Hedda:) sa for siden:
Hva skal dere spise på julaften?:)
Hva skal dere spise på julaften?:)
Ziggy sa for siden:
Hjemmelaget krydderøl, ribbe, sosiser, julepølser, medisterkaker, rødkål, multe med krem...mmmmmm..... tror jeg skal ha en generalprøve på julaften jeg rett etter eksamen....:p
Erstatter du potetene med noe?
Ziggy sa for siden:
Ja, med blomkålsmos...
1 blomkålshode
4-5 ss meierismør
1 boks Philadelphia ost
salt og pepper
Damkok blomkålen, og ha den i foodprosessoren sammen med det andre. Kjøres til det er skikkelig luftig og kremete.... mmmm...
Åh. hørtes smaskens ut!:D Tusen takk!
Iset sa for siden:
Julaften er den dagen i året jeg kaster alle dietter og gidene vet hva, overbord. DEN DAGEN tenker jeg overhodet ikke på helse, kosthold eller whatever. Men jeg må jo passe på å ikke overdrive så jeg ikke ligger med fødselssmerter etter julemiddagen, hehe.
De andre dagene i jula passer jeg mer på, både første og andre juledag. Da spiser jeg middagen minus potetene, og koser meg med småkaker og snop jeg har laget selv uten sukker. Ostekaken min er feks en suksess, den lager jeg med nøttebunn, seterrømme, kremfløte, sukkerfri gele og Philadelphia. :)
Gamla sa for siden:
Jeg skal ut på juleaften, så det er jeg ikke helt sikker på. Jeg antar at det blir ribbe, pølser, medisterkaker, sviske, kålrabistappe, surkål og selvsagt brun saus, tyttebærsyltetøy, syltede rødbeter og agurk. (Har i alle fall fått det der før en juleaften) Til dessert bruker det å være riskrem med rød saus. Tror nok jeg kommer til å spise litt av det meste, men poteter og den røde sausen kommer jeg nok til å holde meg borte fra. :rolleyes:
I min barndomsheim hadde vi aldri middag juleaften. Vi hadde en julelunsj med nybakt brød, lefser og allt pålegget, som var laget til julehelgen. Om kvelden hadde vi risgrøt, og senere skulle jo julebaksten og julegodtert spises! :p
Den store julemiddagen var da 1.juledag.
I senere år, når vi har vært heime, har vi hatt pinnekjøtt juleaften med samme tilbehør som jeg regner med å få til ribba iår.:)
Den kaka skulle jeg gjerne hatt oppskriften på, Iset! :D
Iset sa for siden:
Jeg skal lage en tråd med sunnere kakeoppskrifter på PK nå, Hedda. :D
jeef-micro sa for siden:
vi har jo en del oppskrifter på kaker og sånt her inne. delfiakake, Nilles ostekake er også supergod :sikle: mange julekakaker kan lages lavkarbo også (kransekake, nøttetopper, mandelkaker, marsipan)
guro sa for siden:
Herdda:), Om du nøster deg gjennom denne tråden finner du linker til mange av juleoppskriftene her. Men enda er det flere ...
Hva mener du med damkok? :confused: Tenkte å prøve denne her i dag. :D
Iset sa for siden:
DamPkok. ;) :p
Den oppskriften ligner på min, men min er med fetaost og litt fløte. :D Men var det du som ikke likte fetaost? :sjokk:
Jo, jeg liker ikke feta, hehe, kanskje jeg liker det oppi noe? Jeg vet ikke, synes i alle fall det er nasty i salat, for eksempel.
Mennehh.... dampkok, hvordan gjør jeg det da?
Iset sa for siden:
Jeg koker den bare vanlig jeg. Brokkolien smørdamper jeg som regel, da har jeg en stor klatt smør som smeltes i en gryte, brokkolien (frosne buketter) has oppi og lokk legges på. Rist litt på gryten av og til og damp til de er møre. Knallgodt, og du mister ikke vitaminer osv ut i kokevannet. :D
Har ikke prøvd det med blomkålen, den koker jeg bare i litt vann i et kvarters tid til den er såvidt mør.
Hvis du skal dampe, så finnes det egne gryter for det, eller sånne dampjern-greier (sånn som du trekker ut som ei slags vifte og legger over i gryte med vann under).
Ok, da koker jeg det bare vanlig jeg, tenker jeg. :p Takk for svar. :)
Anne sa for siden:
Del blomkålen opp i mindre biter så trenger den bare noen min koking....(Den skal jo alikevel moses):pLavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.