Sånn ferdig-saus som heter Tikka Masala synes jeg er godt. Men den har både sukker og usunn olje i seg... her om dagen mikset jeg meg frem til min egen variant, den ble MINST like god - og så supersunn da, med alle de ferske ingrediensene med masse antioksidanter og greier! :D Jeg bruker den til kylling, men den er sikkert god til annet kjøtt også... og scampi?
Sausen:
1 boks hakkede tomater
Fersk hvitløk, 1-3 fedd
1/2-2 hele røde chili og/eller Piri Piri-pulver etter smak
Masse Garam Masala-krydder (indisk blandingskrydder)
Fersk/frossen persille eller koriander
Et par teskjeer tomatpuré
Evt Creme Fraiche/rømme/yoghurt etter smak
Paprikapulver, mest for fargens skyld (trenger mindre/ingenting hvis man ikke har i melkeprodukt...)
Og så salt og pepper da :)
Fersk, revet ingefær oppi kan sikkert være godt, det har jeg ennå ikke prøvd.
Kjøres i stavmikser, kjøkkenmaskin e. l. til det er glatt - og smakes til underveis... Helles over tre-fire stekte kyllingfileter i strimler + grønnsaker etter smak (f eks paprika og løk).
Glemte å skrive opp salt jeg... :o men regner med at folk finner frem til denne "magiske ingrediensen" av seg selv da... :D
I dag tok jeg i én hel rød chili og det ble hett nok i massevis... :_plystre:så det er kanskje lurt å være litt forsiktig her om man er følsom!! Men det var uten noe som helst yoghurt/cf/rømme til å mildne smaken.
Lagde nå med scampi, kjempegodt! Bare stekte scampien fort på den ene siden til halene ble oransje, snudde dem, og helte sausen over i stekepanna og lot den surre et minutt eller så. Scampiene ble perfekte! Men jeg tror at jeg skal koke sausen litt neste gang, før jeg har kjøttet/scampien oppi. Brukte forresten kokosmelk (bare "kremen") i stedet for melkeprodukt, det gikk også fint :)
Denne var bare HELT fantastisk! Smakte ORDENTLIG indisk jo :D Jeg har hatt så lyst til å kunne lage det, denne reddet virkelig dagen :ja: Og det tok ca 10 min hele greia. Serverte med jukseris.
Noen som vet hvor lenge sånt holder seg i lufttett glass i kjøleskapet? Har stått i litt over 2 uker. Men siden jeg hadde kokosmelk og youghurt oppi er den vel kanskje ikke holdbar lenger?
Denne er hjemmelaget, ikke noe sukker i den :) Heller ikke i krydderet, jeg har ihvertfall ikke vært borte i Garam Masala-krydder med sukker i! Hverken i den fra Hindu eller den i boks fra innvandrerbutikk (RaJah).
Og ja, den er veldig god! :ja:
Tror ikke den holder seg så lenge som to uker nei ... :o
Hvor kan jeg kjøpe garam masala uten sukker?
Hadde vært kjekt å finne det i en av dagligvarekjedene, men gubben jobber jo i Oslo nå, så kanskje jeg kan sende han ut på leting hvis det ikke finnes lett tilgjengelig her i Indre Østfold ;-)
Min er kjøpt på Grønland en plass. Som sagt finnes den på de fleste innvandrer sjapper. Tror jeg har sett den hos kjøtt-handleren inne på grønland bazar også.
Nå står denne og putrer, og lukter fantastisk i hele leiligheten (og sikkert de 3-4 nærmeste :D) Tror nesten jeg er litt forelska i denne sausen :lol:
Det er lite som kan slå en spicy indier på en hustrig høstdag.
Jeg tror jeg bomma litt her. Jeg tok 1 toppa ss og det tror jeg er mye mer enn hva du mener er masse. Den trenger så og si ikke noe chilli denne ser det ut til.
Tusen takk for flott oppskrift - denne var fantastisk god! Både mannen og jeg er særdeles glade i indisk mat og dette i kombinasjon med kylling og grønnsaker var MINST like godt som enhver rett på indisk restaurant! :)
Denne var knallgod! Men noe manglet, syntes jeg, så jeg hadde oppi en sånn stor terning med kyllingbuljong. DA ble det saker, sausen for helt fortryllende! Mannen min spurte hva som var oppi, han var helt fortapt i denne sausen og spiste og spiste. :D
Jeg hadde ikke oppi tomatpuré for det hadde jeg ikke.
Iset, kan tenke meg det er godt å ha oppi buljongterning, ja!
Sånne oppskrifter må man bare mikse og trikse med etter egen smak :ja: Jeg bare lagde den ut fra hva jeg tenkte måtte passe oppi, og den blir litt forskjellig fra gang til gang.
sylwester sa:
Jeg tror jeg bomma litt her. Jeg tok 1 toppa ss og det tror jeg er mye mer enn hva du mener er masse. Den trenger så og si ikke noe chilli denne ser det ut til.
Hvorfor tror du det? :D Bruker sikkert minst så mye jeg. Men man må jo smake seg frem etter egen gane.
Ja, jeg anbefaler virkelig den buljongterningen altså, det må du prøve! :) Jeg liker best disse store fra Toro, Magisk kraft eller noe sånt. De smuldrer opp i hendene, så det er bare å ha en rett nedi sausen og gnukke litt med en gaffel eller noe.
Og chili må være med i sausen ja! Jeg hadde i sikkert 3 store ss Garam Masala (det er jo ikke sterkt?) og 1 hel rød chili, og selv seksåringen som er ALLERGISK (hennes egne ord) mot sterk mat, spiste seg ihjel av denne sausen, så særlig sterk var den ikke (men voldsomt god). Skal bare jeg og mannen ha den en gang skal jeg ha 2-3 chilier i. :)
Jeg skal nok prøve med buljongterning også, det hørtes smart ut.
Jeg tok i en ss, med tanke på at vi har et barn som ikke vil ha så sterk mat. Og den ble ikke så sterk, men vi kunne ikke hatt i noe særlig mer uten at det hadde blitt for mye. Hadde ikke chili, så brukte bittelitt chilikrydder. (Det krydderet er råsterkt.)
det finns en meeeget god tikka saus på glass, et el annet vegan-merke..husker ikke i farten hva det heter. får det på rema, meny og andre butikken i tillegg til helsekost. DET er god saus det :):)
Lot den koke lenge, så det fantes ikke tomatsmak igjen i det hele tatt. Jeg brukte både kokosmelk, nesten et halvt beger creme fraiche og en fløteskvett. Konsistensen ble akkurat passe kremet. Jeg brukte ikke buljong. Kyllingbitene marinerte jeg i rapsolje som jeg hadde blandet med garam masala-krydder, før jeg stekte dem.
Jeg laget en Raita av tyrkisk yoghurt, revet agurk som jeg fjernet vannet fra, pluss litt hakket rødløk, et fedd hvitløk, litt sitronsaft, chilipulver, salt, pepper. I tillegg hadde jeg en blandet grønn salat ved siden av.
Dette har jeg savnet, Frøy! Elsker Indisk mat:love:
tror jeg vill surre krydder og tomatpure i panna litt før jeg tilsetter hermetiske tomater og la sausen koke en stund. da blir kryddersmaken enda mer intens og tomatene mister råsmaken:)
Gleder meg til å prøve :sikle:
Artig at det faller i smak :) Og flott at folk eksperimenterer etter egen smak, sånne oppskrifter blir bare bedre med eksperimentering! Jeg har ikke lagd denne på lenge selv. I begynnelsen lagde jeg den altså rå, men fant ut at den var bedre å koke. Gikk jo ikke ut fra noen oppskrift, bare prøvde meg frem ut fra hvordan ferdigsausen var lagd ... Og jeg er i grunnen ingen ekspert på sauser og slikt. Så hvordan tomatene oppfører seg etter så og så lang koking vet jeg lite om :rodme:. Har lagd noen pizzasauser og sånt, men er litt i villrede om hva som er optimal koketid med hensyn til smaken.
Nå! Idag! Skal jeg lage den! 6 år etter at jeg satt å siklet på den oppskriften :D
Jeg kjøpte jo masse krydde i India, så nå må jeg begynne å bruke det :ja:
Forresten, Garam Masala betyr ikke noe annet enn sterk blanding. Det finnes sikkert like mange oppskrifter på Garam masala som det finnes kokker og leverandører tilsammen. Jeg lurer på om ikke jeg skal forsøke å finne min indiske blanding :)
Spør du meg så blir det ikke indisk før det er koriander og yoghurt i det :)
Yoghurt står også oppført som valgfritt sammen med rømme/cf, selv tåler jeg ikke meieriprodukter særlig godt. Men så er ikke Tikka Masala en "ekte" indisk rett heller ;)
Når jeg spiser indisk ute blir det gjerne Murgh Saag (kylling med spinat, uten yoghurt eller ost).
Det er selvsagt valgfritt hva slags Garam Masala-blanding du vil bruke, hjemmelagd er vel det aller beste :ja:
Neste prosjekt blir palak paneer, men jeg er usikker på karbeinnholdet i hjemmelaget ost?
Tikka masalaen ble god! Jeg hadde kokosmelk i, men den ble ganske tyntflytende?
Men veldig god :D
Hm.. jeg har alltid brukt kokosmelk, men blir ikke så flytende da.. Har bare prøvd min egen oppskrift, somm bare er knuste tomater, garam masala og chili-powder, men med denne oppskriften burde det jo blitt tykkere:rolleyes:. hvor mye brukte du?
Må prøve noen disse andre ingrediensene jeg også:)! Åh nå fikk jeg lyst på tikka masala og jukseris!
Jeg har vel også prøvd med kokosmelk i, men ikke så mye. Kokosmelk er jo ganske tyntflytende, så hvis du har i mye vil den vel bli ganske tynn ... ellers har den ikke pleid å bli det :)
Om du er tålmodig så kan kokosmelk koke inn ganske mye og bli tykk. Enda bedre er den når man koker den opp igjen etter at den har blitt kald. Men det er jo litt plunder, da. :)
Lite karbo. Samme som Kvarg/CC laget med Kulturmelk/H-melk. Laktosen er jo igjen i gryta :)
Angående kokosmelk så har jeg sett noen oppskrifter (f.eks. hjemmelaget Bounty) som bare bruker massen. Det er vel riktig å anta at mesteparten av karbene er i nettop massen slik at karber/100g masse er mye mer enn for en hel boks inkludert vannet?
Denne er bare helt fantastisk!
I dag brukte jeg et triks jeg lærte på "Indian food made easy" på BBC her om dagen, å ta oppi garam masala helt tilslutt for å få frem smaken.
Jeg tok oppi ca en ss i sausen, lot det koke i 15 min og 2-3 min før det var ferdig tok jeg oppi en halv ss til og 1-2 ss hakket koriander. Det ble perfekt!
Lager denne igjen idag, med brokkolimos oppi for ekstra fylde. Naaaam! :sikle: Har kun brukt kokoskrem istedetfor melkeprodukter og sikkert 4 ss garam masala gleder meg til middag
ah jeg som har alle slags krydderier men har ikke dette...så kjempe digg ut,... brokkolimos hørtes smart ut for å den litt fyldig.... eeeelsker koriander
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.