Del blomkålen i biter og kok til møre...
Mix majones med creme fraiche og en dæsj sennep.
Hakk vårløken i biter og bland i 'kremen'
Skyld blomkålbitene i kaldt vann og bland inn.
Jeg brukte kanskje 4-5 ss majones og 3 ss creme fraice og 1 ss sennep.
(brukte den gule french sennepen som kun innheolder 0.13 kh per 100 gram)
Jeg innså at smaken på potetsalaten IKKE sitter i poteten, men i alt rundt! Takker for oppskrift, lagde den på søttende mai, og den forsvant som dogg for sola:D
Hehe.. Bakt potet, kanskje? (men igjen, hva hadde det vært uten smør, mais og rømme?) Og potet ville bare i ytterste konsekvens ha vært et økonomisk savn dersom jeg var singel. ("Fattig" student, vøtt).
Nja, hvis en koker den på kraft så vil det selvfølgelig gi litt smak, men jeg er vandt til at mamma også kokte den på bare vann, og jeg likte smaken da også. Også er det litt begrenset hvor mye smak 2 små baconterninger inni midten utgjør på en stor ball. ;)
Denne var jo ganske genial da.
Og som en født kokt-potet-hater, potetsalat er den eneste måten å spise kokte poteter på, siden man ikke kan smake poteten...
Gleder meg til jeg kommer hjem hvor blomkål ikke er luksusmat...
Her er jo standard grønnsakene importert, mens den norske luksusfrukten er standard. Papaya til 5kr halvkiloen etc... Lokal avocado i store mengder. Har en kompis med stjernefrukt i hagen... DET er noe annet en de sure greiene man får i norge, det skal jeg bare si dere!!!!
Jau, det blir en del avokado!!!:D Har fire til modning på kjøkkenbenken akkurat nå... Største aberet er at det er sånne grønne florida avokadoer, og ikke brune kalifornia avokadoer. Men jeg spiser det og forblir i ketose så...
Denne må prøves i disse grilltider ja.... men jeg liker ikke sennep, men det må vel gå ann å sløyfe?
Og så har jeg fått anbefalt å bruke squash ettersom den er så lik potet i konsistensen. Prøve det også kanske... kanskje en blanding mellom blomkål og squash...
Sennepen er ikke framtredende i smak, dessuten må man (i følge meg i alle fall :D) bruke ånkli dijon, ikke pølsesennep. Men det går fint uten også! Men det gir en sånn vagt bemerkelig syrlighet og kvaltet!
Bare skrellet av det aller ytterste og mest grønne skallet og hakket den opp i biter. Kokte den ikke nei. Nesten så jeg ikke trenger å prøve meg ut med blomkål, for denne var jo vare helt perfekt syns jeg :D
Lagde en blanding i går av squash og blomkål...snadder. Kommer til å lage den maaaaange ganger til.
Jeg var ikke så nøye på målene av creme fraische og majones. Tok det jeg hadde, men det ble ca 50/50. Syns kanskje ikke det ble tykk nok "saus". Mulig det trakk litt vann ut av squashen? Eller at jeg hadde litt lite majones..
Betyr ingen ting, for smaken var perfekt. Hadde i en tskje med tørr sennep (Coleman)til to små blomkålhoder og to små squash, 3 dl cremefraise og ca 2 dl majones (ser det er litt lite, men hadde ikke mer). Litt salt kokevannet til blomkålen.(Koketid på de små bukettene- 4-5 min og rett i kaldt vann)
Hvis ikke det allerede er foreslått - hva med å erstatte potet med vannkastanjer eller jordskokk? De er begge nokså like potet i konsistens og smak, men har adskillig mindre stivelse/kh. Jordskokk har i utgangspunktet høyt kh-innhold, men fordi store deler av dette er leptin (tror jeg det heter) som går ufordøyd gjennom kroppen (tas ikke opp), blir det reelle kh-innholdet adskillig lavere.
Det kommer jo an på hva du mener med vanlig? Jeg lager potetsalat med rømme og majones, ergo smaker de lagd på rømme og majones mest likt. Lager egentlig helt lik som vanlig og bytter ut potetene med f.eks squash eller spisskål.
super tråd! :D
Jeg er rimelig ny når det gjelder lav karbo diett. men jeg oppdaget nå når grill sesongen startet at.. hjelp potet salt.. det kan jeg jo ikke spise lengere. men sa fant jeg jo denne tråden og det ga meg mange ideer. jeg pleier å lage hjemme laget potet salat fra før av, så jeg kan fortsatt lage den ved å bare bytte ut potetene med blomkål og squash.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.