< Tilbake til oversikten

Kan jeg bruke sur fløte...? HASTER

Albertine sa for siden:

I f.eks. fløtegratinerte ting? Kommer den sure smaken til å være der når den er kokt?

silje sa for siden:

hmm.. har du smakt på den? og den smaker surt?
jeg tror man kan bruke fløte som har gått over dato.. men ikke viss den smaker surt. så vidt jeg vet så syrner ikke produkter som er pasteurisert på vanlig måte, men de råtner.

menneh.. vel.. sikkert noen som kan svare bedre på dette enn meg..

silje

Summer sa for siden:

Jeg vvet bare at endel jeg kjenner fryser fløten når den begynner å surne, for å bruke det i vafler. :)

Anne sa for siden:

Du kan ikke bruke den i gratineringer...da smaker det surt.

Derimot kan du ha den i vafler...eller fryse den til du skal bruke den til vafler. Da kan det med fordel være sur fløte i. Mange bruker det i brød også...og i smultringer...Alt vi skal ha med andre ord:D :eek: :cool:

Tricky sa for siden:

Mormor lager (uheldigvis) verdens beste vafler av den sure fløten mor og far alltid ender opp med (fettskrekk vet dere :rolleyes: ). Uansett, i brød og bakverk går det veldig bra om den akkurat er surnet. Og i oppskrifter som eksplisitt inneholder surmelk såklart :p

Gamla sa for siden:

Vi hadde sur fløte på pannen etter at vi hadde stekt makrell og la så makrellstykkene tilbake i denne smør/fløteblandingen og lot det surre litt i det etterpå. Nydelig,- men det er jo ikke akkurat makrelltid nå!:p
Fettskrekk,- nei det hadde ingen heime da!:D

Kristian sa for siden:

Må ikke finne på å bruke fordervede matvarer i vaffler fordi at vafflene blir ikke stekt på høy nok varme til å ta knekken på sykdomsbakterier.
I stekeovnen går det bedre:)

Albertine sa for siden:

Jeg helte ut fløten jeg altså, og sa fra om det da jeg var i butikken. Fikk ny fløte.:D

jeef-micro sa for siden:

det ville jeg også gjort, men jeg kaster gjerne maten et par dager før datoen går ut jeg da :o

viss det er noe som er værre enn melk, så må det være sur melk (eller fløte)

Nille sa for siden:

Har alltid likt svigers sine vafler ...... helt til hun sa hun brukte sur fløte. Og da klarte jeg heldigvis ikke spise dem mer. Og det er nå like greitt !

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.