< Tilbake til oversikten

Back to basic

#1

Fedonisten sa for siden:

Her om dagen da jeg sto og lagde middag begynte jeg å tenke på hvordan tradisjonene for matlaging har vært i mitt liv så langt.

Jeg husker somrene hos mormor og morfar og maten vi spiste. Alt var laget fra grunnen av. Ikke noe middag på glass eller i foliepakker der nei!

Det samme var det hjemme hos mamma. Grønnsaker og poteter, hjemmelagd saus og kjøttkaker. Ikke noe Fjordland porsjonspakninger eller Toro gryteretter der nei! ....før også mamma begynte å jobbe for fullt..... Da begynte det å bli litt vannet ut med suppeposer av og til... Det var jo så lettvint!

Og lettvint er beskrivelsen på matlagingstradisjonene jeg tror mange følger og har fulgt en del år nå. Men så skjer det noe. Det begynner å bli trendy å lage mat, å eksprementere med krydder og urter - og dietter som stiller høyere krav til friske og rene råvarer gjør sitt inntog.

For nå lager jeg jo mat på mormors og mammas vis. Lager riktignok annen mat, men bruker friske råvarer og lager maten fra bunnen av. Det er ganske spennende - vi har brukt mange år på å finne ut at det generasjoner før oss gjorde faktisk var det beste! Mamma sitter sikkert på en sky og smiler når jeg lager taco-lomper, damper grønnsaker, ovnsbaker fisk og koker ut stekepanna for å lage den BESTE sausen til middagene. Håper jeg da.


#2

Albertine sa for siden:

Er det ikke deilig, å lage mat fra grunnen? Maten blir tilberedt med kjærlighet og omtanke, og med de beste råvarer MÅ jo maten bli god. Alt skal være så lettvint og greit i disse dager, og da forsvinner mye av tradisjonene.

Og for en følelse det er å servere deilig hjemmelaget mat!


#3

Summer sa for siden:

Back to basic, det var et bra slagord! :)

Mammen min har alltid laget maten fra bunnen av heldigvis, og det har jeg tatt med meg... Maten smaker best når den er tilberedt fra bunn av, - også er jeg og min bedre halvdel to gourmet-sjeler også da... ;)

Når det gjelder maten, så er det jo litt mer eksotisk... ;) Selv kjøttkakene får ikke være i fred... Rasper løk og hvitløk i, og har rødbeter i - og ikke mel.... (for mamma er ikke dette noe sjokk siden hun bruker alle disse ingrdiensene i sitt kosthold, men jeg tror svigermor synes det var et overgrep mot kjøttkaker i sin helhet...:p )


#4

Nille sa for siden:

Jeg bruker ikke en eneste pose ! Lager absolutt alt fra grunnen av nå.

Bruker mye mye lenger tid på kjøkkenet etter jeg begynte med lav karbo, - men det er verdt det !!:)


#5

Anitra sa for siden:

Og jeg har også begynnt å bli flinkere..og det bare etter 3 uker..Jeg elsker å kokkelerer på kjøkkenet, så mere skal det bli. ;)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.