< Tilbake til oversikten

Ikke helt frisk tross Atkins og mye oljer.

#1

donjuanwannabe sa for siden:

Hei!

Nå har jeg gått på Atkins i ca. 8-9 mnd. Og den siste måneden har jeg spist mye Udo's Choice og kokosolje.
I tillegg begynte jeg med Vivatap for en uke siden. Det skal vist hjelpe mot eksem. Men det skal vist hjelpe første etter 2 uker så jeg får vente litt.

Men jeg har følgende skavanker:

  • kløe i hodebunn og resten av kroppen
  • eksem, psoriasis (?) i hodebunn og i ørene (løse flak som jeg klør vekk)
  • dårlig hud på lår og legger (noen plasser skjell-aktig, nupper)
  • meget tørr hud på hendene
  • litt tett nese hele tiden (var bedre før, ca. noen mnd. siden? eller mer)
  • meget tørr i munnen om morgenen til tross for mye vann hele dagen.
  • meget tørr hud på beina
  • rar hud (striper, strekkmerker?) ved begge armhulene langs armen og jeg klør veldig samme hvilken deodorant jeg bruker! Jeg har prøvd ALLE deo som finnes.

Skal ikke klage for mye nå da og ja jeg skal gå til lege. Men jeg undrer om det er noe i kostholdet jeg kan gjøre noe med. I steinalderen hadde de vel perfekt hud og alt!

Jeg spiser lite meieriprodukter, bare fløte (kan det være det)
Kylling? Nøtter?
Jeg spiser ikke snop og ikke cola, ikke pizza o.l. Kun 70% sjokolade sjelden gang.

Ellers så nærmer jeg meg snart 8-tallet på vekta og da kommer jeg oftere hit og skriver dagbok. Må bare komme meg ned dit først så begynner jeg med "blanke ark". Må bare bli kvitt den hersens 9-tallet på vekta, jeg irriterer meg over det hver dag. (9-tallet - kom deg vekk 4ever!)

Takker for alle svar

gv


#2

magdalena sa for siden:

Nå har jeg ikke så mye peiling,men at huden din flasser av og er skjellaktig kan høres ut som psoriasis.Du er ikke allergisk mot noe?Nøtter f.eks?Kanskje du bør fjerne en og en matvare som du mistenker det kan være for en periode å se om det blir bedre?Uansett bør du nok oppsøke lege,så du kan få noe for huden din.Steroid kremer funker bra,men det følger sikkert med masse uheldige bivirkninger,har brukt det årevis,men ikke nå mer.Det finnes også en shampoo på apoteket som heter fungoral,mot seborroisk eksem,som ofte forekommer i hodebunnen og ørene,og i hudfolder.Veldig vanlig hos spebarn,men nå er du jo ikke det:p Ellers leser jeg i boka mi at teorier til utbrudd kan være; negative virkninger av stress,eller at sykdommen skyldes en immunforstyrrelse som stimulerer unødig produksjon av kjemiske stoffer.Noen naturleger tror at en overbelastning av leveren-på grunn av alt fra usunn kost til miljøforurensing-kan ha skylda og tvinger kroppen til å kvitte seg med toksiner og giftstoffer gjennom huden.En halskatarr,stress,sår eller skader,hormonelle endringer,alkohol,legemidler-som betablokkere,steroider,midler mot malaria eller litium,og sol,kan også være med på å fremkalle psoriasis.
Vet at de som er sterkt plaget faktisk går gjennom endel solbehandlinger på sykehus,steroidkremer,tjærekremer,og noe form for D-vit kur er også noe de bruker for å lindre symptomene.Kanskje du kjente noe igjen her av det jeg skrev?Har du brukt noe selv for å lindre?hydrokortison,fungoral,byttet ut såpen din med et et annet merke,nattlysolje er visst og bra.Apoteket har en bra krem laget av havre som heter Aderma exomega for kropp og ansikt.Den bruker jeg mot min Atopisk,og er anbefalt for atopikere,kanskje den funker?:confused:
Det er ikke noe behagelig med hud som ikke er i lage,så jeg anbefaler deg å gå til lege,eller hudspesialist på sykehus.


#3

Iset sa for siden:

Ja jeg tror også det kan være en intoleranse du har.... eller allergi.
Høres ikke bra ut, dette er det første som slo meg altså..

Håper du finner utav det.


#4

Nille sa for siden:

He,he, nei det ville nok være å ta litt hardt i å kalle dama for spedbarn !! :o

Jeg har "seborreisk ettellerannet eksem" (sier "ettellerannet" fordi hudlegen på sykehuset var dansk og jeg skjønte ikke bæret av hva hun sa....) som jeg har fått blå resept på hydrokortison krem og Fungural sjampo for. Broren min har det ille, sepsielt hodebunn og ører. Det er nok ikke bare en barnesykdom, - beina mine er fulle av røde kløende utslett som mange ganger ikke vil gro..... Ingen av kremene jeg har prøvd har hjulpet...har ikke blitt bedre av kostendring. Solbehandling hjelper heller ikke meg, jeg blir bare verre. Men en kollega med utslett som ser ganske like ut, men heter noe annet har blitt helt fin ! Skal igjennom en ny testrunde snart......

Deodorant: Har du prøvd kremdeodoranten fra Lancome som heter Bocage ? det er den eneste jeg kan bruke......

Syns Magdalena kom med mange gode ideer - den beste er at du bør komme deg til lege FORT - dette hørtes fryktelig ubehagelig ut !

Stakkars deg - håper du blir frisk snart ! :klem:


#5

HP sa for siden:

Bare en tanke, siden overskrifte er oljer... :)

Jeg ser alle de plagene du lister i punktene dine er relatert til epitelvev (hudceller)... :)

Mener det er Udo Erasmus (Mannen bak Udo's Choice) som sier det at huden er det siste organet som får esensiellt fett, kroppen prioriterer alle de indre organene før huden... Så om du har spist lite essensiellt fett i lang tid før du begynnte ditt nye liv rikt på essensiellt fett så har du gjerne endel å fylle opp før det viser seg i huden?

Som du sikkert gjør, så er det viktig å bruke oljer i tillegg til Udo's og Cocosa som kosttilskudd... Og Atkins sa forøvrig at vi ikke bør innta mer enn 30% mettet fett! :eek:

:p


#6

donjuanwannabe sa for siden:

Tusen takk for alle svar folkens! Det var virkelig til hjelp.


#7

MHM sa for siden:

Jeg vil slenge meg på med en teori jeg også (betyr ikke at jeg ikke er enig i det som er skrevet tidligere - kjempebra Magdalena). :)
Noen har svært tørr og skjellete hud som symptom på lavt stoffskifte, hypothyreose. Det er fordi alle prossesser i kroppen skjer langsommere, også fornying av huden, og den blir hard og tørr og "flakete". Særlig dersom man har HUD som problemområde, slår det gjerne til i full blomst på huden dersom man får hypothyreose. Andre symptomer er kalde hender/føtter, veldig sliten/trøtt, vektøkning, konsentrasjonsvansker, humørsvingninger, depresjon, hårtap, treg fordøyelse, væskeopphopninger, muskel/leddsmerter, hodepine m.m. :(
Vet ikke om du følte deg truffet av dette gv?


#8

magdalena sa for siden:

Seborroisk eksem forekommer i alle aldre,men vanligst hos spebarn.Jeg hadde et tilfelle av dette da jeg var 18,men heldigvis gikk det over med fungoralshampooen!Skikkelig ubehagelig med masse sår i hodebunnen,håret var sammenklistret og vondt å vaske det.Legen gav meg aldri en grunn til at slikt kan oppstå..Tror det finnes dusjsåpe også av det samme merket,men det er jeg ikke helt sikker på.Håper hvertfall at du får bukt med dette:)


#9

donjuanwannabe sa for siden:

Ja jeg er veldig kald på føttene ofte, og litt hodepine av og til. Depresjoner av og til også ja og humørsvingninger! Men det avhenger vel at jeg ikke trives med vekta.
Huden må da bli bedre når jeg er slank og blir brun?

Konsentrasjonsvansker har jeg spesielt når jeg skal lese bok, så det har jeg gitt opp. Men det kan jo være fordi jeg finner kjedelig bøker? Mye som stemte her ja.


#10

donjuanwannabe sa for siden:

[quote=Nille]He,he, nei det ville nok være å ta litt hardt i å kalle dama for spedbarn !! :o

Trodde du jeg var dame eller? Nei, jeg er en gutt på 29 år. Fint å få oppklart :p

på hydrokortison krem og Fungural sjampo for.

brukte Fungoral før, må nok begynne på det igjen ja

Broren min har det ille, sepsielt hodebunn og ører. Det er nok ikke bare en barnesykdom, - beina mine er fulle av røde kløende utslett som mange ganger ikke vil gro..... Ingen av kremene jeg har prøvd har hjulpet...har ikke blitt bedre av kostendring. Solbehandling hjelper heller ikke meg, jeg blir bare verre. Men en kollega med utslett som ser ganske like ut, men heter noe annet har blitt helt fin ! Skal igjennom en ny testrunde snart......

Håper det bedrer seg for deg og din bror snart! Men jeg lurer på om jeg ikke blir bedre når jeg er slank og får litt sol på kroppen og blir brun? Strekkmerkene må da bli bedre ihvertfall. Jeg kommer med oppdateringer!

Deodorant: Har du prøvd kremdeodoranten fra Lancome som heter Bocage ? det er den eneste jeg kan bruke......

Takk den skal jeg prøve snarest!

Ellers takk for alle svar!


#11

HP sa for siden:

HEHE! Det var det jeg visste! :D

Når det gjelder deodorant; Sansome Nature's Pearl, deo crystal. Den bruker vi, kjøper den på helsekosten. Han som jobber der sa vi skulle få pengene igjen om vi reagerte på de... :) Der forsvant de pengene gitt... :rolleyes:


#12

Nille sa for siden:

[quote=gv1]

Ooooops ! :rodme: Det var litt flaut - var 100 % sikker på at du var jente jeg ....... der ser du hvordan det går når en ikke leser profiler !! Må lære meg til å gjøre det !

Håper at rådene hjelper uansett !! :o

Stooor klem fra meg ! :klem:


#13

HP sa for siden:

Hjelper ikke så mye å lese da profilen... :p

Jeg har lest mellom linjene jeg da... :cool:


#14

Kristian sa for siden:

Hvordan er det med deg nå? har noen av rådene hjulpet? Tenkte jeg ville fortelle om at jeg kjøpte EPA/GLA til min svigermor til jul fordi hun er plaget med migrene, revmatisme og tørr hud. Nå er hun vist helt fin og har kjøpt seg en ny boks. EPA er en type Omega-3 og GLA er en fettsyre som finnes i nattlysolje.


#15

Hely sa for siden:

Hvor viktig er det egentlig med fett? Må man ta tilskudd? Jeg tar trankapsler, er det nok?:confused:


#16

Kristian sa for siden:

Trankapsler skal være nok, selv bruker jeg også nattlysolje, men det er mitt eget valg.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.