< Tilbake til oversikten

Festmat -hjelp?!

Katrine sa for siden:

Jeg fyller år snart (hjelp 25!!!), og tenkte å feire dagen med brask og bram! :D
Jeg tror vi blir mellom 30 og 60 stk. Er ikke helt sikker for har ikke sendt ut invitasjoner enda, gjør regning med at det kan bli en del forfall pga tidspunktet (eksamener, julebord mv).

Jeg lurte på om jeg skulle servere etter eller annet lett. fingermat, snacks el. Det trenger ikke på død og liv være noe lavkarbo, er jo til alle gjestene, ikke bare meg, hehe:p
Satser på at festen varer ut i de små nattetimer, så det hadde også vært kjekt med noe som evnt kan brukes til nattmat også, eller kun nattmat... Noen som har ideer? Og husk at jeg er en fattig student...:( :rolleyes:

Setter utrolig stor pris på alle svar! :D

guro sa for siden:

Skal du lage maten selv eller? For det stiller jo også krav til hva det kan være..

Jeg synes det er enklest å lage gryter jeg når jeg skal lage mat til mange. Mye kan gjøres klart på forhånd. Og gryter kan være så mangt:

Gryterett regler *

1.    Ta kjøttet ut av kjøleselskapet i god tid.  Renskjær for sener og hinner. Skjær i terninger/strimler. Tørk godt med papir.

2.   Brun kjøttet i små porsjoner.

3.   Ha kjøttet over i gryten, tilsett vesken og la kjøttet <u>trekke </u>ved 80°C.

4.   Tilsett grønnsakene etter trekketid.

5.   Eventuell sopp bør smørstekes før den has i gryten – gir best soppsmak.

6.   Smak til gryteretten før den serveres.

Kathys gryterett !

(En vinner oppskrift!)

Brun
· 500 g rent kjøtt (svinefilet, lam eller kylling)
lett i smør og legg til side på et fat. Fres så
· 1 grovhakket løk
· 3 fedd hvitløk
· 2 ts spisskummen
· 3 ts koriander
Ha kjøttet tilbake i gryta, sammen med
· 4 gulrøtter i relativt store biter
· ½ liter god buljong eller kraft
· 150 g tørkede aprikoser i biter
· 1 neve skåldede mandler, eventuelt grovhakkede
· (aspargesbønner)
· litt revet ingefær