Kan utrolig lite om dette Har kommet over masse oppskrifter på nettet. Hatt en pakke i skapet lenge. Dette har jo GI på 8 og burde jo brukes masse. Men så var det det med å prøve det. Kjenner heller ingen som har spist det så jeg er en smule skeptisk.
Noen erfarne Dal spisere her? Fant forresten to typer i dag husker ikke hva den andre het men den så anderledes ut.
Krysser fingrer for at noen har erfaring å dele og et spark bak å gi meg.
Det er vel en form for kikerter. Kommer fra India. Ligner nesten på linser bare litt større, er vistnok nøytral på smak. Har bare sett dem tørket jeg da. Vet at mange i USA som passer GI sverger til dette nettopp på grunn av den lave GI en 1/3 av røde linser!!!
Fedon har vel et par oppskrifter i bøkene sine men jeg har kommet over massevis på nettet før. Burde jo være perfekt tilbehør. Men så var det å prøve det da...
Jeg har ikke engang fått opp motet til å prøve kikerter jeg, så jeg synes absolutt du burde prøve. Liker du det ikke er det jo like greit å få vite det med en gang, ikke sant? Og vi vil veldig gjerne ha rapport, altså!
jeg trooor jeg har prøvd.... kjøpte nemlig en hermetikk boks på jobben med en vegetarisk middags rett som heter dal et eller annet. syns det smakte kikerter, var veldig veldig godt. de selger disse boksene på helsekosten, er snadder, men jeg vet ikke hvilken GI de har.
Jeg klarte ikke å motstå "reklamen" fordi jeg elsker kikerter. Jeg kokte bare ca 50 g fordi hvis dette hadde samme effekt som kikerter kjenner jeg meg såpass at jeg vet at jeg hadde spist til det var tomt uansett hvor mye jeg hadde laget.
Konklusjon: Chana dal er veldig godt, smaker litt mindre enn kikerter, men når det ikke var mer igjen (hadde dem i en salat) holdt jeg på å koke mer. Det som er skummelt er at det tok bare ca 15 min å koke disse linsene, kikerter må ligge i vann i timesvis før de kokes i en time eller to. (Hermetiske kikerter er bannlyst her i huset av selvsagte årsaker.:o)
Hermetiske kikerter smaker rett og slett dritt. Enig med deg, her går det kun i TØRRE kikerter som bløtlegges kvelden før. De hermetiske smaker rett og slett pyton.
Etter inspirasjon herfra lagde jeg Chana Dal etter 'Enkel chana dal' fra Lindbergs kokebok i går. Det var godt ved siden av yougertmarinert kylling og går inn i standard reportuaret.
Åjo det gjør de, spesielt kikerter. Jeg har skylt og skylt, men det er en rar bismak av dem som jeg blir kvalm av. Det smaker IKKE som tørre iallefall. Jeg klarer det ikke. :blæh:
Chana Dal. Når jeg så det hørtes det ut som et åndelig retreatsted for utslitte karbo-diggere, beliggende langt inni ytre gokk. Et sted hvor man praktiserte yoga, aurarensing, krystallhealing og leirbad. Men det er altså en type matvare... Høres spennende ut og skal forsøke i innvandrerbutikken her om de har den...
Er kikerter (evnt. Chana dal) omtrent som linser og bønner? DET klarer jeg nemlig ikke å spise! Men det er konsistense og IKKE smaken jeg blir kvalm av...
Brune bønner eller hvite bønner i tomatsaus f.eks. Det er helt PYTON! :eek: De er så "melete" inni.... Blæh...
Jeg har laget "enkel Chana dal" i dag. men jeg hadde ikke Chana Dal, så jeg brukte kikerter.
Det ble faktisk ganske godt :p
Men jeg lurte på en ting... Skal jeg tømme av det buljongvannet jeg koker ertene i? Jeg synes liksom det ble så tørt, så jeg begynte å lure på om vannet skulle være en del av "smørja" .... :confused:
Jeg blandet alt med en god "dæjs" rømme, da ble det bedre konsistens (og smak)
Chana dal er kjempegodt! :) Jeg bruker også noe av kokevannet, men det er lettere å få luft i magen hvis man bruker noe av det.
Og jeg synes også at kikerter på boks er kjempeæsj!!! Jeg kjøpte en boks og ble såååå skuffa, jeg er vanligvis veldig glad i dem.
Er det forresten noen andre bønnespisere her som har noen gode råd for å få røde salatbønner litt spenstigere på smak og konsistens når man koker dem selv? De hermetiske er liksom saftigere, er det laken (som selvsagt er full av sukker) som gjør det?
Jeg vet egentlig ikke. Men vil jo tro de finnes i invandrerbutikker, der de har størst utvalg av både heremetiske og tørkede linser, kikerter, bønner og slikt.
Hvis noen finner, så er jeg også interesert i svar ;)
Jeg har ikke smakt eller kjøpt dem selv, men ser at de har Chana Dal på nesten samtlige innvandrersjapper på grünerløkka, i alle fall - de ligger som regel i sånne flate poser sammen med annet av bønner og linser.
Kikerter med mørkest mulig farge har lavere GI enn de lyseste leste jeg nettop av Paulin. Chana dal ligner splitterter. Kikerter/garbanzobønner har GI 30 som rå gulrot, om du koker de selv. De på boks 5 mer. Grønne erter har GI 35. Splitterter (gule/grønne) har GI 25 ifølge e'n kilde, GI 32 fra en norsk kilde. Man trenger ikke så mye;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.