< Tilbake til oversikten

Fiberrik og andre matvarer

#1

Albertine sa for siden:

Ser at noen her refererer til klipappen, er det fiberrik? Hvor mange kan man spise pr. dag? Ridderost er namnam, og det står 0 karbo på pakken. Bør man likevel telle et gram sånn i tilfelle?

Strevde fælt med å få i meg grønnsaker før helga, helt til jeg faktisk kom på å måle de mengdene jeg lagde meg. 2,5 dl salat er jo omtrent ingenting! Ble nesten litt fislete den salaten jeg lagde meg i dag...

Er det flere der ute som er i gang med induksjonen nå?


#2

Iset sa for siden:

Hei hei:)

Ja jeg er på induksjonen idag, og 14 dager frem, kanskje mer. Nille her inne begynte også nettopp. Vi har vært gjennom den før begge to, men har hatt litt problemer med stillestående vekt osv i det siste, så vi begynte på an igjen nå:)

Jeg spiser 2 fiberrik til frokost. En inneholder rundt 3 gram karbo tror jeg. 2,8..? Nille vet det bedre enn meg. Osten vet jeg ikke, men det står jo 0 på den da... og jeg tror ingen her inne spiser 3 kg ost daglig heller... :p

Lykke til med induksjonen:) I morgen skal jeg kjøpe påskeskinke og hugge innpå :D


#3

Nille sa for siden:

Fiberrik inneholder kli og rug. Hver skive veier ca 10 gram og har ca 1 karbohydrat pr stk. (4 gram karbo minus 3 gram fiber = 1 gram)

Jeg sendte næringsinnholdet i mail til Atkins support og fikk til svar at jeg kunne spise Fiber rik under induksjonen, men ikke mer enn 2 av de med solsikkefrø. Mengden av solsikkefrø i 2 skiver er såpass liten at det ikke spiller noen rolle. Uten solsikkefrø anbefalte de max 3 på induksjonen.

Ridderost er helt grei. Vær klar over at alt med karbohydrat innhold under 1 gram ikke behøver merkes, dvs. kan merkes med 0. Den kan i verste fall inneholde 0.9 gram, det er ikke store mengden pr 100 gram uansett. Ville ikke telt det hvis du spiser under 100 gram. Du skal uansett ikke spise mer enn 90-110 gram ost pr dag på induksjon.

Når et gjelder salaten er boka noe unøyaktig. Den amerikanske 2002 versjonen regner i kopper, mens den engelske og kanadiske 2003 måler i gram - den norske i dl. Jeg har aldri målt salat i dl uansett. I boka mi står det 230-340 gram salatgrønnsaker (liste med grønnsaker) + 140-200 gram andre grønnsaker (liste med grønnsaker) hvis salatgrønnsakene ikke overstiger 230 gram. Det er mye mer nøyaktig. Sett bolla på vekta og hell oppi !! Bare husk at issalat inneholder mye vann, lite næring og veier mer enn andre salattyper. Bruk heller romano eller hjertesalat, ruccola, raddicio, spinat, tat soi eller noen av de andre salat typene du finner i butikken !!

Hvorfor det er unøyaktigheter der vet jeg ikke, men de som har veid salaten sin i tillegg til å ha målt, mener det er omtrent samme mengder det er snakk om uansett. Atkins support mente at unøyaktighetene var "uheldige" men ville ikke si noe mer enn det. Diskusjon har pågått i engelske, amerikanske og kanadiske lav karbo forum siden den siste boka kom ut. Hadde de sett den norske hadde de nok gått litt bananas, siden den norske er basert på Atkins 99 utgave - og der er det mange endringer. Du finner egne tråder om dette her i forumet, -bl.a oppdaterte grønnsak lister !!

Vi er mange i samme båt her og har forskjellig erfaring, så bare spør om du lurer på noe !! Alle hjelper hverandre !

Lykke til !!

Jeg begynte sjøl på ny induksjon i går - og det går alldeles utmerket. Føler meg helt pigg og fin !


#4

Kristian sa for siden:

karbojunkie.wilhelmsen.biz/forum/showthread.php?t=349

Her kan du lese om fiberrik. Det blir feil å trekke fra fiberinnholdet for det er allerede gjort i norske matvarer. Med solsikke 3g per skive, uten solsikke, 3,5g per skive. Ellers så er jeg enig i at en bør ikke spise mer enn 2-3 for dag for spiser jeg mer enn det så går ikke jeg ned i vekt:o


#5

Iset sa for siden:

eeheh whaat? jeg liker best med solsikke, men nå har jeg spist uten fordi jeg trodde det var mindre karbo i det... :confused:
da har jeg altso brukt halvparten av karboinntaket mitt idag... :eek:


#6

Nille sa for siden:

Å huffda. Da har jeg fått feil info fra Sætre gitt ! Spurte dem nemlig om karbohydratene var med eller uten fiber og de svarte meg at 37 gram karb pr 100 gram var inkl. fiber.

Beklager Iset, - da er det 3.7 gram i hver skive da - i henhold til Fiberrik Solsikke pakken ! Må oppdatere Fitday !

PS Skal sende en ny mail til Sætre og kjefte litt !! :mad:

Og forøvrig tusen takk til Kristian :) som gjorde oppmerksom på det !! Det har gitt meg en forklaring på saker og ting.....jeg har jo spist mye fler karber enn jeg trodde !! Det blir ryktepoeng av sånt !!! :klem:


#7

Skorpia sa for siden:

Jeg ville bare si at det står klistret om klipappens mysterium,der står det akkurat om dette.

Stort sett er fiberinnhold atskilt fra karbohydratene mens sukkerartene er regnet i.

Ville ikke være lett å trekke fiberinnholdet i fra karbohydratene på kruskakli:p
Der er karbohyratene 9 g og kostfiber 50 g:cool:

Dessuten varierer faktisk innholdet av karbohydrater og fiber fra år til år.
Jeg har faktisk hatt flere like merker og pakker,hvor innholdet faktisk er forskjellig.
Dette pga. variasjoner på jordsmonn,vær og vind og hvor det er produsert hen.

Har kjøpt soyamel hvor karboinnholdet har variert fra 20 til 25 g.
Nå vet jeg ikke for det økologiske melet er ikke merket.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.