8 egg
350 gr fruktose
400 gr malte hasselnøtter
1 tsk vaniljesukker eller en vaniljestang
½ l fløte
Nøttebunn:
Skil eggene. Stivpisk eggehvitene med 250 gr av fruktosen. Vend inn de malte nøttene. Smør ei form og legg bakepapir i bunnen på en rundform (stor, min 28 cm i diameter).
Fyll halvparten av nøttemarengsen i forma.
Stekes ved 230 C til bunnen er lysebrun ca 10-15 min . Avkjøl i formen.
Parfaiten:
Visp eggeplomene i varmebad sammen med resten av fruktosen og vanilji esukkeret til en kremaktig og luftig eggedosis.
Visp krem og bland inn eggedosisen. Vend dette forsiktig inn i resten av nøttemarengsen.
Fyll dette over den avkjølte nøttebunnen. Frys.
Nok til ca 14 pers.
Server gjerne varme multer til….
Atte praktikanten lurer på om kokka kunne svare på noe. Steker du hvirkelig den marengsbunnen på 230 grader, med fruktose? Det turte ikke jeg, jeg satte den på 150 :o . Den står i ovnen nå. Også lurer jeg på hvorfor du varmer opp eggedossen av eggeplommene? Blir det stivere, luftiger eller noe da?
Atte ja, jeg stekte den på 230...men overvåket og det gikk bra, men det går sikkert fint på 150 også.
Det med å varme eggeplommene og fruktosen under pisking kan ha noe med at den ikke skal skille seg eller at eggeplomma ikke skal synke til bunns i parfaiten....Pleier ihvertfall å gjøre det og da går det helt greit. Det er en Brimi-modifisert parfait....:)
Også kan det vel hende at nøttene trives bedre med 150 grader enn 230...:p
Den smaker helt nydelig med en eller annen bærsaus til eller varme bær, som multer eller kirsebær.
Jeg liker varme multer best til iskaka:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.