< Tilbake til oversikten

Wannabe-potetsalat

Daizy sa for siden:

Denne smakte yummy! Minner veldig om potetsalat selv om det er blomkål biter i stedet for poteter ;)

1 blomkålhode
Creme fraiche
Majones
Sennep
3 stk vårløk

Del blomkålen i biter og kok til møre...
Mix majones med creme fraiche og en dæsj sennep.
Hakk vårløken i biter og bland i 'kremen'
Skyld blomkålbitene i kaldt vann og bland inn.

Jeg brukte kanskje 4-5 ss majones og 3 ss creme fraice og 1 ss sennep.
(brukte den gule french sennepen som kun innheolder 0.13 kh per 100 gram)

Mmm.... "potetsalat" :sikle:

Mum 4 2 sa for siden:

Dette hørtes godt ut. Skal definitivt prøves.

nøtta sa for siden:

åh da blir det spekemat i morra ;)

jeef-micro sa for siden:

:sikle: nå kan jeg spise spekemat og "potetsalat"

[url="http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb064_ZSzfw003YYNO"][/url]

Mum 4 2 sa for siden:

Anbefales. Dette var veldig godt.

Sturemmt sa for siden:

Seriøst? 0,13 gram karber? eller er det 13 du mener? Hvor får du i såfall kjøpt denne?

Daizy sa for siden:

Den har jeg kjøpt på meny :) Heter "French's" + noe mer :) Inneholder ikke sukker nei, ja ca 0.13 kh per 100 gram :) Løp&kjøp&spis :D

Liten gul flaske med rødt/blå etikett :)

Sturemmt sa for siden:

Synes det var litt merkelig at de skriver 0.13 gram karber på etiketten. Pleier det ikke å stå 0 hvis det er under 1?

Daizy sa for siden:

springe på kjøkkenet og titte siden remisture er så mistenksom :rolleyes:

Daizy sa for siden:

0.9 kh per 100 gram :)
French's Yellow mustard

mofe sa for siden:

Jeg må bare si at jeg smiler hver gang jeg ser denne tittelen.. Lille salaten som piper i fra bollen.. "jeg er egentlig en POTETsalat!!"

:lol:

Sturemmt sa for siden:

Hehe, veldig bra! Då må jeg på Meny og leite i morgen! Hehe

Hedda:) sa for siden:

Takk for tips! :)

Anne sa for siden:

Skulle ikke forundre meg om denne falt i smak hos sambo også....:cool:
Ser snadder ut. Takk:)

Mum 4 2 sa for siden:

I Trondheim fant jeg denne på Ultra

Pipp sa for siden:

Denne ble veldig bra...:heia: Smakte nesten som potetsalat...:ja:

Titti sa for siden:

Denne må jeg prøve! :ja:

Photobscura sa for siden:

Jeg innså at smaken på potetsalaten IKKE sitter i poteten, men i alt rundt! Takker for oppskrift, lagde den på søttende mai, og den forsvant som dogg for sola:D

Carisma sa for siden:

Er det i det hele tatt noen rett hvor smaken sitter i poteten? :D

Hehe.. Bakt potet, kanskje? (men igjen, hva hadde det vært uten smør, mais og rømme?) Og potet ville bare i ytterste konsekvens ha vært et økonomisk savn dersom jeg var singel. ("Fattig" student, vøtt).

Lemen sa for siden:

I potetball! :sikle:

Carisma sa for siden:

Er ikke smaken der av kraft, og det greiene i midten og sånn da?

Lemen sa for siden:

Nja, hvis en koker den på kraft så vil det selvfølgelig gi litt smak, men jeg er vandt til at mamma også kokte den på bare vann, og jeg likte smaken da også. Også er det litt begrenset hvor mye smak 2 små baconterninger inni midten utgjør på en stor ball. ;)

Megvel sa for siden:

Denne var jo ganske genial da.
Og som en født kokt-potet-hater, potetsalat er den eneste måten å spise kokte poteter på, siden man ikke kan smake poteten...

Gleder meg til jeg kommer hjem hvor blomkål ikke er luksusmat...
Her er jo standard grønnsakene importert, mens den norske luksusfrukten er standard. Papaya til 5kr halvkiloen etc... Lokal avocado i store mengder. Har en kompis med stjernefrukt i hagen... DET er noe annet en de sure greiene man får i norge, det skal jeg bare si dere!!!!

Avocado er jo veldig tillatt da;) Bra fett!

Megvel sa for siden:

Jau, det blir en del avokado!!!:D Har fire til modning på kjøkkenbenken akkurat nå... Største aberet er at det er sånne grønne florida avokadoer, og ikke brune kalifornia avokadoer. Men jeg spiser det og forblir i ketose så...

nalana sa for siden:

Hvor i verden er det nå du befinner deg igjen da Degvel?

Mayella sa for siden:

Når vi lager potetsalat (altså, når vi lagde potetsalat tidligere)
så brukte vi denne oppskriften

3 dl rømme
3 dl majones
5 ss sukker
en halv purre
og potet da, selvfølgelig.

Må da kunne bruke denne også (uten potet, og med sukker-erstatning?)
Det er "sausen" som er best ja!

Sukker i potetsalat???? :confused:

Mayella sa for siden:

Jupp.
Jeg synes det gir en "mildere" smak.

Jeg for min del har aldri forstått hva sukker har å gjøre i dressinger, ketchup, etc etc...

Elanessë sa for siden:

Denne må prøves i disse grilltider ja.... men jeg liker ikke sennep, men det må vel gå ann å sløyfe?
Og så har jeg fått anbefalt å bruke squash ettersom den er så lik potet i konsistensen. Prøve det også kanske... kanskje en blanding mellom blomkål og squash...

Sennepen er ikke framtredende i smak, dessuten må man (i følge meg i alle fall :D) bruke ånkli dijon, ikke pølsesennep. Men det går fint uten også! Men det gir en sånn vagt bemerkelig syrlighet og kvaltet!

Aline sa for siden:

Jeg liker heller ikke sennep, men i denne så er det knallgodt!! :D

raptor sa for siden:

Så det går an å bruke avokado istede for potet, altså?

Elanessë sa for siden:

Jeg brukte 1 boks CF, 1 pose masjones, 1/2 løk, 1 squash, salt og pepper :sikle: og den ble såååååå god!

Kokte du squashen, eller brukte du den som den var?

Aline sa for siden:

Og hvor lenge holder den i kjøleskap?
Skal lage til søndag og må nok lage litt ekstra itilfelle flere enn meg vil ha :D

Elanessë sa for siden:

Bare skrellet av det aller ytterste og mest grønne skallet og hakket den opp i biter. Kokte den ikke nei. Nesten så jeg ikke trenger å prøve meg ut med blomkål, for denne var jo vare helt perfekt syns jeg :D

Nice! Må prøves, og enklere om man slipper å koke, renne av etc. Takk for supert tips! :blomster:

Aline sa for siden:

Jeg bruker store hvite bønner og de inneholdervistnok 14 kh pr hundre gram :)
Også knallgodt!! :sikle:

Anne sa for siden:

Lagde en blanding i går av squash og blomkål...snadder. Kommer til å lage den maaaaange ganger til.

Jeg var ikke så nøye på målene av creme fraische og majones. Tok det jeg hadde, men det ble ca 50/50. Syns kanskje ikke det ble tykk nok "saus". Mulig det trakk litt vann ut av squashen? Eller at jeg hadde litt lite majones..

Betyr ingen ting, for smaken var perfekt. Hadde i en tskje med tørr sennep (Coleman)til to små blomkålhoder og to små squash, 3 dl cremefraise og ca 2 dl majones (ser det er litt lite, men hadde ikke mer). Litt salt kokevannet til blomkålen.(Koketid på de små bukettene- 4-5 min og rett i kaldt vann)

Spiste resten i dag:p Nam!

Takk for fin oppskrift! :klem:

Nakkinekki sa for siden:

Denne skal testes på lørdag!!!

Lagde noe tilsvarende med hvite store bønner og kidney bønner, men den falt ikke i smak hos gubben...

Så krysser fingrene for at han liker denne!!!

Nike sa for siden:

Hvis ikke det allerede er foreslått - hva med å erstatte potet med vannkastanjer eller jordskokk? De er begge nokså like potet i konsistens og smak, men har adskillig mindre stivelse/kh. Jordskokk har i utgangspunktet høyt kh-innhold, men fordi store deler av dette er leptin (tror jeg det heter) som går ufordøyd gjennom kroppen (tas ikke opp), blir det reelle kh-innholdet adskillig lavere.

Cassie sa for siden:

Fantastisk "potetsalat". Brukte squash, og syntes jeg hadde en fantastisk middag med kotelett og grønn salat til:) Lovely...

MorStine sa for siden:

Abbånerer på denna!

Regner med at det blir årets siste grillings i dag pessimist, men med dette været øyner man ikke mye grillings i tida fremover...

Borealis sa for siden:

Jeg ser det er noen oppskrifter med majones, sennep og CREME FRAICHE...og noen med majones, sennep og RØMME.

Noen som har testet begge deler, og kan si noe om hva som smakte best (= mest lik vanlig potetsalat?) :)

Carisma sa for siden:

Det kommer jo an på hva du mener med vanlig? Jeg lager potetsalat med rømme og majones, ergo smaker de lagd på rømme og majones mest likt. Lager egentlig helt lik som vanlig og bytter ut potetene med f.eks squash eller spisskål.

Jeg synes det er lite forskjell på seterrømme og creme fraiche smaksmessig. Sistnevnte tåler varmebehandling bedre.

Zuma sa for siden:

Herlig tittel; "wannabe-potetsalat" :lol:

anjad sa for siden:

Tror det avhenger veldig av hva du liker selv..

Lullen sa for siden:

Denne fikk jeg lyst å prøve meg på. Så snadder ut :)

Mariarn. sa for siden:

Nam... Denne skal prøves til helga :D

majmaj sa for siden:

Ah, jeg hadde aldri tenkt på at jeg kunne bruke potetsalaten min som blomkålsalat, takk for inspirasjon til å prøve!

scartz sa for siden:

Denne var dødsgod! Perfekt erstatning for potetsalat! NAM :D

scartz sa for siden:

Jeg brukte skrelt, rå squash btw :)
Neste gang skal jeg hive i gressløk, litt sylteagurk i biter og avocado! Yummy yummy in my tummy! :D

Eirorinon sa for siden:

Smaker vanlig løk og vårløk veldig forskjellig, eller tror du det går bra å lage dette med vårløk? :P

scartz sa for siden:

Går helt fint med vårløk, smak og behag :) Men jeg liker best purreløk! Gir mer smak :D

Eirorinon sa for siden:

Det jeg mente å skrive var om du tror det går bra å bruke vanlig løk :D fjern

scartz sa for siden:

Hehe ok. Tror fortsatt det er smak og behag, tror alle former for løk fungerer bra :)

Carisma sa for siden:

Vanlig løk er mye skarpere i smaken enn vårløk/purre/gressløk. Men rødløk er et sted midt i mellom, og fungerer ofte fint i potetsalat o.l.

Ja, nemlig! Men det er jo noen som liker det også, da. Jeg synes egentlig det eneste som er hundre prosent gangbart i sånne type salater er purreløk.

Eirorinon sa for siden:

Denne var absolutt ikke dum!! :D

Aniela sa for siden:

super tråd! :D
Jeg er rimelig ny når det gjelder lav karbo diett. men jeg oppdaget nå når grill sesongen startet at.. hjelp potet salt.. det kan jeg jo ikke spise lengere. men sa fant jeg jo denne tråden og det ga meg mange ideer. jeg pleier å lage hjemme laget potet salat fra før av, så jeg kan fortsatt lage den ved å bare bytte ut potetene med blomkål og squash.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.