< Tilbake til oversikten

Bok: Dana Carpender: 500 low-carb recipes

Karin sa for siden:

Noen andre som har denne boken? Jeg kjøpte den her om dagen, og finner mye inspirasjon. Men det er en del oppskrifter i bake-delen som MÅ være feil.

Som god gammel baker vet jeg godt hvordan en småkake-oppskrift ser ut. Så når man i en oppskrift opererer med 30 g splenda, og i andre opererer med 120 eller 180 g splenda(!), tenker jeg at her er det gått veldig feil i omsettingen.

Jeg har en krukke splenda som jeg kjøpte i UK, den inneholder 90 g, og det tilsvarer (husker ikke riktig) 1/2 eller 1 kg sukker.

Poenget er at det KAN IKKE være rett med 180 g splenda!! Og ikke heller med 90 g - en hel krukke! Mens andre oppskrifter har 30 g splenda (tilsvarer det man kunne vente i en sånn oppskrift), og hva er det egentlig som har gått galt??

Det står at den er tilpasset UK - dvs gram-mål i stedet for ounces og sånt. Men splenda-målene ser av og til ut til å ha gått totalt over styr.

Men hvis man derimot tenker at det er sukker som er tenkt i gram, og man skal ha tilsvarende mengde splenda, da blir det en annen sak. Then it makes sense.

Jeg gledet meg så veldig til å lage chocolate-chip cookies til jul... og shortbread med nøtter... og... Men nå må jeg prøve å vurdere hvor mye splenda det er sannsymlig at det skal være oppi. Heldigvis har jeg litt gangsyn og bakeerfaring, da!

Andre som har boken???

Jeg kommer nok dessuten til å legge ut noen oppskrifter derfra. Må bare komme meg litt etter splenda-sjokket.

Nena sa for siden:

Snodig - det må være noe feil i boka. Jeg har ikke denne, men oppfølgeren - 500 More Low-Carb Recipes: 500 All New Recipes From Around The World - og her virker Splenda-mengdene i bakeoppskriftene fornuftige......

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.