< Tilbake til oversikten

Isets oste-iskake

Iset sa for siden:

Denne er egentlig med sukker, men jeg har prøvd å lage den sukkerfri med MEGET godt resultat. :sikle.

Bunn og topp:
Finn en god sukkerfri kjeks (Cavalier kanelkjeks er bare DRØMMEN, de smaker som nydelige pepperkaker), oftest finner man slike i helsekosten. Knus dem og ha halvparten over bunnen i en rund kakeform. Pass på at hele bunnen er dekket av eg godt lag.
Sett formen i fryseren mens du lager fyllet.

ISKREMEN:
1 kartong kremfløte
1 pk Philadelphiaost
3 eggeplommer
Søtstoff etter smak!
Evt 1 vaniljestang eller 1 ts vaniljeekstrakt (jeg brukte det ikke, men vil prøve det neste gang da jeg er veldig glad i vaniljesmaken).

Pisk kremen stiv. Pisk sammen ost, eggeplommer og vanilje, om du bruker det. Pisk GODT så det ikke er klumper i røren. Vend inn pisket krem.
Hell massen i den kalde formen og sett den i fryseren i ca 15 minutter.

Ta den ut, strø over resten av kjeksen og sett kaken i fryseren igjen i noen timer til den er helt frossen. Hvor mange timer det tar er jeg ikke helt sikker på siden jeg som regel lager den på kvelden og lar den stå i frysen over natta. :)

Bilde av kaken:

guro sa for siden:

Den så flott ut da. Også så pent tilbehør. imponert
Kan kanskje bruke eventuelle rester av julen lavkarbo mandelkaker til en slik kake ... eller om jeg hadde bakt havrekjeks og hadde rester ... jeg kan jo drømme ...

Iset sa for siden:

Bildet er egentlig fra en annen kakeside. :flau:
Jeg tar alltid bilder av det jeg lager, men jeg har ikke fått lagt inn bildet enda, så jeg bare stjal et... :flau: :flau:

Jeg skal legge inn mitt eget i kveld og fjerne det andre her. Kaken er jo HELT lik da. :)

Anne sa for siden:

Dette så snadder ut, Iset:)
Når du sier en kartong fløte..mener du 1/3 l fløte eller ?

Iset sa for siden:

Jepp, sånn liten ja. :D

Seriøst, denne iskaken slår alle! Kanskje med unntak av Daim-iskake.

OJ nå kom jeg til å tenke på at det jo finnes sukkerfri Daim!!! Toffee Squares, vet dere! Kanskje jeg skal lage Daim-iskake til jul??

jeef-micro sa for siden:

Går det ikke an å lage egen "dajm" da? hakk mandler og ha i stekepanne sammen fruktose eller noe? (eller noe sånt... jeg er ikke noe husmor, så det er mulig jeg er helt på villspor her...)

Iset sa for siden:

Jo, må ha sjokolade og da, ellers blir det ikke det samme. Kanskje smelte sjokoladen og helle den i den ristede nøtteblandingen etc? Ikke vet jeg, jeg tror jeg kommer til å kjøpe en pakke T.S heller, så er jeg på den sikre siden. :D

guro sa for siden:

Lag brente mandler etter oppskrift her inne og knus denne så har du krokan!

jeef-micro sa for siden:

åh... brente mandler :sikle:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.