< Tilbake til oversikten

Tette årer?

nanban sa for siden:

Dette har sikkert blitt forklart før, men jeg forstår ikke helt. Skjønner alle fordelene med det sunne fettet,- men ikke dette med tette årer. På tv er jo det noe av det skumleste de viser; hjerter og årer fulle av fett. Da forstår man hvorfor folk får infarkt og blodpropp. Kan noen forklare meg hvordan vi ungår dette på en så "fettrik" kur? -Hver gang jeg ser noe sånt på tv bestemmer jeg meg "for å bare spise grønnsaker og drikke vann resten av livet!" (Det pleier å vare ca. 5min.)
Skulle gjerne hatt en "medisinsk" forklaring av lege el.

Summer sa for siden:

Høy insulinutskillelse gir økt fettlagring og stenger fettforbrenningen i kroppen.

Høy insunlinutskillelse får du av å spise høyglykemiske karbohydrater. Og spiser du i tillegg fett, og kansje til og med transfett (herdede fettsyrer som det er mye av i industrielt bearbeidet mat), så blir det sittende mye skummelt i kroppen. (I tillegg, så gjør karbohydratrik mat åreveggene våre stive og uelastiske, men jeg husker ikke den eksakte forklaringsmodellen på akkurat det).

Kroppen vår er avhengig av fett, og vi utvikler sykdommer dersom vi får for lite, men det gjelder å få i seg de riktige typene.

De forskjellige kostholdsfilosofiene innen lavkarbo har ulike teorier om hva som er bra fett. Feks Kwasinewski mener det er ok med mest mettet fett, fordi man trenger ikke så mye tilskudd av antioksidanter for å hindre umettede fettsyrer å oksidere, mens Lindberg anbefaler umettede fettsyrer, men advarer mot for mye omega 6 pga at de blandt annet er betennelsøkende i kroppen (finnes spes i soyaolje).

Fett i seg selv er veldig bra, både for forbrenningen, huden, hjernen, nervebaner og diverse andre organer i kroppen vår, vi må bare passe på at vi velger rett type, unngår transfett, og at vi ikke spiser det sammen med høyglykemiske karber.

(Derfor er det feks. ingen god ide å spise en lys baguett med hvitost, fordi det fine hvetemelet i baguetten fører til økt blodsukker som øker insulinmengden som stenger fettforbrenningen, og sier til kroppen at den skal lagre fettet fra hvitosten (istedet for å forbrenne det) i tillegg til at karbohydratene fra baguetten som ikke forbrennes som energi lagres som fett også).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.