge, men jeg uttrykkte meg sikkert litt uklart.:o Jeg vet jo at du kan ta vare på deg selv Mofe. Fint at du også stoler på legen din og at du benytter deg av han.:)
Det er alltid enklere å forebygge enn å behandle, så mange av rådene du har fått er det lurt å ta med på veien.
lindaalv sa for siden:
Ja, desverre må man ty til antibiotika i noen tilfeller, da det kan være farlig dersom infeksjonen kryper oppover til nyrene :(
Men, husk at anti (mot) bio (liv)tica, altså "mot liv", ødelegger immunforsvaret. Det er svært viktig at du tar en kur med "de snille melkesyrebakteriene" etter antibiotikakuren. Det holder desverre ikke med biola, doseringen er altfor liten. Kjøp en boks med kapsler med Acidophilus på helsekost!
Da får du kroppen på rett kjør igjen :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.