< Tilbake til oversikten

Ketolyse

Lille Du sa for siden:

Heisann;

på mandag startet eg på ketolyse kuren. Noen som går på den nå/ har prøvd den?

Virker god. Ingen problemer med sult eller noe. i løpet av en dag eter eg 1 egg til frukost, noe med lite karbohydrater til middag (varierer). til kvelds blir det ofte bacongull som inneholder lite karbohydrater.

Uansett er eg godt under 12 gram karbohydrater for dagen. Og allerede i dag fikk eg tilbakemelding på endringer i vekta. vedkommende mente hun så at eg slanket meg. uansett hva det er så virker det sa hun...

Glad for alle innspill!

Lille Du:rolleyes:

nøtta sa for siden:

hvor lenge har du vært i ketose ? hva spiser du til middag ?

velkommen by the way :D

hede sa for siden:

velkommen og gratulerer med positive kommentarer.

en umiddelbar reaksjon til kostholdet ditt er at det virker som om du spiser litt lite. i tillegg må du også tenke på at alle måltider skal inneholde næringsemnene protein, fett og kh.

har du lest "ketolyseboka". det må sterkt anbefales dersom du ikke allerede har.

Kristian sa for siden:

1 egg til frokost hørtes vel utrolig lite ut. toåringen min spiser gjerne tre egg han... Er du av de som har problem med å få i deg frokost om morgenen?
Mener å ha lest at når en er på ketolysekuren skal en ha ca 15g karboh. for dag.
Ketolysekuren er ingen sultekur.

Lykke til videre.

Lille Du sa for siden:

Takk for svar;

Ja, eg har lest boka noen ganger faktisk. Husker noe om at det står noe om at man vil oppleve å spise mindre og ha behov for mindre mat. Dessuten så er eg stappmett etter det ene egget på morgenen. det holder meg gående til middag. Da prøver eg å få i meg noe. Men har gått denne kuren en gang før, og også den gang hadde eg problem med å få i meg mat. er ikke sulten og ikke matlyst i det hele tatt. men stixen er superlilla og alt er som det skal. må bare venne meg til å presse i meg noe mer.

Til Kristian; Det stemmer at anbefalt dagsdose er 15 gram karbohydrater. Men det er den mannlige dosen, vi damer skal ha tre gram mindre enn dere karer.

ingen panikk her om eg ikke får i meg mer. Kuren viser seg effektiv den. Dessuten tenkte eg å holde den gjennom jula, men dog med et par modifikasjoner. det er mye god mat og fester. det glipper eg ikke uansett kur. men skal unngå poteter og brød ol. tenkte eg. og ikke minst skippe julegodterier og alle klissete kakene. gleder meg faktisk litt...på festen fyker nok karbohydratene opp i været så det holder for alle kurvekene.

er med god mot og satser på at dette holder seg frem til eg er fornøyd. det er rettelig deilig å slippe maset med mat i hverdagen. barna får det de skal, og så spiser eg det eg kan av deres mat. god balanse om eg får si det selv.

Iset sa for siden:

Hmm jeg mener å ha lest i boka at kvinner skulle ha 15 gram og menn 20? Må lese en gang til. :D

Lykke til videre, Lille du. :klem:

Ziggy sa for siden:

...og hukommelsen til Iset er upåklagelig... som alltid!!!:p

... for der står skervet 20 gr karbo for menn... og 15 gr karbo for kvinder...

Iset sa for siden:

Var det jeg trodde ja. HALLELJUA, jeg har ikke Alzheimers light allikevel. :p

Gamla sa for siden:

Hei LilleDu!:)
Velkommen skal du være!:)
Jeg går på ketolysekuren og er veldig godt fornøyd med den, selv om jeg just nå er på platå. (Mye min egen skyld også!:o )
Jeg synes også at du spiser lite - og under 12 g karbohydrater er for lite! (Det står 15 g for damer i min bok! Du kan gjerne øke litt underveis så lenge du forblir i ketose). Når du spiser så lite karbohydrater får du ikke i deg nok og varierte grønnsaker! Spis grønnsaker til flere måltider, det klarer du helt sikkert! (Dette kommer ikke tydelig nok frem i første utgaven av boken, men jeg vil tro at andre utgaven er mer tydelig på det. Har ikke lest den boken.) Stixen skal ikke være mørk lilla,- da drikker du sannsynligvis for lite. Fargen på stixen har lite å si, bare den er positiv er du i ketose.;)
Kanskje et dumt spørsmål, men er målet ditt å bli syltynn! Har du mange kilo som skal bort?:confused:
Ta gjerne en titt inn på www.ketolyse.no , der finnes mye god informasjon og også et forum der Torkil svarer direkte på spørsmål.;)
Ser ut som du har gode planer for julen, så det går nok helt greit!:D
Lykke til videre!:)

Lille Du sa for siden:

Hei igjen;
Takk for mange flotte innspill!

Må bite i det sure eplet og innrømme at det står kvinner 1 gram karbohydrater. Beklager. Men det vil da si at eg er langt under det. Er det så ille da? Hva kan skje i verste fall? Orker simpelthen ikke mer mat. Har problemer med å få i meg det eg allerede spsiser...:confused:

Kom over en plass på nettet der det stod at legen som utviklet denne kuren er medlem her på lavkarbo...om det er tilfelle blir eg glad om han kommer innom her og gir meg noen gode råd...:)

Iset sa for siden:

Jeg tror ikke det skjer noe særlig, egentlig. Du må gjøre det som passer best for DEG. :klem:

Det er jo folk her inne som har ligget på så lite som 5 gram karbo hele slankeperioden, med godt resultat... For meg personlig blir det altfor lite, men jeg vet noen trives med det og jeg tror ikke det er så ille.

Torkil er her inne ja, men jeg har ikke sett ham på lenge nå. Tror han er litt opptatt med jobben og ketolyseforumet sitt. Men han er medlem her ja, og var aktiv i sommer. :)

Kristian sa for siden:

Hvis du øker på karbene så får du også litt mer matlyst til å få i deg den maten du trenger.

Lille Du sa for siden:

Hei Kristian;

Takker for konkret råd anngående matlyst.

Men det prøvde eg første gangen eg prøvde ketolyse kuren. Presset maten ned...og endte opp med det samme...ingen matlyst. Fikk enda mer avsmak på maten. Men det er vel et godt tegn det...?:o

Torkil sa for siden:

Hei
Det er ikke et mål å redusere mengden av karbohydrat til et minimum. Tvert imot. Komkari er inne på det noe riktig De variertete grønnsaker vil gi deg de karbohydratene du har lov å få i deg hver dag, men mindst like viktig - nei enda viktigere, du får alle de nødvendige vitaminer og mineraler som er nødvendige for optimal funksjon av de ca 200 enzymer som er i aktivitet når du er i ketose.
Fargen på stixen er ikke viktig, så lenge det er farge. Jo mer man drikker ,jo lysere blir den, så når den er mørk drikker man for lite eller spiser for lite.
Husk å hold oppe fettprosenten og ikke reduser mengden av fett, hvis vekttapet minsker en periode.
I neste utgave av boken vil det bli en del ekstra om disse ting.
Lykke til videre med ketolysekuren

Vennlig Hilsen
Torkil Andersen

Ps jeg er ikke så mye på lavkarbo.no nå, pga stort arbeidspres, men med to måneders permisjon fra min fastlegejobb nå, blir det kanskje litt oftere.

:)

Gamla sa for siden:

Hei igjen!:)
Ja, du er langt under og følger altså ikke ketolysekuren! Siden du har så dårlig matlyst burde du kanskje heller forsøke en mer moderat kost som f.eks Lindberg. Regner med at om du er veldig overvektig, så har du også spist endel for å legge på deg.:confused:
Ketolysekuren er ingen sultekur og beregnet på personer som har minst 10-15 kg å ta av! Klarer du ikke mye mat om gangen,- spis variert og flere måltider daglig. (Se forslag i boken.) Kroppen er en fantastisk "maskin" men den skal alltid ha fullverdig og variert kost for å trives og da får en også sultfornemmelse i større eller mindre grad. Mat skal ikke by en imot! Med så lite karbohydrater som du spiser får du ikke i deg tilstrekkelig med bl.a. viktige vitaminer og mineraler. Det er viktig for hele ketolyseprosessen og for kroppen din. Vet ikke helt hva som kan skje i verste fall, men en ting er sikkert,- kroppen din har ikke godt av det!;)
Hvordan er det med trening?:confused:
Jeg synes du skal skrive opp hva og hvor mye du spiser, - kanskje vi kan kan gi deg noen råd om endringer som kan gjøre det enklere for deg.:)
Skriv også hvor mye du vil ta av, og event. hvor mye du veier.:)

Gamla sa for siden:

Heisann!
Der var jo Torkil også inne igjen! Det var jo flott!:)

Lille Du sa for siden:

Hei;
Ja vet...kjenner meg litt ovenpå nå fordi han tok seg tid...:)

Lille Du;)

Lille Du sa for siden:

Rettelse: "langt under..." er å dra den litt langt. Har ete ting som inneholder 6 gram karbohydrater, det i tilleg til litt anna så er eg nok opp i 8-9 gram karbohydrater pr dag. det er vel ikke så ille. Men enkelte dager klarer eg bare ikke mat. Hvordan vil det virke inn på kuren? at eg enkelte dager ikke får i meg mer enn 2-3?

Trening; I mine øyne nok siden eg ikke sitter ned på til sammen mer enn 2-3 timer fra eg starter dagen klokka seks- og frem til eg legger meg.
Har to jobber, er alene i ukene med to barn...tikk takk...tiden går fort og skrittene er mange og lange i løpet av en dag.

Ønsker meg ned 20-25 kilo...:( ikke noe eg er stolt over....men eg har aldri ete mye!!!!! Men i en periode av mitt liv spiste eg en del feil mat...og det straffer seg ennå....

Lille Du;)

Lille Du sa for siden:

Hei;
Til alle dere som kommenterte det at eg fikk i meg for lite mat den første uken på kuren; nå har det tatt seg opp litt. eg har matlyst i den grad at eg ser frem til middagen og legger meg i selen fro å finne alternativer både for meg og barna. Syns eg har kommet meg adskillig der ja...:)

Eg er superfornøyd med vekttapet mitt så langt, og det virker som det tapes over hele kroppen noenlunde jevnt. og det er jo svært ønskelig:ja:

eg kjenner meg så klar for at eg skal vinne kampen mot vekta denne gangen. eg er 120% innstilt på å kjempe meg igjennom det:boxing:

Og en viktig ting vil eg si; Det at lege Torkil Andersen har presentert en så konkret og grei kur å følge, som ikke gir sultfølelse. Det gjør at slankingen for meg går som en lek. Men også dere andre her inne på lavkarbo er med på å holde meg på den rette linje. Det å komme inn og se at noen har lagt inn kommentarer på linken min, opmuntrende kommentarer og ikke minst tips, gjør at det er kjekt å slanke seg.
Med dere her inne kjenner eg meg ikke ensom under slankingen.

Stå på til alle dere som er med å dra andre frem mot målet sitt! Dere gjør en kjempejobb!:heia:

nøtta sa for siden:

Vi heier på deg vettø ;)

:heia::heia::heia::heia:

Lille Du sa for siden:

Hei;

Nå har eg gått på ketolysekuren i snart to hele uker. Treningen er slikt som eg presser innimellom takene i løpet av en dag. På jobb tilbakelegger eg en del kilometer på beina før dagen er over. Etterpå er det lek, middaglaging og husarbeid sammen med barna...eg har da veeeldig aktive barn. I tillegg prøver eg meg på magetrening og ryggtrening annenhver kveld.

Men er ikke sikker på om eg er fornøyd mer resultatene så langt...
Joda, eg har gått ned 5 kilo på disse to ukene. magen er mindre og lår og rumpe minker i takt med magen. Men eg er vel overivrig og vil det skal monne mer på vekta. Nett nå har den stått i to noen dager.

Får vel bare ta tiden til hjelp og stå på...selv om det dog er frustrerende når vekta står..

nøtta sa for siden:

5 kilo :eek::eek::eek::eek: også er du ikke fornøyd :wacko:

det må du være !!

Nille sa for siden:

Egentlig blir jeg litt sånn :rolleyes: av innlegg som dette. Du er kjempeheldig !!

:eek: Sier det samme som Nøtta jeg. Dette MÅ du bare være fornøyd med !! Du har bedre resultat enn de fleste her inne, og du kan ikke vente at du tar av fortere enn dette. Det er heller ikke sunt for kroppen din å ta av fortere.....

Regner med at de fleste på forumet her hadde vært storfornøyd med 5 kilo på 2 uker. Du må også være klar over at det er normmalt at vekta står stille en uke eller fler etter de to første ukene. Dette for at kroppen stabiliserer seg og venner seg til det nye "regimet". Et vekttap på mellom 0.5 og 1,5 kilo pr uke er perfekt. Du vil vel at huden din skal følge med :snill: Og du vil vel beholde muskelmasse slik at forbrenningen ikke stanser opp ?? Å spise mindre for å ta av mer er en veldig dårlig løsning. Du spiser allerede for lite i følge Ketolyskuren. (dvs. langt under de anbefalt 15 karber pr dag). Du kan ødelegge forbrenningen din totalt. Du la ikke deg 2,5 kilo i uka og kan ikke regne med at de forsvinner i samme farten fremover !

Lykke til videre - og stå på - gi kroppen din den tiden den trenger !:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.