< Tilbake til oversikten

Overvektsklinikk som har skjønt litt

guro sa for siden:

Kom tilfeldigvis over en beskrivelse av hvordan overvektspoliklinikken ved Kongsvinger sykehus jobber. Jeg synes dette ser relativt bra ut - dette er tross alt innenfor det offentlige helsevesenet.
[font=Comic Sans MS][/font]
Grunnprinsippene er som følger:

• spis 4 daglige måltider (ca 4 t intervall)
  • tell ikke kalorier
  • unngå sukker
  • reduser mengden kokte poteter
  • reduser mengden 'fint' brød og lignende
  • øk inntaket av frukt og grønnsaker
  • øk inntaket av fisk og magert kjøtt
  • spis fettredusert kost, med nok riktig fett
    De sier ja til karbohydrater med GI under 50. Dette er ikke en fett-diett, men tendensen er mye bedre en det meste jeg har oppfattet fra ansvarlig offentlig hold.
    Jeg mener å vite at dette er et tilbud til syke overvektige, personer som trenger å komme ned i vekt for å kunne motta annen behandling. Det var i hvertfall utgangspunktet, men etterspørselen er stor.
    Vet dere foresten om det finnes andre slike offentlige tilbud?

Albertine sa for siden:

Jeg skulle gjerne hatt et sånt tilbud. Men jeg aner ikke hvordan. Så på God Morgen Norge her en dag at Helse Vest tilbyr opphold i Ebeltoft kombinert med opphold på et opptreningssenter i Norge, med gode resultat. Dessverre er dette bare et pilotprosjekt, så Helse Nord har ingen planer om sånt. Ergerlig. Ser ut til at det eneste som hjelper meg nå er å gjøre som en venninne sa til meg: Du burde vært låst inn et sted i et halvt år.

nøtta sa for siden:

men er du ikke godt i gang med oe ? detta går veien det skjønner du ;) og sklir man litt og faller seg er det bare reise seg opp igjen ! du vet jo hvordan det skal gjøres :cool:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.