Jeg hørte nettop på radio at flere rundt om i norge er smittet med salmonella etter å ha spist kjøttdeig.Vistnok skulle 400 tonn med kjøtt ha salmonella i seg. De som er smittet kom fra troms i nord til haugestund i sør. Dette kjøttet kommer vist fra Polen. for info kan man ringe 06040 eller gå på mattilsynets hjemmeside.
Jeg så det, men jeg er usikker på om det bare var de "pølsene" med importert kjøttdeig? Jeg kjøper Nordfjord kjøttdeig på Rrema (500 gram til 29 kr), den er i firkantede pakker. :nervøs:
Tror det gjaldt i hovedsak de pølsene, men jeg ville vært forsiktig med de pakkene også. men det skal stå på deklarasjonen hvor kjøttet kommer fra, og viss det er fra Polen ville ikke jeg spist det, for salmonella det vil vi IKKE ha... jeg har ikke sett på mattilsynets hjemmeside, og jeg har ikke den linken heller, men det hadde kanskje vært lurt å legge ut den kanskje???
Jeg kan sjekke hvor kjøttet kommer fra ja. Jeg er ikke så redd for meg selv, men mest for datteren min på 2. Jeg vil jo ikke ha det selv heller, selvfølgelig, men jeg er livredd HUN skal få det. :hyyl:
Barn er jo mere utsatt for å ble skikkelig syke av slike ting, så den bekymringen forstår jeg godt. Hadde praksis på barneavdeling da jeg gikk sykepleien, og de barna som kom in med enterogastritt (omgangssyke) kunne være sikkelig dehydrert. Jeg hadde ikke ville brukt den kjøttdeigen viss jeg var deg...
Nei jeg skal ikke gi den til henne, i så tilfelle. Bruker den i en tacosalat til meg selv eller noe. Men selvsagt ikke om den kommer fra Polen. Det må jeg sjekke NU. Kan spørre i butikken i morgen også...
Jo jeg tror og det kun var pølsene, de som var importert fra Polen. Det står ikke på kjøttdeigpakken min hvor den kommer fra, men om det er importert kjøtt, så skal de vel merke det med "importert" eller?
salmonella er oppskrytt ! :eek: andre fra andre land, øst i europa f.eks tåler fint et måltid med salmonella bakterier .... milde vel og merke , men det jeg mener er at normenn hadde ikke tålt samme dose ... Er vi for renslige i Norge ?
uff nå får jeg sikkert høre det :o men det irriterer meg at vi normenn går rundt som noen snobbete glasskuler ....
Det er vel det at vi ikke er vandt med det? I sydligere land kan jo lokalbefolkningen fint spise mat med "sine" bakterier i, men vi som kommer langveis fra kan bli alvorlig syke av de samme bakteriene. Det er jo derfor vi helst ikke skal spise softis og drikke vannet i Syden feks.
Men jeg tror nok at dersom man har en god tarmflora så tåler man det meste. Jeg tar ALLTID en god dose melkesyrebakterier hver dag i sydligere land, da blir jeg aldri syk uansett hva jeg spiser!!!!!!!
De fleste har nok en generelt DÅRLIG tarmflora pga p-pillebruk, antibiotika, dårlig kosthold osv...
For å være helt sikker på om dere har, eller har hatt, denne kjøttdeigen kan dere ta en titt på det som står under. Jeg har kopiert det fra TV2s nettavis.
Storstilt innsamling
Det er Scandia Foods AS Larvik som har importert kjøttpartiet fra Polen som har inneholdt salmonella. Selskapet har nå fått omsetningsforbud for alt kjøttet fra dette slakteriet.
Kjøttprodusentene som har solgt helsefarlig kjøttdeig, er Nordfjord Kjøtt, Fatland og Kurås.
Nordfjord Kjøtt har satt i gang en storstilt innsamling av det som kan være salmonellakjøttdeig i norske Rema-butikker.
Folk har panikk, og leverer inn alt mulig, men det er kun kjøttdeig som er merket med importert kjøtt og har grønn kant det er snakk om, sier Roksvåg.
Nøtta: angående salmonella, så har vi alle litt av det i tarmfloraen vår, det er bare mengden som gjør oss syke. ;) men supert med melkesyrebakterier, de styrker og gjør godt for mye
De anbefaler alle å levere inn kjøttdeigen, penger vil bli refundert. Jeg hadde nok gjort dette selv om jeg ikke er nevneverdig hysterisk. Salmonella er en skummel greie, og denne var visst ekstra ille. Kjenner flere som har hatt det og mange av dem er ikke bra ennå selv om det er flere år siden de ble smittet. De har rett og slett blitt overfølsomme på enkelte matvarer.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.