< Tilbake til oversikten

Festmat -hjelp?!

Katrine sa for siden:

Jeg fyller år snart (hjelp 25!!!), og tenkte å feire dagen med brask og bram! :D
Jeg tror vi blir mellom 30 og 60 stk. Er ikke helt sikker for har ikke sendt ut invitasjoner enda, gjør regning med at det kan bli en del forfall pga tidspunktet (eksamener, julebord mv).

Jeg lurte på om jeg skulle servere etter eller annet lett. fingermat, snacks el. Det trenger ikke på død og liv være noe lavkarbo, er jo til alle gjestene, ikke bare meg, hehe:p
Satser på at festen varer ut i de små nattetimer, så det hadde også vært kjekt med noe som evnt kan brukes til nattmat også, eller kun nattmat... Noen som har ideer? Og husk at jeg er en fattig student...:( :rolleyes:

Setter utrolig stor pris på alle svar! :D

guro sa for siden:

Skal du lage maten selv eller? For det stiller jo også krav til hva det kan være..

Jeg synes det er enklest å lage gryter jeg når jeg skal lage mat til mange. Mye kan gjøres klart på forhånd. Og gryter kan være så mangt:

Gryterett regler *

1.    Ta kjøttet ut av kjøleselskapet i god tid.  Renskjær for sener og hinner. Skjær i terninger/strimler. Tørk godt med papir.

2.   Brun kjøttet i små porsjoner.

3.   Ha kjøttet over i gryten, tilsett vesken og la kjøttet <u>trekke </u>ved 80°C.

4.   Tilsett grønnsakene etter trekketid.

5.   Eventuell sopp bør smørstekes før den has i gryten – gir best soppsmak.

6.   Smak til gryteretten før den serveres.

Kathys gryterett !

(En vinner oppskrift!)

Brun
· 500 g rent kjøtt (svinefilet, lam eller kylling)
lett i smør og legg til side på et fat. Fres så
· 1 grovhakket løk
· 3 fedd hvitløk
· 2 ts spisskummen
· 3 ts koriander
Ha kjøttet tilbake i gryta, sammen med
· 4 gulrøtter i relativt store biter
· ½ liter god buljong eller kraft
· 150 g tørkede aprikoser i biter
· 1 neve skåldede mandler, eventuelt grovhakkede
· (aspargesbønner)
· litt revet ingefær
Kok opp og la surre på lav varme under lokk i ca 45 minutter. Mot slutten av koketiden kan tilsettes
· frest sjampinjong.[font='Comic Sans MS'][/font]
Server den med brokkoli og litt brun basmatiris ved siden av.

Rødvinsgryte (4) !

(Gryte fra Burgund, Biff bourgignonne)

· 700 g oksekjøtt
klargjøres og brunes.
· 150 g bacon, strimlet
· 2 løk i båter (eventuelt 8-10 småløk)
brunes. Ha alt over i gryten. Tilsett:
· 2 gulrøtter i skiver
· ½ flaske rødvin
· 1 ss tomatpuré
· 1 fedd hvitløk, finhakket
· ½ ts timian
· 1 laurbærblad
La trekke til kjøttet er mørt, ca 1 time.
· 200 g sjampinjong
renses, brunes og tilsettes gryten. Lag jevning av
· maisenna
· vann
og jevn gryten. Smak til med
· salt & pepper

Baligryte (5) !

· 2 finhakkede løk
surres i litt olje. Tilsett:
· 1 eple i små biter
· 9 ss curry
· 1 stor boks ananas m/juice
· 5 dl vann
· 2 buljongterninger.
La koke i 10 minutter. Tilsett
· 2 pk matfløte
· 8 stekte kyllingfileter i biter
· 2 biter ingefær, revet
· litt hakket frisk koriander
· 1 ts fruktose
· salt
· pepper
Kok opp. Tilsett
· cashewnøtter
rett før servering. Server med brokkoli og litt basmatiris.
[font='Comic Sans MS'][/font]
Dette serverte jeg i mitt 40årslag. Men da hadde jeg kokk til å lage maten:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4686
Speke og ostanretninger med mye spenndene tilbehør og orientalske frukter er relativt enkelt å få til og blir plukkemat som kan stå fremme hele kvelden.

ajn sa for siden:

Hei!
Morsomt med skikkelig bursdagsfest !
Lavkarbo-fest er ikke noe problem, har selv hatt et par fester i løpet av tiden vi (samboer og jeg) har gått på lavkarbo :

Alternativ 1 :TACO
Jeg er ingen stor kokk, taco er ENKELT. Du skjærer opp alle grønnsakene, river ost, blnader salsa/guagomole osv tidligere på dagen, steke ferdig kjøttdeig kan du også, og så bare vare det opp i en gryte like før servering. Hindu Taco-krydder er uten sukker. I de vanlige krydderposene som følger med tacosettene er det sukker, men hva du gjør her er avhengig av hvor streng du er...

Alternativ 2 :
Koldtbord - kyllingvinger, ostefat, røyka laks og eggerøre, salater...Det du måtte ønske

Hmmm, andre ting som stek+grønnsaker blir fort dyrt..Tror jeg synes TACO er både billig og enkelt :-)

Til dessert kan du f.eks lage Heistad gele (0 KH), Heistad fromasje (svært få KH), krem, 70% eller 86% sjokolade i biter, baconcrisp, nøtter...Det er også ganske mange kakeoppskrifter her på forumet.

Lykke til med fest!!!

AjN

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.