< Tilbake til oversikten

Genetikk og kosthold

mofe sa for siden:

Dette har jeg lurt lenge på.

For vi som er fra her nord, så bugner jo ikke naturen av frukter - derimot så gjør det jo det i f.eks India.

Så det jeg lurer på, er om vi "tåler" frukter (vektmessig/helsemessig), dårligere enn de som bor i varmere strøk?

Jeg tenker også på folk fra varmere strøk, om de trenger et annet type kosthold for optimal helse, enn oss genetiske nordboere? Og omvndt, selvklart.

Og f.eks de fra middelhavslandene, om kroppen deres er mere glad i fisk enn oss?

Kan jo gi hundrevis av eksempler.. Men det jeg lurer på, egentlig - er om det er for kort tid i "menneskeheten", til at dette har preget oss evolusjonsmessig?

nøtta sa for siden:

dette var interesant !

jeg vet at afrikanere tåler melk veldig dårlig (altså laktose intolereranse) .... kan det ha noe med at de aldri har spist noe særlig melk, ost o.l der ?

du starter så mange bra tråder du mofsen ! :D

Aline sa for siden:

ja, og kinesere (/asiatere?) også :)

Begod sa for siden:

hmm. tåler afrikanere melk dårlig? Jeg så et program om en dame som flyttet til afrika for å gifte seg og bosette seg der , mener at hun sa at de drakk melk 4 ganger om dagen og at det var omentrent den eneste næringen de hadde , de spiste kjøtt omentrent en gang i mnd.

Tror det var geitmelk , men husker ikke helt :o
Mannen hennes var Masai.

nøtta sa for siden:

da var det sikker geitemelk eller så er det jeg som surrer (som jo er veldig sannsynelig...)

:o

mofe sa for siden:

Jeg trodde det var folk fra rundt India som ikke tålte melk, jeg?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.