Zoë sa for siden:
Nå er lilleknøtt klar for fast føde. Det er vanlig å begynne med ris- og maisgrøt, men er det det beste?
Noen som har en mening om hva som er den beste introduksjonen til fast føde? : )
Zoë sa for siden:
Nå er lilleknøtt klar for fast føde. Det er vanlig å begynne med ris- og maisgrøt, men er det det beste?
Noen som har en mening om hva som er den beste introduksjonen til fast føde? : )
guro sa for siden:
most blomkål
hjemmelaget hirsegrøt - mye spennende å finne i helsekosten
guro sa for siden:
Jeg synes denne var ganske bra. Det beste intill Fedons og MHMs bok kommer.
www.shdir.no/publikasjoner/faktahefter/mat_for_spedbarn_15566
Her anbefales grønnsaksmos. Og Hirsegrøt fordi den er både glutenfri og jernholdig. Hirse kjøper du i helsekosten.
jeef-micro sa for siden:
så lenge du velger noe med lite smak og som er glutenfritt i starten er det egentlig greit. Disse små har ikke helt ferdig-utviklet tarmsystem, og kan få cølliaki (glutenintoleranse) viss man ikke er forsiktig. Det er grunnen til at babygrøt fra fire mnd er av ris og mais. (i tilegg til at det er lite smak. to ting å venne seg på på en gang er litt mye... både konsistens og smak)
Ellers er det lurt å gi en ny smak/matvare pr gang, for å være sikker på hva barnet evt reagerer på... I tilegg til at det er greit å se at magen til babyen fungerer før du begynner med noe nytt (så det ikke stopper seg i magen)
Iset sa for siden:
Avokado er fantastisk babymat. I mange land begynner de med avokado som den første maten. De fleste unger liker det også i den alderen.
Ellers er diverse grønnsaksmoser tilsatt kraft veldig bra. Bør være endel fett i det, etter min mening.
Kwasniewski anbefaler å gi hjemmelaget kjøttkraft (oppskrift i mat og helse, skal se om jeg finner den) tilsatt en eggeplomme.
Barnebarnet hans fikk kun brystmelk til han var 9 mndr, deretter fikk han altså denne drikken i tillegg, før han begynte med samme mat som de voksne (fettrikt kosthold).
Jeg kommer ikke til å gi NOEN av disse Nestle-grøtene til neste barn, nå vet jeg bedre. Skal jeg gi grøt (noe jeg ikke ser vitsen med utenom at det kanskje er lettvindt) blir det hjemmelaget hirsegrøt med masse smør og kanel, og evt litt fruktmos (hjemmelaget).
Nooria sa for siden:
Signerer Iset! Jeg var veldig bevisst på kostholdet til prinsen min da han skulle få fast føde våren 2004, og hvis du søker på nicket mitt vil du finne tråder hvor jeg har skrevet en del om hva jeg ga han. HP og Lise har også skrevet en del gode tips om hva de ga poden... ja og så kan du søke på MHM for hun er ekspterten og har nok gitt mange gode tips her inne.
guro sa for siden:
Jeg har tatt meg den frihet å klippe inn endel som MHM har skrevet tildliger herinne, under Barns kosthold
Zoë sa for siden:
Takk for tips!
Har begynt med grønsaksmos, og nå skal jeg prøve med hirsegrøt med fett og sviskepuré : )
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.