< Tilbake til oversikten

Hvordan forhindre nøtteallergi

mofe sa for siden:

Sitter og ser på et britisk helseprogram - og de snakket om nøtteallergi.

Hvis man ønsket å minske risken for at barn skulle få nøtteallergi, skulle man ikke introdusere nøtter før etter at de er 3 år.

Og - hvis man har nøtteallergi i familien, skulle man unngå nøtter mens man var gravid, samt under ammeperioden.

Kristian sa for siden:

Og i morgen kommer en undersøkelse som viser at det lønner seg tilvenne barna tidlig for å unngå allergier.:p

Iset sa for siden:

Akkurat dette har jeg også hele tiden trodd... At dersom man gir barna diverse mat tidligst mulig (etter seks måneder, selvsagt - med unntak av ting de IKKE skal ha før rundt året, som feks ren kumelk) så vil det forebygge allergi. :confused:
Jenta mi har fått nøtter fra hun var ett år gammel. Først i form av malte nøtter, så småhakkede og nå hele nøtter. Nøtter er en så god næringskilde at jeg syns det er lenge å vente helt til 3 år! Men om jeg hadde visst med 100 % sikkerhet at om man ga nøtter tidlig, så økte allergirisikoen, så hadde jeg jo ventet. Men det sies så mye forskjellig - hele tiden. :rolleyes:

themonk sa for siden:

Det gir i alle fall ingen mening å gi noen nøtter tidligst mulig for å forhindre nøtteallergi. Den beste måten å bli kvitt allergier på er å ikke spise matvarer som gir allergireaksjoner. Altså virker det logisk som mofe sier hun så på tv.

Så en liten avsporing:
Uttalelser som "i morgen kommer en undersøkelse som beviser det motsatte" og "man kan få kreft av alt i dag, man får kreft av å leve", er vel gått ut på dato? Årsaken til at studier "beviser" mye dumme ting innen ernæring er at resultatene blir misbrukt til fordel for den som prøver å bevise noe, at resultatene tolkes feil eller at underliggende faktorer blir oversett.

"Vitenskapelige studier" blir mer og mer populært, dessverre går det lett ut over evnen (og viljen) til å tenke selv. Please (til alle som leser), ikke umyndiggjør deg selv til fordel for en "vitenskapelig studie".

Iset sa for siden:

Themonk: det siste du sier der er jeg jo helt enig i, jeg syns det er tullete når folk avblåser alle slags vitenskapelige undersøkelser med "jaja, alt er farlig" osv!! Det gjør jeg ALDRI. Det med nøtteallergien som jeg skrev virket faktisk logisk på meg, men så er jeg blond og da.

mofe sa for siden:

Jeg vet ikke hva som er rett eller galt jeg - tenkte bare jeg skulle være litt grei og fortelle hva de sa..

Albertine sa for siden:

Personlig synes jeg det høres fornuftig ut å introdusere ny mat mens ungen fremdeles blir ammet, sånn at motstandskrafta som finnes i morsmelka får utøve sin magi.

themonk sa for siden:

Jeg siktet egentlig ikke til deg da jeg skrev den siste biten der da. :)

Ja, det kan virke litt rart å skulle vente i tre år. Men jeg synes det virker fornuftig å vente til barnet kan bestemme selv, liksom. Spesielt hvis nøtteallergi går i familien. Da ville jeg kanskje roet litt ned på nøttene i begynnelsen. Et barn som liker nøtter og tåler nøtter bør selvfølgelig få spise det.

Når det gjelder det med at man må få i seg en viss mengde av noe for å bli motstandsdyktig mot noe, så er jeg litt usikker om det gjelder allergier. Man utvikler jo gjerne intoleranser over tid. Det er ikke dermed sagt at det lønner seg å vente lengst mulig med å prøve ut diverse matvarer. Jeg tror jeg slutter å spekulere over det her for denne gangen. :rolleyes:

Kristian sa for siden:

Nei det var vel heller meg du siktet til, eller generell siktelse. Blir bare så lei av at den ene undersøkelsen slår den andre ihjel.

Offentlig anbefaling er vel at en skal vente til barnet er to år før det får nøtter hvis det er allergier i familien. Det er jo greit at barnet er så stort at det kan fortelle hva som er galt hvis det skulle skje noe. hele nøtter er ikke mange som får tidlig i frykt for at de skal sette i halsen men det er sikkert flere som får kaker som inneholder nøtter.

Fjonken sa for siden:

Mulig jeg er helt på jordet nå, men allergi er da kroppens reaksjon på bestemte tilførte proteiner. Dette er noe som man ikke kan avvende kroppen med. Det ligger der fra starten av og er da ikke noe man kan tilvende. Er man allergisk mot noe kan man ikke tilvende seg til å bli ikke-allergisk. Er jo nettopp derfor man må være så forsiktig med å introdusere ting som nøtter og skalldyr til små barn.
Allergi er en overfølsomhet i kroppen som er konstant. En allergiker kan aldri bli ikke-allergiker, med mindre kroppen selv gjør tilnærmelser og endrer overfølsomhetsstatusen. Sånn som skjer når enkelte vokser av seg sin allergi.

Georgine sa for siden:

Enig Fjonken, det er mange av de små som er allergiske som vokser dette av seg.

Når det gjelder minstemannen min så holder jeg han unna ting som er vanlig å være allergisk mot. Han er født med egg og tomatallergi og etterhvert begynte han å reagere på fargestoffer, nøtter og en masse ting man heldigvis ikke må ha i seg for å overleve. Min teori med å holde han unna er at imunforsvaret hans ikke er i stand til å få tilført ny sterkt allergifremkallende matvarer uten å reagere med astmaanfall eller utslett. Ergo må jeg la kroppen hans få slippe mat som er sterkt allergifremkallende... Jeg tror ikke man kan forhindre nøtteallergi....

Fjonken sa for siden:

Nettopp det jeg vil fram til. Man kan ikke gjennom å plage en allergiker med allergifremkallende stoffer få denne allergikeren frisk på sikt. Ergo er det kun medisiner og vern mot allergifremkallende stoffer som vil fungere. Nettopp som Georgine sier.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.