< Tilbake til oversikten

Annes nøtteparfait på nøttebunn

Anne sa for siden:

Annes Nøtteparfait på nøttebunn

8 egg
350 gr fruktose
400 gr malte hasselnøtter
1 tsk vaniljesukker eller en vaniljestang
½ l fløte

Nøttebunn:
Skil eggene. Stivpisk eggehvitene med 250 gr av fruktosen. Vend inn de malte nøttene. Smør ei form og legg bakepapir i bunnen på en rundform (stor, min 28 cm i diameter).
Fyll halvparten av nøttemarengsen i forma.

Stekes ved 230 C til bunnen er lysebrun ca 10-15 min . Avkjøl i formen.

Parfaiten:
Visp eggeplomene i varmebad sammen med resten av fruktosen og vanilji esukkeret til en kremaktig og luftig eggedosis.
Visp krem og bland inn eggedosisen. Vend dette forsiktig inn i resten av nøttemarengsen.
Fyll dette over den avkjølte nøttebunnen. Frys.

Nok til ca 14 pers.
Server gjerne varme multer til….

guro sa for siden:

ugh, dette så bare helt fantastisk ut. Hvor mange dager er det igjen til jul? Må prøve å skivse in denne ... Takk!!! :)

Anne sa for siden:

Denne burde vel ligge under kake/dessert....:o
Kan noen være snill å flytte den for meg?

Nille sa for siden:

Nå ligger den på rett sted vettu !!
[color=purple][/color]
Snadder oppskrift - må prøves !! :sikle:

Anne sa for siden:

Takk, snille Nille:p

guro sa for siden:

Atte praktikanten lurer på om kokka kunne svare på noe. Steker du hvirkelig den marengsbunnen på 230 grader, med fruktose? Det turte ikke jeg, jeg satte den på 150 :o . Den står i ovnen nå. Også lurer jeg på hvorfor du varmer opp eggedossen av eggeplommene? Blir det stivere, luftiger eller noe da?

Anne sa for siden:

Atte ja, jeg stekte den på 230...men overvåket og det gikk bra, men det går sikkert fint på 150 også.

Det med å varme eggeplommene og fruktosen under pisking kan ha noe med at den ikke skal skille seg eller at eggeplomma ikke skal synke til bunns i parfaiten....Pleier ihvertfall å gjøre det og da går det helt greit. Det er en Brimi-modifisert parfait....:)

guro sa for siden:

Javel sjef!

guro sa for siden:

Eller javel Chief, blir det vel kanskje ..

Den prafait røra smaket himmelsk. Denne kaka sparer vi nok til nyttårs aften tenker jeg. Gleder meg!

Anne sa for siden:

Også kan det vel hende at nøttene trives bedre med 150 grader enn 230...:p

Den smaker helt nydelig med en eller annen bærsaus til eller varme bær, som multer eller kirsebær.
Jeg liker varme multer best til iskaka:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.