< Tilbake til oversikten

Kokosboller

Summer sa for siden:

Kokosboller:

4 eggehviter
smak til med mengde søtstoff
4 plater gelatin
1.5 pakker 70% mørk sjokolade
1 stor ss cocosa extra virgin
ca. 25 stk runde, helst usøtetede kjeks hvis ønskelig (jeg laget uten)
Legg gelatinen i bløt i kaldt vann vann 10 minutter. Stivpisk eggehvitene, pisk inn søtstoff. Ta opp gelatinen, klem ut vannet, og smelt gelatinen i vannbad. La gelatinen avkjøle seg litt. Helles i en tynn stråle i eggehviten under pisking. La skummet stå i 5-10 minutter. Sett kjeksene på en plate/et brett, og ha ca. 1 ss skum på hver. smelt sjokoladen i vannbad (pass på å ikke få vanndamp i sjokoladen, da blir den grynete) og la den avkjøle seg litt. Smøres forsiktig med kniv på skummet. (eller helles over - min var ganske flytende...) Settes kaldt.

...og nyyytes :D

Iset sa for siden:

Taaaaakkkkkkk!!! :slafse:
Dette hørtes vanvittig godt ut!
Jeg har bare lagd vanlige, men disse virker jo digg. Datteren min fyller ett år om 3 uker, da skal jeg lage disse! For jeg skal ikke sprekke!!

Kanel sa for siden:

Vann registrert i munnen her...!
Hørtes rett og slett nydelige ut!

Summer sa for siden:

Det skal jeg love at de var også... :D

(Legg merke til var, for de er ikke lengre... så gode var de...;) )

Zoë sa for siden:

Jeg er så dårlig til å "smake til"....:o

Noen som har lagd disse med natreen , og kan huske hvor mye dere brukte, sånn ca?

Disse skal jeg definitivt lage til jul!

Anitra sa for siden:

Bumper opp denne jeg, noen som har testet ut denne siden sist?

Jabba sa for siden:

Kokosboller er noe av det beste jeg vet!!!

MoaMoa sa for siden:

Noen som har laget disse og som har mengde "sukker"?

isabella sa for siden:

Lurer litt på "sukkeret" jeg også. Mengde osv.

Har malt sukrin til melis, kan jeg bruke det mon tro? Skjønner det ikke funker noe særlig når ting skal kokes/varmes, men her bør det vel gå?

Eller er splenda bedre?

going down sa for siden:

Sukrin er ikke å anbefale Da blir det veldig "knasete" når du tygger. Jeg har brukt natreen, men vet ikke hvor mye. Jeg smakte meg frem.

MoaMoa sa for siden:

Du aner ikke bare sånn ca ? Jeg har virkelig ikke peiling, og er så kresen at jeg ikke klarer å smake på guffa før etter at de er ferdige (jaaa, vet at det er det samme)

[img]http://www.smileycentral.com/sig.jsp?pc=ZSzeb096&amp;pp=ZNxmk570YYNO[/img]

going down sa for siden:

Kanskje 2 dl? Med vanlig sukker skal man bruke 4 dl sukker pr 4 egg. Står vel på natreenboksa hvor mye man skal bruke i forhold til sukker. Det står jo ikke lenge før du kan spise bollene (jeg lager det som kake jeg da..) så om du smaker på røra eller etterpå går egentlig for det samme. Jeg brukte litt for mye gelantin (jeg bruker pulver da jeg synes det er bedre) sist gang og da luktet det litt vondt da jeg tok kaka ut av kjøleskapet. Syntes ikke det smakte bra da jeg smakte på heller. Men da jeg tok sjokolade på var bismaken borte med en gang.
Jeg bruker den sukkerfrie sjokoladen fra Anton Berg på toppen. Slik inneholder kaka omtrent ikke kh:o)

Jabba sa for siden:

"Smelt gelatinen i vannbad".....er det slik at en koker vann i en gryte og lar gelatinen flyte i en boks eller lignende som holder over det kokende vannet?
grønn på kjøkkenterminologien jeg...

Denne må jeg bare prøve - elsker jo skumboller!!! Men kunne godt tenkt meg å prøve den som kake....hvilken form bruker jeg da? En brødform eller er røra nok til en liten rund form (20 - 22 cm)?

Jabba sa for siden:

Og hva hvis jeg lager disse med Splenda....må der mye forandring til da? Eller er 2 dl fremdeles en fin ting?

Brillz sa for siden:

Når jeg smelter i vannbad fyller jeg opp vaskekummen med varmt vann og tar det jeg skal smelte i en bolle som da blir flytende på vannet. Lettvint!:D

going down sa for siden:

Splenda kjenner jeg ikke til.

Jeg bruker en 26 cm rund springform. Strør litt kokosmasse i bunnen før jeg tar i kakebunnmassen. Jeg bruker gelatin i pulverform og blander det ut i ca. 0,5 dl vann. Sist gang strødde jeg litt kokosmasse over sjokoladen på toppen.

Ingen som merker at dette er en lavkarbokake:D

wollafruen sa for siden:

Hvis du bruker 86% dark premium fra freia har du 19 karber totalt (en plate er 100 g, og det er 19 g pr 100).

Om det er det eneste som inneholder karber i denne oppskriften, og oppskriften rekker til 25 boller, så blir det 0,76 karber pr bolle :)

Ellers kan du jo bruke Anton Berg sukkerfri sjokolade, men den inneholder maltitol (?usikker på om det er sånn det skrives....hehe..) og det er det ikke alle som tåler (les: magevondt). Den har vel 1 el. 1,75 g karber pr bar. To-tre sånne bar'er burde bli nok sjokolade til bollene og da er karbinnholdet 0,21 pr bolle :) Fortsatt forutsatt at det ikke er så mye annet her som inneholder karber, men det kan jeg ikke se at det er?

wollafruen sa for siden:

Ups...fant ut at jeg svarte på feil tråd...hehe. unnskyld!

Addict sa for siden:

kan jeg røre i litt kokosmasse i stedet for sånn olje? har ikke olje og vil lage nå! dropper sjokoladen jeg da, skal bare kose meg med skum... knis :D

Summer sa for siden:

Ja, det funker nok med bare sjokolade med kokos også. :)

Paris sa for siden:

Jeg leser denne, men finner ikke ut hvor man skal ha cocosa? Sammen med sjokoladen, eller i eggehvitene??:o

Nannah sa for siden:

Sammen med sjokoladen.
Prøv å lage den i en brødform penslet m olje og så med sjokolade og strødd m kokos før massen has i formen.

Paris sa for siden:

Oj det hørtes lurt ut - kokosbollekake:D

Paris sa for siden:

Nå prøvde jeg på disse kokosbollene - men har hatt de i vanlig springform 22 cm. SÅ glemte jeg å avkjøle gelatinen:o før jeg tok den oppi...typisk meg...

Skal helle sjokolade blandet med delfiafett over tilslutt - håper det funker nå da...har ikke kokosmasse heller:p

Vettel sa for siden:

Push push!

Holder på å lage nå, aldri laget noe lignende, til og med gelatin er nytt for meg! Glær mæ!

Vettel sa for siden:

10 poeng av 10!

Utseende kan nok bare en mor elske, men smaken er nyydelig!

Sissi sa for siden:

Kjempe gode :D Lagde de i går og ble godt mottatt.. Skal ha disse å på 17.mai :D

Licota sa for siden:

:lol:

mona71 sa for siden:

Smakte godt,men syntes 85% sjokoladen ble vel bitter.Prøver 70% neste gang:D

Juballong sa for siden:

:( får ikke til , "all"gelatinen legger seg på bunn.....blir litt seigt å klissete lissom.............arg :mad:

men så går livet videre :o he he

barekiwi sa for siden:

elsker , elsker ,elsker denne!!!!!!!!!!!!:D Takk for fin oppsrkift:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.