< Tilbake til oversikten

dadler og fiken !

nøtta sa for siden:

jeg vet at disse inneholder en del khd, og at dadler har en forholdsvis høy gi. Men jeg lurer alikevel på hvor skadelige disse er ? det er jo frukt ? er fiken bedre enn dadler ?

Det nærmer seg jo jul og i fjor spiste jeg ca to stk om dagen :o så nå lurer jeg på ut ifra et Lindeberg synnspunkt, hvor ille er disse ?

Aline sa for siden:

jeg fikk opp skrekkelig få kh på dadler på fitday, men det kan ikke stemme, for det er jo 75 gram pr 100 gram? ....

(burde kutte ned på dadler med bacon, ja...:o)

Gamla sa for siden:

Jo, det stemmer nok det Aline.:) Både fiken og dadler er rene karbohydratbomber! Det er jo tørkede frukter vi får kjøpt her, så de er jo lette i vekt men,- tørkede dadler har 75,3 g og fiken har 63,6 g karbohydrater pr. 100g. Friske frukter har en god del mindre, men også disse innholder mye.;)

PS: Syns du bacon kan gjør samme nytte da?:D

nøtta sa for siden:

jeg sjekka fiken her om dagen og de inneholdt 54 khd ! men jeg tenker i forhold til tørka aprikoser som han jo anbefaler litt av ....

Anne sa for siden:

Aprikoser har middels LavGI... Lindberg fokuserer ikke bare på antall karber, men på GI eller GB...kalles det visst nå. Og det er masse godstoffer i aprikoser som vi har nytte av. Så litt aprikoser...dyppet i 80% smeltet sjokolade må jo bli perfekt.....:p

nøtta sa for siden:

ja det blir sånn finfin fedon konfekt :D , men jeg veit at dadler har høy GI med fiken da ? (innbilder meg at det er litt bedre)

og aporopos GI og GB avhenger GB av mengden ? det er jo i så fall veldig logisk :cool:

Anne sa for siden:

Er usikker på fiken..husker ikke, men trolig veldig høy....det tyter sukker ut av de tørkede jo:D Jeg er veldig glad i fersk fiken, men sluttet da jeg begynte på Fedon...trolig pga GI'n..:cool: Skal se om jeg finner det.....:)

nøtta sa for siden:

ahaa ja nei da må jeg vel prøve og holde meg unna , men bedre en snop er det vel ??

hm da må nøtta på leting etter et alternativ til jul .... blir vel aprikoser det da .... dyppet i 86% ...:cool:

Takk Anne !

nøtta sa for siden:

nei jeg gjorde vist ikke det :rodme: men da er jo ikke fiken så helt ille da ... i moderate mengder ! og to klarer seg for min del .... og jeg har jo en slags kvote opp til fem ... for da er det som surdeig :D

Takk Anne panne !

Anne sa for siden:

:D :D surdeig....nammme:eek:

Gamla sa for siden:

Ser ut som det er forskjellig innhold etter hvor en skjekker, - eller er kan det være ferske fiken som har 54?:confused:
Jeg fant verdiene på denne linken. Uansett,- de er smekkfull av karbohydrater!:p

www.matoppskrift.no/sider/karbo.asp

nøtta sa for siden:

:p det var det som stod

nøtta sa for siden:

nå har jeg to dadler på kjøkkenbenken som roper på meg eller skal jeg si wræææler ...:o

hva gjør jeg nå da ?? har brukt opp frukt karbene mine i dag på 1/2 banan og 1 dl bringebær i smothisen min :o

hvor mange khd er det i to stk da ?? aner ikke hva de veier ...

Anne sa for siden:

Fyll de med arsenikk og la Roald Dahl få dem....var det ikke det han brukte i "Fasanjakten" da? :p

Enten så spiser du dem eller så lar du en av småbrødrene dine få dem....:) ....uten arsenikk da...:eek: Huff den var stygg....:o

nøtta sa for siden:

:lol: de liker de nok ikke , men jeg finner nok på noe lurt skal man se :D

Anne sa for siden:

Ja du kan jo kaste dem...og gå ut å kjøpe deg noe tørka selspekk å sutte på isteden:D

Aline sa for siden:

dadler med bacon rundt, stekt til baconet er sprøtt :sikle: :sikle:

:rodme: unnskyld!! det hjalp kanskje ikke... ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.