Kom tilfeldigvis over en beskrivelse av hvordan overvektspoliklinikken ved Kongsvinger sykehus jobber. Jeg synes dette ser relativt bra ut - dette er tross alt innenfor det offentlige helsevesenet.
[font=Comic Sans MS][/font]
Grunnprinsippene er som følger:
spis 4 daglige måltider (ca 4 t intervall)
tell ikke kalorier
unngå sukker
reduser mengden kokte poteter
reduser mengden 'fint' brød og lignende
øk inntaket av frukt og grønnsaker
øk inntaket av fisk og magert kjøtt
spis fettredusert kost, med nok riktig fett
De sier ja til karbohydrater med GI under 50. Dette er ikke en fett-diett, men tendensen er mye bedre en det meste jeg har oppfattet fra ansvarlig offentlig hold.
Jeg mener å vite at dette er et tilbud til syke overvektige, personer som trenger å komme ned i vekt for å kunne motta annen behandling. Det var i hvertfall utgangspunktet, men etterspørselen er stor.
Vet dere foresten om det finnes andre slike offentlige tilbud?
Jeg skulle gjerne hatt et sånt tilbud. Men jeg aner ikke hvordan. Så på God Morgen Norge her en dag at Helse Vest tilbyr opphold i Ebeltoft kombinert med opphold på et opptreningssenter i Norge, med gode resultat. Dessverre er dette bare et pilotprosjekt, så Helse Nord har ingen planer om sånt. Ergerlig. Ser ut til at det eneste som hjelper meg nå er å gjøre som en venninne sa til meg: Du burde vært låst inn et sted i et halvt år.
men er du ikke godt i gang med oe ? detta går veien det skjønner du ;) og sklir man litt og faller seg er det bare reise seg opp igjen ! du vet jo hvordan det skal gjøres :cool:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.